سفر ۲ روزه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سیستان و بلوچستان در حالی شب گذشته به پایان رسید که موجی از حمایت و همراهی همه جانبه وزارت بهداشت در تامین نیازهای این استان از شمال تا جنوب آن در مقابله هر چه بهتر با کرونا را در پی داشت.

درمان رایگان، تامین تجهیزات و واکسن ۵۰ ساله ها در سیستان وبلوچستان

سلامت نیوز:سفر ۲ روزه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سیستان و بلوچستان در حالی شب گذشته به پایان رسید که موجی از حمایت و همراهی همه جانبه وزارت بهداشت در تامین نیازهای این استان از شمال تا جنوب آن در مقابله هر چه بهتر با کرونا را در پی داشت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا با ایجاد و تداوم شرایط بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان، این استان در مرکز توجه وزارت بهداشت و همچنین سایر نهادها و ارگان‌های خدمات رسان قرار گرفته است و نشان از بسیج همگانی مردم و مسوولان برای بازگرداندن شرایط به حالت عادی دارد.


استقرار تیم واکنش سریع وزارت بهداشت و همچنین انتصاب نماینده تام الاختیار این وزارتخانه در سیستان و بلوچستان از مهمترین اقداماتی بود که در هفته گذشته به دنبال سفر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شد تا اینکه روز یکشنبه وزیر بهداشت خود برای بررسی وضعیت کرونا به این استان سفر کرد و بازدیدی از حوزه سه دانشگاه علوم پزشکی مستقر در سیستان و بلوچستان را از کنارک تا زابل در برنامه‌ای فشرده انجام داد.
سفری که حکایت از عزم جدی دولت برای رفع مشکلات زیرساختی سیستان و بلوچستان در حوزه بهداشت و درمان دارد چرا که سعید نمکی در پایان این سفر اعلام کرد که تمام نیازمندی‌های این استان در زمینه بیماری کرونا تامین می‌شود و دولت و وزارت بهداشت هرگز پشت مردم این استان را خالی نمی‌کنند.


در این سفر همچنین بحث تامین امکانات و تسریع در روند ساخت طرح‌هایی مورد نیاز سیستان و بلوچستان مورد توجه وزیر بهداشت قرار گرفت و بر ساخت مراکز درمان بستر، تقویت زیرساخت‌های بهداشتی درمانی، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و تجهیز مراکز بهداشتی در این استان تاکید شد.
بازدید و سرکشی از مجموعه‌های بهداشتی و درمانی بویژه بررسی مسائل مربوط به مدیریت کرونا و همچنین افتتاح برخی از پروژه‌های درمانی نیز بخش دیگری از این سفر ۲ روزه به سیستان و بلوچستان بود.

توجه ویژه به مقوله سلامت مردم سیستان و بلوچستان
 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامگاه یکشنبه در نشست جمع‌بندی نخستین سفر خود به چابهار با حضور استاندار سیستان و بلوچستان و جمعی از مدیران و علمای این استان گفت: چابهار به دانشگاه‌ علوم‌پزشکی مستقل نیاز دارد و این موضوع را تا حصول تنیجه پیگیری می‌کنیم.
سعید نمکی اظهارداشت: از مطالبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخصوص پیگیری مشکلات بهداشت و درمان قدردانی می‌کنم.
وی با بیان اینکه قوم بلوچ از عزیزترین، صبورترین و وفادارترین قوم‌ها در ایران است تصریح کرد: برای ریشه‌کنی فلج‌اطفال و مالاریا در این استان خدمات زیادی انجام شده و باید ادامه یابد.
وی اضافه کرد: وقتی وزارت بهداشت را در سال ۱۳۹۷ تحویل گرفتم این وزارتخانه ۲۵ هزار میلیارد تومان بدهی داشت و پرستاران ۲۴ ماه حقوق نمی‌گرفتند. خزانه خالی، تحریم سنگین آمریکا و سیل و زلزله در استان‌های کشور و کرونا را در این چند سال تجربه کرده‌ام.
وزیر بهداشت گفت: باوجود مشکلات یاد شده با حول و قوه الهی، دعای خیر مردم و از همه مهمتر حمایت مقام معظم رهبری موجب شد موفقیت‌های زیادی حاصل شود. 
وی تصریح کرد: به دلیل همه کاستی‌ها و محرومیت‌ها از درگاه خداوند و مردم عذرخواهی می‌کنم.
نمکی افزود: برای مردم سیستان و بلوچستان هر چه در توان داشتم دریغ نکردم چون مردم اینجا را دوست دارم و بر حل مشکلات آنها مصمم و جدی هستم. ساخت مراکز درمان بستر، تقویت زیرساخت‌های بهداشتی درمانی، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، تجهیز مراکز بهداشتی را در دستور کار قرار داده و  انجام می‌دهم.
وی در بحث خانه‌های بهداشت گفت: هر چه نیاز است خانه بهداشت در منطقه بلوچستان ساخته شود چون در هفته آینده اعتبار آن ابلاغ خواهد شد. 
وی در خصوص بیمارستان رها شده چابهار هم گفت: بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار در هفته آینده تعیین تکلیف می‌شود تا مردم محروم این دیار از آن استفاده کنند.
وزیر بهداشت همچنین تصریح کرد: تامین اورژانس هوایی چابهار نیز در هفته آینده با حضور کولیوند مسوول مستقیم این بخش به طور ویژه رسیدگی می‌شود.
نمکی ادامه داد: پزشک و نیروی متخصص برای این استان در نظر گرفته شده و اگر نیاز باشد از نیروهای شرکتی هم استفاده می‌شود و نباید کسی در این منطقه برای انجام آزمایش معطل بماند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهارداشت: برای ماندگاری طبیب و پزشک در مناطق مختلف تلاش می‌کنیم و باید زیرساخت‌های رفاهی فراهم شود تا خانواده پزشک بتواند از آن استفاده کند. 
وی بر تعیین تکلیف وضعیت مشخص شدن پیمانکار بیمارستان ۳۲ تختخوابی پُلان چابهار تاکید کرد. 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تعداد بیماران بدحال کرونا در خارج مراکز بهداشتی را نیز بررسی و تیم و هیاتی را مامور رسیدگی به مرگ و میر بیماران کرونایی در خارج از آمار حوزه بهداشت و درمان می‌کنیم تا این موضوع هم تعیین تکلیف شود.
وی با بیان اینکه چابهار جایگاه ویژه‌ای در کشور و منطقه دارد بیان کرد: باید حوزه سلامت این منطقه ویژه دیده شود تا علاوه بر حل مشکلات مردم به جذب توریسم درمانی تلاش کنیم.
او همچنین به این موضوع اشاره کرد: سهمیه داروی چابهار را از دانشگاه علوم پزشکی زاهدان جدا و به ایرانشهر واگذار می‌کنم تا بهتر مدیریت شود.
نمکی گفت: تامین واکسن را به لطف خدا انجام می‌دهیم چون زدن واکسن خیلی می‌تواند از بد حال شدن مردم جلوگیری کند.

تعیین تکلیف بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار تا هفته آینده
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با خبرنگاران چابهار اظهارداشت: ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار که از سال ۱۳۹۷ کلنگ‌زنی شده و به دلیل مشکلات پیش رو پیشرفتی نداشته است، هفته آینده تعیین تکلیف و عملیات اجرایی آن با تخصیص اعتبار آغاز می‌شود.
وی گفت: برای پیگیری بهتر مشکلات و امورات بهداشتی درمانی سیستان و بلوچستان نماینده ویژه و تام‌الاختیار مشخص کرده‌ام. 
نمکی اظهارداشت: همچنین برای پیگیری برخی امورات شخصا با یک تیم قوی و معاونان وزارت بهداشت به این استان سفر کرده‌ام تا موارد مختلف را از نزدیک بررسی و پیگیری کنم.


وی ادامه داد: بازدیدهای مختلف از کُنارک و چابهار و مراکز بهداشتی درمانی انجام شده و موارد مختلف برای پیگیری، یادداشت شده است و بزودی اتفاقات خوبی در حوزه سلامت منطقه جنوب سیستان و بلوچستان رقم خواهد خورد.


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: راه‌اندازی دانشگاه مستقل علوم پزشکی در چابهار نیازمند تمهیدات و انجام تشریفات اداری و طی مراحل مختلف است که این مورد را با جدیت و تا حصول نتیجه مثبت پیگیری می‌کنم.


وی افزود: ساخت بیمارستان و درمان‌بستر در شهرستان‌های جنوب سیستان و بلوچستان از جمله در دشتیاری، زرآباد، قصرقند و شهرهای بدون بیمارستان در دستور کار قرار دارد و طی یک سال آینده افتتاح خواهند شد. تمامی مشکلات مطرح شده در این سفر، جمع‌بندی و براساس اولویت و نیاز پیگیری می‌شود و امیدواریم بخشی از مشکلات مرتفع شود.


تجهیز بیمارستان ۶۴ تختخوابی کنارک تا ۲ هفته آینده
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عصر یکشنبه در بازدید از بیمارستان ۶۴ تختخوابی کُنارک با بیان اینکه این بیمارستان متعلق به نیروی دریایی جمهوری اسلامی است گفت: تجهیز بیمارستان ۶۴ تخت‌خوابی این شهرستان در جنوب سیستان و بلوچستان طی ۲ روز آینده آغاز خواهد شد.
سعید نمکی با بیان اینکه تجهیزات بیمارستان کُنارک تهیه شده است، افزود: در وزارت بهداشت مکلف به تجهیز بیمارستان‌های دولتی متعلق به این وزارتخانه هستیم اما به دلیل عام‌المنفعه بودن این مجموعه، یک موافقت‌نامه‌ای را تنظیم کردیم که به محض تحویل، بحث تجهیز آن در دستور کار قرار گیرد.
وی ادامه داد: مشاهده کردیم که کار احداث بیمارستان تقریبا رو به اتمام است و از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی خواستیم طی دو روز آینده بخش‌هایی که تکمیل شده را به همکاران ما تحویل دهند چراکه امکانات درمانی آن را در تهران آماده کردیم و به محض اینکه اعلام شود، این تجهیزات را ارسال می‌کنیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با هماهنگی‌هایی که انجام شده از ۲ روز دیگر، بخش‌های تکمیل شده، برای تجهیز به همکاران ما تحویل داده خواهد شد. امیدواریم طی ۲ هفته آینده، بخش زیادی از این بیمارستان تجهیز و در مدت‌زمان کوتاهی برای ارائه خدمت به مردم آماده شود.

افتتاح بخش‌های بستری و تشخیصی بیمارستان ایرانمهر سراوان 
بخش‌های بستری و تشخیصی بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی ایرانمهر سراوان با حضور دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، استاندار سیستان و بلوچستان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.


دکتر سعید نمکی در این مراسم با اظهار خرسندی از اینکه سراوان به جمع شهرستان‌های دارای ۲ بیمارستان پیوسته است اظهارداشت: بیمارستان ایرانمهر یکی از بهترین مراکز درمانی در شرق کشور بوده که در شرایط فعلی امکان بالقوه‌ای برای بستری بیماران احتمالی کرونا در سراوان بزرگ است. 
وی افزود: این بیمارستان که در پنج طبقه و در زمینی به مساحت ۴۰ هزار مترمربع و زیربنای ۱۸هزار مترمربع توسط وزارت راه و شهرسازی ساخته شده در مراسمی در ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ توسط محمد اسلامی به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به عنوان سازمان بهره‌بردار تحویل داده شد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: هرچند بیمارستان رازی با وجود ساخت ۲ بخش استاندارد و جدید شامل بلوک زایمان و بخش اورژانس مجددا احیا شده اما به هیچ وجه پاسخگوی بیماران سراوان و شهرستان‌های تازه تاسیس این حوزه جغرافیایی نبود.


وی با اشاره به فعالیت بیمارستان ۶۴ تختخوابی در مهرستان گفت: بیمارستان ۳۲ تختخوابی این شهرستان نیز که عملیات ساختمانی آن مدت‌ها تعطیل بود مجددا احیا شده و افزون‌بر ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در آینده نزدیک به ظرفیت‌های درمانی حوزه سراوان بزرگ اضافه خواهد شد. 
نمکی با بیان اینکه با احتساب بیمارستان مهرستان تعداد تخت‌های بستری در حوزه سراوان بزرگ بالغ بر ۵۳۰ تخت است گفت: باتوجه به جمعیت حدود ۴۰۰ هزار نفری این شهرستان، شاخص دسترسی به تخت تا حدودی به متوسط کشوری نزدیک می‌شود هرچند لازم است تا برای بهبود بیشتر این شاخص هنوز هم تلاش  کنیم.


وعده ساخت ۲ بیمارستان درمان بستر در جنوب سیستان و بلوچستان
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست بررسی وضعیت کرونا در جنوب سیستان و بلوچستان که در فرمانداری سراوان برگزار شد، گفت: مدافعان سلامت و خانواده‌های آنان به شدت تحت فشار هستند که این امر به دلیل بی‌توجهی برخی افراد و مسوولان است و من نگران تاب آوری آنان هستم.
سعید نمکی اظهارداشت: مردم همواره در زمینه‌های مختلف از جمله کرونا همراهی لازم را داشته‌اند اما بی‌توجهی برخی مسوولان و کوتاهی بعضی از افراد در این زمینه سبب شده تا فشار مضاعفی به همکارانم در حوزه سلامت وارد شود.
وی ادامه داد: مسوولان و بزرگان طوایف،علمای اهل تسنن و تشیع و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید در مناطق مختلف مردم سیستان و بلوچستان را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن کرونا تشویق کنند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تامین واکسن کرونا برای سیستان و بلوچستان افزود: این استان اولین استانی است که واکسن را از ۵۰ سالگی آغاز کردیم و این منطقه نخستین دروازه ورود ما به سن‌های پایین‌تر است.
وی بیان کرد: هر چقدر واکسن تزریق شود مقدار بیشری واکسن به سیستان و بلوچستان ارسال خواهد شد و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.
نمکی تصریح کرد: از هیچ بیمار کرونایی در منطقه سراوان نباید پول اخذ شود و این امر به جدیت پیگیری می‌شود.
وی ادامه داد: این نقطه از ایران اسلامی شاید محروم‌ترین و نیازمندترین نقطه کشور بوده و امروز با دیدن بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی سراوان احساس غرور می‌کنم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: احداث چنین مجموعه‌ای با ۶ اتاق عمل و بخش‌هایی مانند سی تی اسکن و ام آر آی با وجود تحریم‌های دشمنان باعث افتخار است.


وی ادامه داد: برخی بیمارستان‌ها به عنوان بیمارستان جایگزین طراحی شده‌اند و این امر به این معنی است که نیروی انسانی و امکانات بیمارستان قبلی به فضای جدیدی منتقل می‌شود.


نمکی با انتقاد از عملکرد برخی مسوولان سیستان و بلوچستان بیان کرد: با وجود امکانات و بودجه موجود نباید بیماران زیر پنکه بخوابند و حتما من در برگشت از این سفر با افرادی که در این زمینه کوتاهی کرده‌اند برخورد جدی خواهم کرد.
وی اظهارداشت: هر امکاناتی لازم است به سرعت فراهم خواهد شد و هر فردی در امر بی استفاده گذاشتن بیمارستان دخیل بوده توبیخ خواهد شد زیرا امکانات موجود در این بیمارستان بسیار خوب و مطلوب است و نباید بلا استفاده بماند.وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۲ بیمارستان درمان بستر در سیب سوران و مهرستان در برگشت از این سفر مورد پیگیری قرار خواهند گرفت تا حداکثر تا ماه آینده راه‌اندازی شوند.
وی افزود: همچنین کارهای طراحی ۲ بیمارستان در بم پشت و گلشهر باید به سرعت انجام شود و اعتبارات لازم برای آنها نیز در اختیار قرار خواهد گرفت.
نمکی بیان کرد: یکی از چالش‌ها در زمینه کرونا در سیستان و بلوچستان در ایام عید فطر بوجود آمد و چالش بعدی نیز در ایام انتخابات شوراهای شهر و روستا و به دنبال دور همی‌ها و مراسم‌های مختلف مردمی ایحاد شد.


وی بیان کرد: رعایت، هدایت و حمایت سه رفتار تاریخ ساز رهبر معظم انقلاب در همه گیری کرونا بود که برای وزارت بهداشت بسیار کارگشا بوه است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در زمینه رعایت شیوه‌های بهداشتی، در زمینه هدایت بسیج ملی مبارزه با کرونا و هم در زمینه حمایت از مدافعان سلامت هیچ نقطه ابهامی باقی نگذاشتند.
وی با بیان اینکه با بازماندگان متوفیان کرونا ابراز همدردی می‌کنیم و به حقوقشان احترام می‌گذاریم افزود: در بدو ورود به شهر سراوان متوجه شدم در شب گذشته خانم ۴۷ ساله سراوانی به علت ابتلا به کرونا فوت شده است.
نمکی ادامه داد: باتوجه به دغدغه خانواده این مادر، از مسوولان حوزه بهداشت و درمان می‌خواهم هرچه سریعتر پرونده پزشکی این مادر را بررسی و در صورتی که قصور پزشکی صورت گرفته باشد طبق قانون برخورد صورت کنند.
وی تاکید کرد: حقوق بیماران در بیمارستان‌ها در مراحل پذیرش، درمان و ترخیص باید رعایت شود.

تصویب درمان رایگان مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست ستاد منطقه‌ای مقابله با کرونا در ایرانشهر گفت: همه مبتلایان به کرونا در سیستان و بلوچستان به طور رایگان در بیمارستان‌های این استان درمان می‌شوند و این مصوبه از روز دوشنبه توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی قابل اجرا است.
سعید نمکی اظهارداشت: تبدیل دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر به دانشگاه نقش مهمی در اتقای شاخص‌های بهداشتی جنوب سیستان و بلوچستان دارد.
وی بیان کرد: برنامه ریزی شده تا با همکاری سازمان منطقه آزاد چابهار اقدامات لازم در گام نخست برای اعتلای نظام آموزشی این شهرستان انجام شود تا پس از آن شاهد استقلال مجموعه دانشگاهی این منطقه باشیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: استمرار طرح شهید «سلیمانی» در شرایط حاضر در سیستان و بلوچستان بسیار مهم است و از بسیج و هلال احمر درخواست می‌شود تا همچون گذشته در بحث بیماریابی و سایر موارد مربوط به مبتلایان به کرونا فعال شوند و این طرح باید ادامه پیدا کند.
وی ادامه داد: ما از بسیج و هلال احمر می‌خواهیم که در کنار مجموعه بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان باشند و به ما کمک کنند تا از این وضعیت همه گیری کرونا در این استان خارج شویم.
نمکی تاکید کرد: از نظر کیت و دارو و بقیه امکانات ما سیستان و بلوچستان را لحظه‌ای تنها نخواهیم گذاشت تا کادر درمان این استان بتوانند از نظر امکانات و تجهیزات با حداکثر توان فعالیت‌های خودشان را انجام دهند.
وی بیان کرد: در رابطه با نواقص خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت سیستان و بلوچستان که طرح شبکه سلامت ما را تکمیل می‌کنند به ما اعلام کنند که با مشارکتی که با بقیه دستگاه‌ها برقرار می‌کنیم در طول یک سال آینده نواقص این مراکز برطرف شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) اعلام آمادگی کرده تا در زمینه برطرف کردن مشکلات بهداشتی و درمانی سیستان و بلوچستان ورود پیدا کند و ما از این ظرفیت در جهت رفع کمبودها استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: از همه مردم سیستان و بلوچستان به دلیل کاستی‌های مزمنی که در طول همه سال‌های گذشته داشته با وجود همه فعالیت‌هایی که انجام شده عذرخواهی می‌کنم.
نمکی بیان کرد:  گرچه ما در نظام سلامت حداکثر ظرفیت را برای ارتقای زیرساخت‌های بهداشت و درمان کشور بکار بردیم و این روند تا رسیدن به نقطه مطلوب ادامه پیدا خواهد کرد.
وی بیان کرد: بیمارستان سراوان طوری بنا شده که نظیر آن را کمتر جایی در کشور شاهد هستیم  و این اتفاقاتی است که رخ داده است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هنوز هم سرعت توسعه زیرساخت‌های ما با آهنگ عقب افتادگی سیستان و بلوچستان تنظیم نشده و ما باید به عنوان یک واقعیت ناگوار این را  بپذیریم که باید خیلی کار کنیم تا در حد و شان مردم این منطقه و همین‌طور جبران عقب ماندگی‌ها به خط متناسبی از پیشرفت رسیده باشیم.
وی اظهارداشت: در رابطه با بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار با هماهنگی منطقه آزاد چابهار از هفته آینده فعالیت‌های آن را تسریع خواهیم کرد تا این بیمارستان به عنوان مرکز بسیار مهم درمانی در جنوب سیستان و بلوچستان تبدیل شود.
نمکی بیان کرد: همچنین در رابطه با بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی ایرانشهر درخواست کردیم تا آخرین وضعیت و مواردی که برای تسریع این پروژه لازم است ارائه شود تا پس از بازگشت از سیستان و بلوچستان موارد خواسته شده را ابلاغ کنم.
وی اظهارداشت: مسوولان شهرستان سرباز تقاضای ۱۰ میلیارد تومان اعتبار را برای تسریع در ساخت مرکز درمانی این شهرستان داشتند که هم‌اینک با این اعتبار موافقت می‌شود به شرط آنکه واقعا اقدامات ساخت انجام شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امکاناتی که برای آزمایشگاه ایرانشهر لازم هست لیست شود تا در هفته آینده در اختیار دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان قرار گیرد.
وی اظهارداشت: همچنین کمبودهایی که در بیمارستان دلگان وجود دارد ارائه شود تا ما امکانات را به این شهرستان گسیل کنیم.
نمکی با بیان اینکه بیمارستان‌هایی که در زمینه سرخانه با مشکلاتی روبه رو هستند اعلام کنند تا نیازهای آنان را تامین کنیم افزود: وزارت بهداشت در حال وارد کردن تعدادی آمبولانس است که سیستان و بلوچستان در اولویت قرار دارد.


واکسیناسیون خبرنگاران سیستان و بلوچستانی تا هفته آینده
وزیر بهداشت در همین نشست با پیشنهاد استاندار مبنی بر واکسیناسیون خبرنگاران عضو خانه مطبوعات سیستان و بلوچستان به عنوان سربازان خط‌مقدم جبهه اطلاع‌رسانی مدیریت و مقابله با کرونا در این استان موافقت کرد و مقرر شد هفته آینده در این خصوص اقدام شود.
پیش از این درخواستی از سوی خانه مطبوعات سیستان و بلوچستان به شورای اطلاع رسانی استان ارسال شده بود که به دنبال پیگیری‌های انجام شده، این موضوع از سوی استاندار در نشست با وزیر بهداشت مطرح و مورد موافقت وی قرار گرفت.

دستور وزیر بهداشت برای رفع سریع کمبود نیرو و تجهیزات در منطقه سیستان 
سعید نمکی روز دوشنبه در نشست ستاد مدیریت و مقابله با بیماری کرونا در منطقه سیستان اظهارداشت: در سفرهای نوروزی موضع خود را اعلام و به شدت با آن مخالفت کردم در حالیکه روزانه ۱۲ دستگاه اتوبوس از گلستان به زابل وارد می‌شد و در انتخابات شوراهای شهر و روستا سفره‌ها پهن و مراسم عروسی و عزا با جمعیت غیر استاندارد برگزار شد.


وی تاکید کرد: ارتباط استان گلستان، مازندران و گیلان بدلیل تراکم جمعیتی با سیستان و بلوچستان باید به شدت کنترل شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اصلی ترین فعالیت استاندار و فرمانداران سیستان و بلوچستان را افزایش پروتکل‌ها، آموزش به مردم بر رعایت دستور العمل‌های بهداشتی دانست و تصریح کرد: درمان سرپایی و بستری موقت بزرگترین فیلتر برای سرریز به بیمارستان ها است.
وی اظهارداشت: هر گونه کمبود نیروی انسانی و تجهیزات در بیمارستان ۶۴ تختخوابی زهک و هیرمند وجود دارد که در اسرع وقت تامین می‌شود.
نمکی با بیان اینکه ساخت مراکز درمان بستر در شهرستان‌های هامون و نیمروز آغاز می‌شود گفت: در رابطه با تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و پزشکان طرحی، نامه آن از طریق دانشگاه علوم پزشکی زابل ارسال تا مجوز آن صادر شود.


وی افزود: مرکز بیماری سل در سیستان دستاورد قابل توجه‌ای برای منطقه است که از فردا به ناوگان تخت‌های بیمارستانی زابل اضافه می‌شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از واگذاری پنج سردخانه نگهداری واکسن، یک ماشین حمل واکسن، دستگاه ام آر آی، دستگاه سی تی اسکن برای بیمارستان‌های زهک و هیرمند، دستگاه سی پی آر، پرداخت ۲ ماه مطالبات کادر درمان سیستان خبرداد و گفت: در تقسیمات مرداد ماه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای افزایش متخصصین مورد نیاز بویژه فوق تخصص ریه به گونه‌ای که در استان ماندگار شود را دستور کار قرار می‌دهد.
وی از تصویب دانشکده دندانپزشکی زابل در جلسه گسترش وزارت بهداشت و درمان خبرداد و افزود: به نمایندگان مردم سیستان در مجلس قول ایجاد این دانشکده داده شد و مجوز آن برای دانشگاه علوم پزشکی زابل صادر شده که در کنار آن رشته‌های بهداشت دهان و دندان اضافه می‌شود.
نمکی اظهارداشت: هر تعداد واکسن که استان سیستان وبلوچستان نیاز داشته باشد تامین می‌شود و این استان اولین استان در کشور است که افراد بالای ۵۰ سال می‌توانند واکسن دریافت کنند.


افتتاح مرکز ۴۶ تختخوابی ناجا در زاهدان

مرکز ۶۴ تختخوابی ناجا در زاهدان با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، استاندار سیستان و بلوچستان و جمعی از مسوولان نظامی در زاهدان افتتاح شد.
دکتر نمکی در مراسم بهره‌برداری از بخش الحاق تنفسی بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) زاهدان اظهارداشت: اقدام جهادی نیروی انتظامی در ایجاد ۶۴ تخت بیمارستانی و  انتقال و راه اندازی یک اکسیژن ساز با ظرفیت ۶۰۰ لیتر در دقیقه قابل تقدیر است.
وی بیان کرد: حضور ارزشمند نیروهای ناجا برای اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در سطح کشور و همراهی با وزارت بهداشت فرآموش نشدنی است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همان‌گونه که در دوران دفاع مقدس کنار هم بودیم در این اپیدمی کرونا هم نشان دادیم با برادری و دلسوزی نخواهیم گذاشت هیچ بیماری پشت درهای بیمارستان بماند.
وی تصریح کرد: بیمار مبتلا به کرونا با بیماران معمولی متفاوت است و علاوه‌بر امکانات  معمولی و تخت بستری، نیاز ویژه‌ای به اکسیژن دارد که تمام تلاش وزات بهداشت بر این مساله معطوف شده است.
نمکی اظهارداشت:  به امید خدا با همدلی و مشارکت همه عزیزان از پیک پنجم کرونا هم عبور خواهیم کرد.

همراهی خوب نیروی انتظامی در بحث کرونا 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در بحران کرونا شاهد همراهی بیش‌از پیش عزیزانمان در نیروی انتظامی بودیم که از زحمات بی بدیل آنان تقدیر می‌شود.
دکتر سعید نمکی در مراسم بهره‌برداری از بخش الحاق تنفسی بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) زاهدان اظهارداشت: اقدام جهادی نیروی انتظامی در ایجاد ۶۴ تخت بیمارستانی و  انتقال و راه اندازی یک اکسیژن ساز با ظرفیت ۶۰۰ لیتر در دقیقه قابل تقدیر است.
وی بیان کرد: حضور ارزشمند نیروهای ناجا برای اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در سطح کشور و همراهی با وزارت بهداشت فرآموش نشدنی است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همان‌گونه که در دوران دفاع مقدس کنار هم بودیم در این اپیدمی کرونا هم نشان دادیم با برادری و دلسوزی نخواهیم گذاشت هیچ بیماری پشت درهای بیمارستان بماند.
وی تصریح کرد: بیمار مبتلا به کرونا با بیماران معمولی متفاوت است و علاوه‌بر امکانات  معمولی و تخت بستری، نیاز ویژه‌ای به اکسیژن دارد که تمام تلاش وزات بهداشت بر این مساله معطوف شده است.
نمکی اظهارداشت:  به امید خدا با همدلی و مشارکت همه عزیزان از پیک پنجم کرونا هم عبور خواهیم کرد.
 معاون بهداری ناجا نیز در این مراسم گفت:  تا هر زمان نیاز به کادر بهداشت و درمان ناجا باشد در خدمت مردم و مدافعان سلامت در سیستان و بلوچستان هستیم.
سردار محمدرضا حسینی اظهارداشت: این چند روز در بحث مقابله با کرونا و رسیدگی به مبتلایان به کرونا دوران دفاع مقدس را دوباره تجربه کردیم.
وی تصریح کرد: از زحمات رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و مسوولان استانی که به صورت جهادی برای راه اندازی این بخش فعالیت کردند تقدیر و قدردانی می‌شود.

تامین تمام نیازمندی های سیستان و بلوچستان در مقابله با کرونا
 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامگاه دوشنبه در نشست چهار ساعته مقابله و مدیریت کرونا سیستان و بلوچستان در زاهدان گفت: تمام نیازمندی‌های سیستان و بلوچستان در زمینه بیماری کرونا تامین می‌شود و دولت و وزارت بهداشت هرگز پشت مردم این استان را خالی نمی‌کنند.
سعید نمکی اظهار داشت: با توجه به اینکه ما پیش‌بینی وضعیت وخیم کرونا را از قبل کرده بودیم هم‌اینک توانستیم از پس آن بر آییم و پیک آن را مدیریت کنیم.
وی ادامه داد:ما از قبل با مسوولان سیستان و بلوچستان مکاتباتی داشتیم اما برگزاری نماز عید فطر و نیز نشست‌های دورهمی و ضیافت‌هایی که برای انتخابات شوراهای روستا و شهر برگزار شد وضعیت را بسیار وخیم کرد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: این وزارتخانه در زمینه تامین کیت‌های تشخیصی و تمامی وسایل بهداشتی برای سیستان و بلوچستان هیچ محدودیتی قائل نیست.
وی با اشاره به فعالیت‌های مطلوب دولت در زمینه‌های بهداشتی بیان کرد: در یکسال گذشته ۱۴ هزار تخت بیمارستانی در کشور اضافه و نیز ۴۲۰ آزمایشگاه تشخیص کرونا راه‌اندازی شده است.
نمکی تصریح کرد: با وجود اینکه تحریم‌های ظالمانه فشار مضاعفی بر دولت وارد می‌کند اما در یک سال گذشته ۴۷۰ دستگاه اکسیژن ساز به بیمارستان‌ها اضافه کرده‌ایم.
وی اظهارداشت: همچنین ما حقوق پرستاران را ۲ و نیم برابر کرده و ۵۳ هزار نیروی جدید را در بدو استخدام داریم که بزودی وارد فعالیت می‌شوند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به برخی کلیپ‌های منتشر شده در  رابطه با سخنان خود در هفته قبل مربوط به سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: تمام آمارهای ارائه شده توسط دانشگاه علوم پزشکی حوزه ایرانشهر تائید شده بود و مستندات آن نیز موجود است.
وی بیان کرد: در این وزارتخانه هیچ جایی برای مدیر غیر صادق وجود ندارد و باید تمام آمار و ارقام بصورت شفاف و روشن برای مردم منتشر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha