چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
کد خبر: 314659

احساس تشنگی در روزهای گرم تابستان موضوع غیرمعمولی نیست چرا که بدن آب بیشتری را از طریق تعریق از دست می‌دهد و نیاز بدن به مایعات نسبت به دیگر مواقع سال بیشتر می‌شود.

۵ وضعیتِ جسمی همراه با هشدار تشنگی

سلامت نیوز:احساس تشنگی در روزهای گرم تابستان موضوع غیرمعمولی نیست چرا که بدن آب بیشتری را از طریق تعریق از دست می‌دهد و نیاز بدن به مایعات نسبت به دیگر مواقع سال بیشتر می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، علاوه بر این، برنامه ورزشی سنگین و مصرف غذاهای تند و چرب می تواند میل به نوشیدن آبِ بیشتر در طول روز را افزایش دهد. با این حال در برخی موارد ممکن است فرد بدون هیچ دلیلی، احساس تشنگی کند که این امر می‌تواند نشانه ای از وجود یک مشکل جسمی باشد.


بیماری ها و عارضه های متعددی وجود دارند که با احساس تشنگی همراه هستند. نشانه از دست دادن آب بدن در نتیجه یک بیماری با علائم دیگری همچون خستگی و تاری دید نیز همراه است. در صورت مشاهده این علائم، احتمال ابتلای فرد به یکی از بیماریهایی که در ادامه روزنامه "تایمزآوایندیا" به آنها اشاره کرده است، وجود دارد:


دیابت
زمانیکه سلول های بدن به انسولین مقاوم می شوند، فعالیت کلیه بیشتر می‌شود تا بتواند قند اضافی را از خون خارج کند. این شرایط باعث تکرر ادرار شده و بدن تمایل پیدا کند تا میزان مایع از دست رفته را جایگزین کند. در نتیجه، احساس تشنگی افزایش پیدا کرده و فرد تمایل دارد مایعات بیشتری نسبت به قبل بنوشد. تکرر ادرار و تشنگی بیش از حد، دو نشانه اولیه دیابت است.


کم خونی
کم خونی بیماری است که بر اثر آن بدن از میزان کافی گلبول قرمز برای تولید هموگلوبین برخوردار نیست. این عارضه می تواند به دلایل مختلفی مانند رژیم غذایی نامناسب یا خونریزی زیاد ایجاد شود. کمبود آب بدن یکی از نشانه های شایع کمخونی است و در صورت ابتلا به کم خونی شدید، این وضعیت بیشتر دیده می شود. سرگیجه، احساس خستگی، تعریق و موارد دیگر را نیز می‌توان به عنوان نشانه های دیگری از این عارضه دانست.


هایپرکلسمی
هایپرکلسمی بیماری است که در آن سطح کلسیم بدن به میزان خطرناکی افزایش می یابد. این شرایط ممکن است به دلیل فعالیت بیش از حد غدد پاراتیروئید، سل یا سرطان رخ دهد. احساس تشنگی ممکن است اولین علامت هایپرکلسمی باشد. مقدار زیاد کلسیم در خون ممکن است باعث ضعیف شدن استخوان ها و ایجاد سنگ کلیه شود.


خشکی دهان
وقتی غدد بزاقی به اندازه کافی بزاق تولید نکنند، ممکن است احساس تشنگی بیش از حد بوجود آید. همچنین ممکن است مصرف برخی از داروها یا روش های درمانی مانند رژیم‌های درمانی سرطان یا عادت های زندگی همچون مصرف دخانیات در خشکی دهان نقش داشته باشند. سایر علائم خشکی دهان شامل بوی بد دهان، لثه های حساس و مشکل در جویدن هستند.


بارداری
بارداری نشانه های مختلفی دارد و احساس تشنگی یکی از آنهاست. در سه ماهه نخست بارداری، حجم خون افزایش پیدا می کند که در نتیجه کلیه ها مجبور می شوند میزان مایع بیشتری تولید کنند و فرد دچار تکرر ادرار می شود. از دست دادن آب بدن باعث احساس تشنگی می شود و لازم است میزان آب از دست داده جایگزین شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha