گروهی از محققان ایتالیایی در یک پژوهش مهم و ارزشمند، بایدها و نبایدهای یک رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از افتادن به دام بیماری‌های قلبی عروقی را بررسی و مطرح کرده‌اند.

چه بخوریم تا بیماری قلبی نگیریم؟

سلامت نیوز: گروهی از محققان ایتالیایی در یک پژوهش مهم و ارزشمند، بایدها و نبایدهای یک رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از افتادن به دام بیماری‌های قلبی عروقی را بررسی و مطرح کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس،بر اساس مقاله ای علمی که اخیراً منتشر شده است، غذاهای گیاهی باید غالبیت بیشتری در رژیم‌های غذایی مناسب برای قلب سالم داشته باشند. در این پژوهش، شواهد و مدارک به روز شده ای در خصوص نوع و میزان مصرف هر یک از موارد موجود در یک رژیم غذایی سالم برای قلب ارائه شده است.

محققان دانشگاه فدریکو II ناپل ایتالیا در این خصوص می گویند: «اشتباهی که ما در گذشته در خصوص رژیم‌های غذایی مرتکب می‌شدیم، آن بود که برای مثال یک جزء خاص از غذاها را به عنوان دشمن سلامت ذکر می‌کردیم. به گزارش سیناپرس،این در حالی است که ما باید رژیم‌های غذایی را به طور کلی بررسی کنیم و اگر مقدار یک ماده غذایی را کاهش می‌دهیم، جایگزین سالم و مناسبی را برای آن انتخاب کنیم».

به گفته آن‌ها، «به طور کلی، شواهد ثابتی وجود دارد که نشان می‌دهند برای بزرگسالان سالم، مصرف مقدار کم نمک و همچنین غذاهای اصلی حیوانی در کنار افزایش مصرف غذاهای گیاهی از جمله غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و مغزها با کاهش خطر تصلب شرایین مرتبط است. همین امر در مورد جایگزینی کره و سایر چربی‌های حیوانی با انواع گیاهی غیر گرمسیری مانند روغن زیتون اعمال می‌شود».

بر اساس شواهد جدید به دست آمده در این خصوص، مصرف گوشت فرآوری شده و گوشت قرمز، هر دو با افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی همراه است. اما گوشت مرغ در مصرف متوسط یعنی حداکثر سه وعده 100 گرمی در هفته هیچ گونه مشکلی ندارد.

طبق همین نتایج، گوشت قرمز نظیر گوشت گاو و گوسفند، باید به دو وعده 100 گرمی در هفته محدود شود و گوشت های فرآوری شده نظیر سوسیس و کالباس نیز محدود به استفاده گاه به گاه است.

محققان ایتالیایی معتقدند: «حبوبات به میزان حداکثر چهار وعده 180 گرم در هفته، می‌توانند جایگزین مناسبی برای پروتئین توصیه شده گوشت قرمز باشند. همچنین مصرف متوسط ماهی به مقدار دو تا چهار وعده 150 گرمی در هفته برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی مفید است».

در مورد میوه‌ها و سبزیجات نیز، با توجه به ارتباط قوی آن‌ها با خطر پایین تر تصلب شرایین، مصرف روزانه باید تا 400 گرم برای هر یک افزایش یابد. این موضوع برای مغزها، حدود 30 گرم در روز توصیه می‌شود.

از دیگر نتایج این تحقیق اشاره به این موضوع است که برای جمعیت سالم، استفاده از لبنیات کم چرب به جای محصولات لبنی پرچرب برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی تأیید نمی‌شود.به گزارش سیناپرس، بلکه هم لبنیات پرچرب و هم لبنیات کم چرب، در مقادیر متوسط و در چارچوب یک رژیم غذایی متعادل برای بدن لازم بوده و خطر خاصی را نیز ایجاد نمی‌کنند.

به اعتقاد مجریان این تحقیق، «مصرف مقدار کمی پنیر به میزان سه وعده 50 گرمی در هفته درکنار مصرف منظم ماست به مقدار 200 گرم در روز از آن جایی که جزو محصولات تخمیری هستند، اثری محافظتی دارد. ما اکنون می دانیم که باکتری‌های روده نقش مهمی در کارکرد سالم قلب و عروق دارند. محصولات لبنی تخمیر شده نیز حاوی باکتری‌های مفیدی هستند که باعث سلامتی می‌شوند».

در این پژوهش در مورد غلات، ذکر شده که مواردی چون نان سفید و برنج سفید، با افزایش خطر تصلب شرایین مرتبط هستند. بنابراین مصرف این مواد باید به دو وعده در هفته محدود شود و در غیر این صورت باید آن‌ها را با غذاهای محتوی غلات کامل مثل نان کامل، جو دوسر و جو معمولی) و غذاهای با شاخص گلیسمی پایین مثل ماکارونی، برنج پخته شده و تورتیلای ذرت جایگزین کرد.

درکنار موارد ذکرشده بالا، محققان ایتالیایی توصیه‌هایی را نیز در خصوص نوشیدنی‌ها داشته‌اند. به گفته آن‌ها «مصرف قهوه و چای به میزان حداکثر سه فنجان در روز با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی همراه است. اما نوشابه حتی در انواع کم کالری، خطر فوق را افزایش می‌دهد و لذا باید تا حد امکان با آب جایگزین شود».

در ادامه این توصیه‌ها، محققان فوق به مصرف شکلات تلخ به میزان 10 گرم در روز اشاره کرده‌اند که می‌تواند اثرات مفیدی را از خود به جای بگذارد.

بنا بر نظر پژوهشگران فوق، «با همه این‌ها، بایستی به این نکته توجه کرد برای تغییر رژیم غذایی به سمت موارد سالم تر، بایستی به روش طبخ غذا و لذیذ درآوردن آن نیز توجه ویژه ای کرد. ما باید سنت‌های آشپزی مانند رژیم مدیترانه ای را که دارای دستور العمل های خوشمزه ای با استفاده از لوبیا، غلات سبوس دار، مغزها، میوه‌ها و سبزیجات است، دوباره رواج دهیم».

به گزارش سیناپرس، به گفته آن‌ها، «برای رسیدن به یک استراتژی مفید در رعایت رژیم‌های غذایی سالم، نمی‌توان تنها به رهنمودها و آموزش نکات تغذیه ای برای تغییر سبک زندگی مردم دل خوش کرد. بلکه در این راه، بایستی سیاست‌هایی ابتکاری برای تسهیل تولید، بازاریابی، در دسترس بودن و مقرون به صرفه بودن غذاهای سالم اتخاذ نمود».

گفتنی است این توصیه‌های علمی مرتبط با تغذیه سالم را نشریه Cardiovascular Research متعلق به انجمن قلب اروپا (ESC) منتشر نموده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha