چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۱
کد خبر: 31479
سلامت نیوز : بیماری های اسكلتی –عضلانی به علت افزایش جمعیت كارمند، پشت میز نشینی های طولانی و عدم تحرك و ورزش های كافی در بین جوانان شیوع زیادی یافته است، این بیماری ها با رعایت نكات ساده استاندارد در هنگام فعالیت قابل پیشگیری است.
دكتر مسعود شیروانی متخصص جراحی مغز و اعصاب در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: امروزه شیوع بیماری های اسكلتی – عضلانی در بین جوانان افزایش یافته كه تغییرات سبك زندگی از مهمترین علل آن است.

وی تصریح كرد: هم اكنون قشر وسیعی از مردم كارمند هستند كه نشستن روی صندلی برای مدت طولانی باعث خستگی عضلات و در نهایت تحلیل رفتن آن ها می شود و دردهای ستون فقرات را به دنبال دارد.

این متخصص با اشاره به اینكه ستون فقرات از مهره های متعدد، دیسك های بین مهره ای، لیگامان ها و عضلات تشكیل شده است، افزود: در عین حال ستون فقرات یك سیستم متحرك است باید ثبات و استحكام خود را نیز حفظ كند و هنگام كار به صورت عمودی با اغناهای طبیعی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: علم ارگونومی برای حل مشكلات ناشی از عوارض استفاده از نادرست از میز، صندلی و دیگر ابزارهای كار استاندارد هایی را برای طراحی وسایل و نیز نحوه فعالیت و وضعیت بدن در حین كاركردن تعریف كرده است كه با رعایت آنها میزان آسیب به ستوان فقرات به حداقل ممكن خواهد رسید.

* بهترین نحوه نشستن پشت میز و صندلی چگونه است

شیروانی در ادامه گفت: نحوه نشستن به طرز نوشتن، استفاده از كامپیوتر و حتی زاویه نور با دید فرد از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می توان با رعایت نكات ساده از بیماری های سخت اسكلتی –عضلانی پیشگیری كرد.

وی درخصوص نحوه صحیح استفاده از صندلی ادامه داد: هنگام نشستن روی صندلی كف دو پا باید كاملا روی زمین قرار گیرد و زاویه خاص بین پا و لگن ایجاد شود.

این متخصص خاطرنشان كرد: صندلی هایی كه تكیه گاه شان متحرك است فشار زیادی به ستون فقرات وارد می كنند و استفاده از آنها توصیه نمی شود.

شیروانی اظهار داشت: هنگام كار با كامپیوتر دست ها با صندلی در یك محور و روی دسته صندلی قرار گیرند و از ایجاد فشار به دست ها جلوگیری شود.

وی افزود: در پشت میز به مدت طولانی نباید در یك وضعیت ثابت بود و بهتر است ساعتی حداقل یكبار افراد تغییر حالت دهند و فعالیت داشته باشند و نیز با انجام ورزش روزانه عضلات ستون فقرات خود را تقویت كنند.

* هنگام انتخاب میز و صندلی به استاندارد بودن آن توجه كنید

شیروانی ادامه داد: تولید كنندگان میز و صندلی و وسایل اداری باید محصولات خود را به گونه ای طراحی كنند كه كارمندان قادر باشند با توجه به ویژگی های خاص خود آنها را تغییر دهند.

این متخصص تصریح كرد: قد، وزن و طول پای افراد با هم متفاوت است و صندلی باید به صورتی ساخته شود كه ارتفاع آن تا حد یكسان و زاویه دید مانیتور در یك سطح قابل تنظیم باشد.

وی گفت: هر وسیله ای كاربردهای متفاوتی دارد و باید بسته به نوع فعالیت شرایط آن ابزار و نیز نحوه استفاده از آن به بهترین نحو تغییر كند تا بتوانیم سلامت بدن و عضلات آن را هر چه بیشتر حفظ كنیم./غ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha