تب و گرما نفس خوزستان را به شماره انداخته و حالا کارون با آن عظمتش به نهری خشکیده تبدیل شده است؛ اتفاقی دردناک که اگر 30سال قبل درباره آن سخن می‌گفتید بسیاری به آن می‌خندیدند.

خوزستان تشنه است

سلامت نیوز:تب و گرما نفس خوزستان را به شماره انداخته و حالا کارون با آن عظمتش به نهری خشکیده تبدیل شده است؛ اتفاقی دردناک که اگر 30سال قبل درباره آن سخن می‌گفتید بسیاری به آن می‌خندیدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،حالا کرونا، گرما، بی‌برقی و بی‌آبی عفریته‌هایی شده‌اند که به جان زندگی مردم خوزستان افتاده‌اند و مردم هم دیگر تاب و توان مقابله با آن‌ها را ندارند. خشکی کارون و نهرهای مرتبط با آن که زندگی را برای مردم به ارمغان آورده بودند حالا به عاملی برای گلایه و اعتراض اهالی نجیب و خونگرم خوزستان تبدیل شده است.خشکسالی در سال جاری تشدید شده و حالا گریبان تمام کشور را گرفته است اما این مساله در برخی مناطق مانند خوزستان یا سیستان‌وبلوچستان حادتر است.

ماجرای سیستان‌وبلوچستان به آن طرف مرز مربوط می‌شود، جایی که افغان‌ها اعتقادی به تخصیص حقابه هیرمند از محل سدکجکی ندارند و حالا با قدرت گرفتن طالبان سرنوشت این مساله تیره‌تر از قبل می‌شود اما ماجرای خوزستان راه‌حل داخلی دارد و البته سرمنشأ مشکلات این استان را باید در سرمنشأ رود عظیم کارون در استان‌های بالاتر جست‌وجو کرد.

از سال‌ها قبل طرح انتقال آب از استان‌هایی چون چهارمحال‌وبختیاری یا کهگیلویه‌وبویراحمد انجام شده و حالا تونل‌های بزرگ آب را به صنایع مادری ارسال می‌کنند که مشخص نیست براساس چه ضرورتی در میان کویر و دور از منابع آبی جانمایی شده‌اند.اما حالا رییس جدید قوه‌قضاییه هم دستور داده است که به مساله آب خوزستان و مشکلاتی که الان برای مردم به وجود آمده است رسیدگی جدی صورت بگیرد. و به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه حجت‌الاسلام‌والمسلمین اژه‌ای دستور داده است تا یک هیات ارشد قضایی و اجرایی برای حل مشکل آب عازم خوزستان شود.

در این زمینه مقرر شده هیات اعزامی پیگیر راهکار‌های فوری حل مشکل آب در استان خوزستان شده و نتیجه اقدامات و همچنین دلایل به‌وجود‌آمدن وضعیت موجود را به حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای، رییس قوه قضاییه گزارش کنند.چندی پیش هم نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان از مسوولان بخش آب خواسته بود تا در بین مردم حاضر شده و مشکلات آن‌ها را بشنوند.حجت‌الاسلام محمدنبی موسوی‌فرد، نماینده ولی‌فقیه در خوزستان در دیدار با شیوخ خوزستان گفته بود:کوتاهی در رسیدگی به مشکل آب خوزستان پذیرفتنی نیست و‌ مسوولان شفاف درباره مدیریت آب با مردم صحبت کنند. امام‌جمعه اهواز با تاکید بر لزوم مدیریت صحیح منابع آبی با اولویت تامین آب شرب، اظهار کرد: از مدیران استان تقاضا می‌شود که پاسخگوی مردم باشند و اعلام کنند که برای تامین آب شرب اهالی و احشام و زمین‌های زراعی چه برنامه‌ای دارند.

نماینده ولی‌فقیه در خوزستان با بیان اینکه کوتاهی در رسیدگی به مشکل آب خوزستان پذیرفتنی نیست، عنوان کرد: اگر واقعیت‌ها به مردم گفته شود و شفاف‌سازی صورت گیرد مردم نیز درک می‌کنند و مطالبات آن‌ها با توجه به وضعیت موجود خواهد بود. شیوخ و معتمدین خوزستان هم در این دیدار با توضیح مشکلات به‌وجودآمده برای مردم، خواستار رسیدگی فوری به معضل آب و برق استان و توقف طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌ رودخانه‌های خوزستان شده بودند. 

عزم ملی برای حل مشکلات مردم

نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی هم در چند نوبت به مساله کم‌آبی در این استان و خشکی کارون که مشکلات بسیاری را به وجود آورده واکنش نشان داده‌اند؛ به‌عنوان‌مثال، نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی در توییتی به خشکی هورالعظیم و تبعیض در انتقال آب در برخی استان‌های کشور اشاره کرده بود.

محمد کعب عمیر، نماینده مردم شوش و عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس شورای اسلامی در توییتی نوشت: دیدن صحنه‌های پایکوبی مردم اصفهان بعد از جاری شدن آب در زاینده‌رود و اشک و آه مردم پایین‌دست کرخه در خوزستان و تلف شدن احشام و ازبین‌رفتن مزارع چندهزارساله دشت خوزستان، سوالات بی‌شماری از تبعیض را در اذهان عمومی ایجاد می‌کند.حل مشکل مردمان خوزستان عزم ملی می‌طلبد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی هم در توییتی به بازدید میدانی به همراه مدیران محلی از اهواز، حمیدیه و عین دو اشاره کرد. مجتبی یوسفی که عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی هم هست، در توییتی نوشت: «در بازدید میدانی امروز به همراه مدیران محلی از نزدیک مشکلات مردم شریف اهواز، حمیدیه و عین دو را دیدم. تامین آب شرب و دام دامداران خوزستان مشکل اصلی بود که در سطح ملی پیگیری و دستوراتی برای حل این مشکلات گرفتیم.حل مشکل آب باید دغدغه اصلی مدیران وزارت نیرو باشد.»

از ابتدای خردادماه امسال هشدارهای جدی از بابت خشکیدگی کارون داده شده است. در همان روزها کارشناسان عنوان می‌کردند آنچه در کارون جاری بوده فاضلاب‌های صنایع بالادست است. بعدازآن هم تلفات عظیم ماهیان در هورالعظیم و کارون مشخص کرد این ادعا درست بوده است. این روزها هم که کارون کاملا تفتیده است و دیگر زندگی در آن جریان ندارد. حالا باید دید تدبیر دولتمردان دولت تدبیر و امید در آخرین روزهای فعالیت می‌تواند زندگی و آرامش را به کارون و خوزستان بازگرداند یا خیر. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha