فرآورده‌های لبنی نقش مهمی در سلامت بدن برعهده دارند. دلیل آن هم ترکیب‌های مهم موجود در این گروه از خوراکی‌ها، یعنی کلسیم، فسفر، لاکتوز، آب و... است. به همین دلیل هم مصرف روزانه لبنیات، به‌ویژه شیر، توصیه می‌شود. اما نکته مهم، فاسد شدن شیر، ناشی از گرمای هوا در فصل تابستان است. گاهی حتی شیری که تاریخ آن نگذشته‌ هم فاسد شده است!

سلامت نیوز: فرآورده‌های لبنی نقش مهمی در سلامت بدن برعهده دارند. دلیل آن هم ترکیب‌های مهم موجود در این گروه از خوراکی‌ها، یعنی کلسیم، فسفر، لاکتوز، آب و... است. به همین دلیل هم مصرف روزانه لبنیات، به‌ویژه شیر، توصیه می‌شود. اما نکته مهم، فاسد شدن شیر، ناشی از گرمای هوا در فصل تابستان است. گاهی حتی شیری که تاریخ آن نگذشته‌ هم فاسد شده است!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، برای تشخیص شیر ناسالم و سالم چه راهکاری وجود دارد؟ علاوه بر این در فصل تابستان باید شیر را چطور نگهداری کنیم تا به سرعت فاسد نشود.


1- شیر، بوی شیر می‌دهد: شیر، بوی خاصی دارد. این بو برای مشام همه ما آشناست. بنابراین اگر هر بوی خاصی از شیر به مشام برسد، یعنی شیر فاسد شده است. بوی ترشیدگی، بوی غیرعادی چربی، بوی تندی و... همگی بیانگر آن است که شیر فاسد شده است.


2- طعم شیر خاص است: طعم شیر هم خاص است. شیرینی ملایم و غلظت آن تشکیل‌دهنده طعم شیر است. در انواع بدون لاکتوز، گاهی شیر کمی شیرین‌تر به نظر می‌رسد. هرگونه طعم تندی، چربی‌ای که در دهان بماسد، طعم دودی، ماده شوینده و... نشانه آن است که شیر، فاسد شده یا ناخالصی دارد.


3- رنگ، شیر سفید است: شیر، رنگ سفید خاصی دارد. اگر چربی شیر (در انواع فرایند نشده) بالا باشد، رنگ آن به زرد گرایش می‌یابد. در غیر این صورت، هر رنگ اضافی نشانه وجود ناخالصی یا فاسد شدن شیر است.


4- نباید ببرد: کمی شیر را بجوشانید. اگر آب و مواد شیر از هم جدا نشد و اصطلاحاً نبرید، شیر سالم است.
 
ناخالصی‌ها را این‌طور بشناسیم
اضافه کردن روغن، نشاسته و آب به شیر یا باقی‌ماندن مواد شوینده در لوله‌های دستگاه‌های پاستوریزاسیون و استرلیزاسیون از جمله ناخالصی‌های شیر است. برای تشخیص این موارد، این آزمایش‌ها را انجام دهید:
1- نشاسته: داخل جعبه‌ کمک‌های اولیه، محلول ید برای ضدعفونی کردن زخم‌ها وجود دارد؛ بنابراین برای تشخیص وجود نشاسته در شیر، یک قطره از محلول ید را به کمی شیر اضافه کنید. اگر رنگ شیر آبی‌رنگ شد؛ یعنی اینکه به شیر نشاسته اضافه شده است.
2- آب: یک قطره شیر را روی سطحی صاف و صیقلی و مورب بریزید. اگر به شیر آب اضافه نشده باشد، حرکت قطره آن، ردی به جا نمی‌گذارد. در غیر این صورت جای سرازیر شدن قطره شیر، رد سفید کمرنگی باقی می‌ماند.
3- روغن: این افزودنی غیرمجاز در شیر فقط در شرایط آزمایشگاهی قابل تشخیص است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha