دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
کد خبر: 314915

بسیاری از افراد در دوران بلوغ و بزرگسالی دچار عارضه پوستی آکنه می شوند و اغلب این باور وجود دارد که مصرف برخی از خوراکیها مانند شکلات، آکنه را تشدید می کند.

آیا مواد غذایی در بروز آکنه نقش دارند؟

سلامت نیوز:بسیاری از افراد در دوران بلوغ و بزرگسالی دچار عارضه پوستی آکنه می شوند و اغلب این باور وجود دارد که مصرف برخی از خوراکیها مانند شکلات، آکنه را تشدید می کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این پرسش مطرح است که آیا این ارتباط وجود دارد و رژیم غذایی می تواند بر عارضه پوستی آکنه تاثیر داشته باشد؟
سایت ساینس الرت در مصاحبه ای با پنج متخصص پوست، آکنه و میکروبیولوژی پرسشهایی را در مورد اینکه آیا رژیم غذایی می تواند آکنه را تشدید کند یا خیر مطرح کرده است که در ادامه نظرات آنان آورده شده است.


آکنه چیست؟
آکنه نوعی عارضه پوستی است که در آن فولیکول های مو در زیر پوست مسدود شده و باعث تجمع چربی و ایجاد لکه می شوند. این بیماری بیشتر در افراد جوان دیده می شود و می تواند در صورت، کمر و قفسه سینه ظاهر شود.


چگونه می توان متوجه شد که رژیم غذایی موجب بروز آکنه می شود؟
روش های مختلفی برای مطالعه رابطه بین رژیم غذایی و آکنه وجود دارد. دکتر گرگوری دلوست، متخصص پوست نتایج بررسی انجام شده بین ژانویه ۲۰۰۹ و آوریل ۲۰۲۰ را تشریح کرده که در آن نویسندگان به ارزیابی ۴۲ مطالعه مشاهده ای و ۱۱ آزمایش بالینی مداخله ای پرداخته و مشخص شد چندین فاکتور رژیم غذایی مرتبط با آکنه وجود دارد.


"مطالعات مشاهده ای" به مفهوم مطالعاتی است که به سادگی دو گروه از افراد، در این بررسی افرادی که رژیم های غذایی مختلف دارند، مقایسه می شود. "مطالعات بالینی مداخله ای" به مفهوم مطالعاتی است که در آن از گروه هایی از افراد درخواست می شود رژیم خود را تغییر دهند تا تاثیر آن روی آکنه اندازه گیری شود.


در حالیکه به طور کلی در این بررسی نتیجه گیری شد که بین آکنه و رژیم غذایی ارتباط وجود دارد، در مطالعات مداخله ای نسبت به مطالعات مشاهده ای ارتباط ضعیف تری مشاهده شد.


کدام مواد غذایی با بروز عارضه پوستی آکنه مرتبط هستند؟
پروفسور گابریلا فابروسینی، متخصص آکنه از دانشگاه ناپل ایتالیا گفت: رژیم غذایی با بار گلیسمی بالا و نیز مصرف مکرر لبنیات به ویژه شیر کامل، عوامل اصلی در ایجاد ارتباط بین رژیم غذایی و آکنه هستند.
بار گلیسمی بالا (GL) به معنای غذاهایی با کربوهیدرات است که به سرعت در بدن تجزیه می شود و شامل غذاها و نوشیدنی های شیرین، نان سفید و برنج است.


دکتر دلوست افزود: عوامل تقویت کننده آکنه شامل مواد غذایی با بار گلیسمی بالا، محصولات لبنی، غذاهای چرب و شکلات است در حالیکه عوامل محافظت کننده در برابر آکنه شامل اسیدهای چرب و همچنین میوه و سبزیجات هستند.


چگونه رژیم غذایی منجر به بروز آکنه می شود؟
دکتر جری تان، متخصص پوست از دانشگاه اوهایو گفت: غذاهای با شاخص گلیسمی بالا می تواند سطح انسولین و فاکتور رشد "انسولین مانند" را بالا ببرند. هر دو این هورمون ها می تواند دفع سبوم (چربی طبیعی پوست) را افزایش دهد و اجزای سبوم را به ترکیباتی که بیشتر التهاب دارند تغییر دهند. این امر بروز آکنه را تشدید می کند.


چه فاکتورهای دیگری بر آکنه تاثیر می گذارند؟
دکتر کلی هاس، متخصص میکروبیولوژی پوست از دانشگاه ماساچوست گفت: پاتوفیزیولوژی آکنه چند عاملی است و تا حد زیادی هنوز ناشناخته است، بنابراین تغییرات رژیم غذایی ممکن است در همه موارد موثر نباشد. آکنه با سطوح هورمونی مرتبط است که ممکن است در دوران بلوغ، قاعدگی و بارداری متفاوت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha