گوشی‌های همراه خوزستانی‌ها پر شده از ویدیوهای كوتاه و بلندی كه از فامیل و آشنایان و كانال‌های محلی خبری به دست‌شان رسیده: هجوم به منزل نماینده شهرستان دشت آزادگان و هویزه، ورود نیروهای امنیتی، تیراندازی هوایی، بستن جاده در سید عباس و... تصاویر كوتاه از اعتراضات، شعارها، راه‌بندان در دسترس همه هست، با دو، سه نفر كه حرف بزنید سیلی از همین ویدیوها را به سمت‌تان جاری می‌كنند تا گوشه‌ای از این چهار، پنج روزی كه در شهرها و مناطق مختلف خوزستان گذشته را تماشا كنید.

2 جان از دست رفته و خشم ادامه‌دار

سلامت نیوز:گوشی‌های همراه خوزستانی‌ها  پر شده از ویدیوهای كوتاه و بلندی كه از فامیل و آشنایان و كانال‌های محلی خبری به دست‌شان رسیده: هجوم به منزل نماینده شهرستان دشت آزادگان و هویزه، ورود نیروهای امنیتی، تیراندازی هوایی، بستن جاده در سید عباس و... تصاویر كوتاه از اعتراضات، شعارها، راه‌بندان در دسترس همه هست، با دو، سه نفر كه حرف بزنید سیلی از همین ویدیوها را به سمت‌تان جاری می‌كنند تا گوشه‌ای از این چهار، پنج روزی كه در شهرها و مناطق مختلف خوزستان گذشته را  تماشا  كنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ، از این میان یك ویدیو هست كه خشم بسیاری را به دنبال داشته: فیلم صحبت‌های استاندار خوزستان كه وضعیت بی‌آبی و مرگ و میر گاومیش‌ها را كتمان می‌كند. در بخشی از این تصاویر كار استاندار با خبرنگار شبكه خبر به مجادله كلامی می‌كشد و صحبت‌هایش قطع می‌شود. می‌گویند همین كتمان كردن استاندار خشم بسیار به همراه داشته. در میانه این اعتراضات تاكنون دو جوان خوزستانی جان خود را از دست داده‌اند: قاسم خضیری  و  مصطفی نعیماوی.نام این دو نفر و تصویر چهره‌های جوان‌شان تاكنون دیگر نه فقط در گوشی‌های خوزستانی‌ها، در گروه‌ها و گوشی‌های بسیاری از مردم كشور چرخیده است.

اعتراض‌ها همچنان ادامه دارد، وعده‌ها و تماس‌های بین مسوولان هم همچنان ادامه دارد.«اولا این تصویر گاومیش‌ها را من ندیده‌ام آنجا، خیلی هم تلاش كردم. این گاومیش‌ها بیشتر در حوضچه یك و دو هستند، این حوضچه‌ها به هم متصل هستند و آب كارون و كرخه هم بسته نیست. من نمی‌دانم این تصاویر ما كی و كجاست. خواهش می‌كنم آن كسی كه این تصویرها را گرفته به من مراجعه كند.»این بخشی از صحبت‌های قاسم سلیمانی دشتكی در یك برنامه تلویزیونی بود كه در مورد تصاویر گاومیش‌های مانده در میان حوضچه‌های بی‌آب اظهارنظر كرده بود. همین ویدیو صدای خیلی‌ها را بلند كرد.

سلیمانی یك بار هم در شبكه خبر ظاهر شد و در گفت‌وگوی تلفنی به توضیح وضعیت آبی استان پرداخت. او در مورد بارش بسیار كم باران صحبت كرد و كم شدن ذخایر آبی پشت سدها. خود او در این گفت‌وگو گفت كه قبل از تنش آبی بیش از 700 روستا با تانكر آبرسانی می‌شدند، چند لحظه بعد صحبت از این كرد كه این روستاها لوله‌كشی دارند اما ممكن است لوله‌كشی‌ها فرسوده باشند و بعد مجادله با خبرنگار صداوسیما بالا گرفت و استاندار پرسید كه كدام روستا بی‌آب مانده؟ شما نشانم  بدهید.


كرخه عزت  دیار ما  است

«حتی مجری شبكه خبری با توجه به اینكه استاندار داشت دروغ می‌گفت تلفنش را قطع كرد.» نبی نیسی، خبرنگار ساكن اهواز می‌گوید كه نوع برخورد و موضع استاندار درخصوص مشكل كمبود آب شرب و كشاورزی و دامداری در استان خوزستان، سبب شده تا خیلی از مردم به خشم بیایند: «وقتی می‌گوید اصلا چنین بی‌آبی وجود ندارد و ما تلفات دامی نداشتیم خب این خشم مردم را بیشتر می‌كند. مردم چهار، پنج روز است كه اعتراض می‌كنند، تجمع می‌كنند اما گوش شنوایی وجود ندارد.غیر از این هم متاسفانه  دارند بر زخم ما نمك  می‌ریزند.»نیسی می‌گوید نیروهای انتظامی و امنیتی با مردم همكاری داشته‌اند: «چون می‌دانستند مطالبه مردم بحق است.»  او بیشتر حامی همان نظر رسمی است كه تیر خوردن این دو جوان را از سوی نیروهای امنیتی نمی‌دانند: «دیشب (شنبه شب) جلوی در خانه نماینده دشت آزادگان تیراندازی و سنگ‌پرانی شده بود اما نیروی انتظامی در كار نبود.

دو نفر هم شنیده‌ام كه در همین میان  زخمی شده‌اند.»حادثه‌ای كه او می‌گوید هم جزو همان ویدیوهایی است كه در خوزستان دست به دست می‌چرخد: تجمع و اعتراض مردم سوسنگرد در مقابل خانه قاسم ساعدی، نماینده دشت آزادگان. در این ویدیو صدای شعار و تیراندازی هوایی به‌هم آمیخته و نشانی هم از پرتاب سنگ هست. یك نقل قول‌هایی كه در گروه‌های خوزستانی می‌گردد این است كه تیراندازی از سوی خانه نماینده صورت گرفته؛ شاید برای متفرق كردن معترضان. اما در این میان خبر و شایعه به هم می‌پیچد. آنچه در موردش اطمینانی نیست را با عنوان «منقول» می‌فرستند كه یعنی راست و دروغش با خدا است. یك منبع خبری دیگر می‌گوید تیراندازی سوسنگرد هم معلوم نیست از كجا بود:

«هیچ  نیروی انتظامی در صحنه  نبود.»در این میان شعارهای آب هنوز هم رسا و بلند فریاد زده می‌شوند. یكی از اهالی اهواز متن یكی از این شعارها را نوشته و ارسال كرده است: «حوزه كلها تنادی، الكرخه عز البلادی» و همراهش ترجمه كرده است: همه  اهالی هویزه ندا می‌كنند، كرخه عزت دیار ما  است.نیسی در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید كه غیر از یكی، دو نماینده شوش و سوسنگرد، دیگر صدایی از نمایندگان خوزستان بلند نشده: «از سایر نمایندگان كه مردم از آنها انتظار داشتند صدایی در نیامده مثلا سیدكریم حسینی كه رییس مجمع نمایندگان است، از نمایندگان شهرهای آبادان و خرمشهر و اهواز صدایی درنیامده. نمی‌گویند لااقل با این مردم همدردی كنند.نمی‌گویند كه هر كسی اعتراض كرد كه ضدنظام نیست.به همین مردم دشت آزادگان و هویزه كه انگ می‌زنند در انتخابات 1400 حرف اول را زدند، حالا كه برای بی‌آبی اعتراض می‌كنند می‌گویید ضدانقلاب كار  می‌كنند؟»روز گذشته قاسم سلیمانی كه در این روزهای اعتراض، صحبت‌هایش خشم عده‌ای از خوزستانی‌ها را به دنبال داشت، گفت: «سال بسیار سختی از نظر تنش آبی و خشكسالی داشتیم و مردم هم بسیار از این بابت اذیت شده‌اند و ناراحتی و گلایه‌مندی آنها بحق است و ما هم باید به صورت شبانه‌روزی تلاش كنیم برای اینكه دغدغه‌های مردم را كاهش دهیم؛ تمام هم و غم و پیگیری‌های ما برای این بوده است كه به درد مردم  برسیم.»

 ایسنا به نقل از او كه در «جلسه هماهنگی دستگاه‌ها برای برگزاری باشكوه دهه ولایت» كه در بیت امام جمعه اهواز بیان شد، نوشته است: «اینكه گفته می‌شود در استان خوزستان شاخص آبرسانی ۹۰درصد است از نظر ما قابل قبول نیست، چراكه در برخی مناطق لوله‌كشی آب انجام شده است اما به دلیل اینكه یا چاه خشك شده یا شبكه فرسوده است و یا تاسیسات دچار نقص فنی است این لوله‌كشی فاقد آب است و من در نشستی كه حدود دو هفته پیش با معاون مناطق محروم و روستایی كشور داشتم، اعلام كردم كه این رقم ۹۰درصد از نظر ما درست نیست و استان خوزستان از نظر آب شرب دچار مشكل است و در واقع باید این ملاك باشد كه ببینیم چند درصد مردم از آب شرب استفاده می‌كنند نه اینكه چقدر لوله‌كشی انجام شده  است.» 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha