نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی بر روی سلول‌های سرطان معده نشان داد که عصاره گیاه «برازمبل» می‌تواند تعداد سلول‌های سرطانی زنده را در محیط کشت کاهش دهد.

تاثیر عصاره یک گیاه بومی در کاهش سلول‌های سرطان معده

سلامت نیوز:نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی بر روی سلول‌های سرطان معده نشان داد که عصاره گیاه «برازمبل» می‌تواند تعداد سلول‌های سرطانی زنده را در محیط کشت کاهش دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سرطان معده چهارمین سرطان شایع در جهان و دومین علت مرگ ناشی از سرطان است. درمان اصلی این بیماری در مراحل اولیه، جراحی است و رادیوتراپی و شیمی‌درمانی نیز در صورت نیاز به صورت تکمیلی انجام می‌شوند.


با توجه به این‌که این درمان‌ها عوارض مختلفی را به همراه دارند، پژوهشگران به دنبال یافتن داروهای جدید با عوارض کم‌تر هستند. بررسی گیاهان برای یافتن ترکیبات موثر، از جمله این اقداماتند؛ چرا که گیاهان قرن‌ها منبع اصلی کشف داروهای مختلف بوده‌اند و داروهای ضد سرطان مختلفی با استفاده از ترکیبات گیاهی ساخته شده است.


خانواده گیاه دارویی Provskia که از تیره نعناع هستند، با نام‌های بومی «دومو»، «برازمبل» و یا «گوره» شناخته می‌شوند. از این گیاه برای تسکین دردهای روماتیسمی، رفع التهاب، دفع انگل و ... استفاده می‌شود.


برخی پژوهش‌ها نشان داده که ترکیبات موجود در این گیاه خاصیت ضد توموری و ضد سرطانی نیز دارد. بر همین اساس پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی سمنان با انجام یک تحقیق، تاثیر عصاره گیاه Perovskia abrotanoides یا برازمبل را بر سلول‌های سرطان معده بررسی کردند.


برای انجام این مطالعه ابتدا گیاه برازمبل از منطقه ییلاقی پرور شهرستان سمنان جمع‌آوری شد و پس از خشک شدن، فرآیند عصاره‌گیری از آن انجام شد. برای بررسی قدرت آنتی‌اکسیدانی و سمیت سلولی این گیاه، عصاره به محیط کشت سلول‌های سرطانی آدنوکارسینومای معده انسان (MKN45) افزوده شد.
مشاهدات پژوهشگران حاکی از این بود که عصاره گیاه برازمبل می‌تواند به شکل معنی‌داری سلول‌های زنده سرطانی را کاهش دهد و با گذشت زمان و افزایش غلظت، زنده‌مانی سلول‌های سرطانی به طور معنی‌دار کاهش بیشتری یافته است.


یافته‌های این پژوهش نشان داد که این عصاره گیاهی اثر کشندگی بالایی بر سلول‌های سرطان معده دارد و دوز ۱۰ میکروگرم بر میلی‌لیتر دوز مؤثر عصاره گیاه برازمبل است و در این غلظت می‌تواند باعث مهار تهاجم سلول‌های سرطانی و القای مرگ ‌برنامه‌ریزی‌شده یا آپوپتوز در این سلول‌ها شود.


پژوهشگران این مطالعه می‌گویند که نیاز است در مطالعات آینده با جداسازی متابولیت‌ها و ترکیبات موجود در این عصاره، مقایسه دقیق‌تری از مکانیسم ضد سرطانی ترکیبات این عصاره داشت و فرآیندهای مولکولی تاثیرگذار در آپوپتوز و بررسی تغییرات ژنی مربوط به آن نیز مورد بررسی قرار گیرد.


در انجام این تحقیق مهسا ایرجی، ملیکا صادقی و علی خالقیان از پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان مشارکت داشتند.
یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی با عنوان «ارزیابی پتانسیل آنتی‌اکسیدانی و سیتوتوکسیتی عصاره هیدروالکلی گیاه Perovskia abrotanoides در سلول‌های MKN45 سرطان معده» در دو ماه‌نامه کومش منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha