دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 314941

سوزاک یک بیماری مقاربتی است که در سراسر دنیا بسیار شایع بوده و باعث به وجود آمدن عفونت در برخی نواحی بدن به ویژه آلت تناسلی می‌شود، که معمولا با درد و سوزش بسیار همراه است. این بیماری واگیردار است و به همین دلیل پیشگیری از آن بسیار مهم است. با رعایت برخی نکات بهداشتی به راحتی می‌توان از انتقال این بیماری جلوگیری کرد. در این مطلب به معرفی بیماری سوزاک و راه‌های درمان آن می‌پردازیم.

سوزاک و راه های درمان آن

سلامت نیوز: سوزاک یک بیماری مقاربتی است که در سراسر دنیا بسیار شایع بوده و باعث به وجود آمدن عفونت در برخی نواحی بدن به ویژه آلت تناسلی می‌شود، که معمولا با درد و سوزش بسیار همراه است. این بیماری واگیردار است و به همین دلیل پیشگیری از آن بسیار مهم است. با رعایت برخی نکات بهداشتی به راحتی می‌توان از انتقال این بیماری جلوگیری کرد. در این مطلب به معرفی بیماری سوزاک و راه‌های درمان آن می‌پردازیم.

 علائم بیماری سوزاک چیست و چطور قابل تشخیص است؟

سوزاک یکی از انواع بیماری های مقاربتی به شمار می‌آید که برخی از علائم متداول آن درد، سوزش و تورم است، گاهی ترشحات سفید رنگی هم در محل عفونت قابل مشاهده خواهد بود. در موارد پیشرفته مقعد، مجاری ادرای، گلو، چشم، دستگاه تولید مثل و واژن خانم‌ها هم درگیر بیماری شده و علائم در آن نواحی هم قابل مشاهده خواهد بود. این بیماری کیفیت زندگی فرد را مختل کرده و به همین دلیل هر چه سریع‌تر باید درمان شود.

علت شایع بروز این بیماری رابطه جنسی دهانی، واژنی یا مقعدی محافظت نشده است که بیماری را از فردی به دیگری منتقل می‌کند. تشخیص این بیماری معمولا توسط پزشک عمومی یا متخصص انجام می‌شود و هرچه در مراحل اولیه به پزشک مراجعه شود درمان آن سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر خواهد بود.

اگر در طول روز در نواحی گرم و مرطوب بدن احساس سوزش و تورم می‌کنید و این مشکل چند روزی تداوم داشته، از انجام عمل جنسی پرهیز کنید و در اولین فرصت برای تشخیص صحیح به پزشک مراجعه کنید. علائم این بیماری معمولا 2 روز تا 2 هفته پس از رابطه جنسی با شخص ناقل آشکار می‌شود و البته هستند افراد ناقلی که علامت خاصی هم ندارند. این افراد بی‌علامت ممکن است بدون اینکه بدانند باعث انتقال بیماری به دیگران شوند. به همین دلیل، رابطه جنسی محافظت شده در هر شرایطی توصیه می‌شود و همیشه بهترین راهکار در سراسر جهان به شمار می‌آید.

 بهترین راه درمان بیماری سوزاک چیست؟

قبل از پرداختن به راه‌های درمان باید تاکید کنیم پیشگیری بهتر از درمان است. به همین دلیل، داشتن سبک زندگی سالم و روابط جنسی کنترل شده بهترین راهکار پیشگیری از بروز این مشکل است. داشتن یک شریک جنسی و پرهیز از برقراری رابطه با افراد ناشناس راهکار موثری است که از شما در مقابل این بیماری محافظت می‌کند.

خرید کاندوم و استفاده مستمر از آن مزایای زیادی دارد که یکی از آن‌ها پیشگیری از سوزاک است. البته کاندوم‌هایی که خریداری می‌کنید باید استاندارد و باکیفیت باشند و در تولید آن‌ها مواد حساسیت‌زا مورد استفاده قرار نگرفته باشد. کاندوم کدکس یک برند شناخته شده ایرانی است که می‌تواند برای شما انتخاب مناسبی باشد. پزشکان متخصص معمولا برای درمان این بیماری آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند، برخی از افراد هم ترجیح می‌دهند از روش‌های خانگی برای رفع مشکل استفاده کنند. این راهکارهای خانگی ممکن است برای برخی افراد که در مراحل اولیه بیماری هستند مفید باشد، اما اگر تغییر در وضعیت خود احساس نکردید هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 چرا توجه به علائم سوزاک مهم است؟

برخی تصور می‌کنند این یک بیماری باکتریایی متداول است و خود به خود رفع خواهد شد، اما اگر نسبت به علائم این بیماری بی‌توجهی کنید ممکن است عوارض خطرناکی برای افراد به همراه داشته باشد. خانم‌ها ممکن است با خطر باروری خارج از رحم، ناباروری، التهاب لگن، درد و آسیب دیدگی دستگاه تناسلی مواجه شوند. تب شدید، پریودهای دردناک و سخت، سوزش هنگام ادرار، درد زیر شکم و هنگام رابطه جنسی، گلودرد و ترشحات غیر معمول از مشکلاتی است که خانم مبتلا به سوزاک ممکن است با آن‌ها درگیر شود.

آقایان هم ممکن است با مشکلاتی مثل عفونت شدید، کاهش تعداد اسپرم و دردهای طولانی مواجه شوند. علائم این بیماری در آقایان معمولا با تکرر یا بی اختیاری ادرار، ترشحات غیرمعمول، گلودرد مداوم، درد و تورم بیضه‌ها و قرمزی آلت تناسلی آشکار می‌شود. گاهی این علائم به حدی شدید است که توانایی راه رفتن و تحرک را از فرد گرفته و انجام کارهای روزانه برای او غیر ممکن می‌شود. پس خانم‌ها و آقایان باید علائم این بیماری را جدی بگیرند و برای درمان آن اقدام کنند.

 آیا استفاده از درمان‌های خانگی برای درمان بیماری سوزاک انتخاب مناسبی است؟

از دیرباز برخی درمان‌های خانگی برای رفع این مشکل مورد استفاده قرار می‌گرفته که میزان اثرگذاری بسیاری از آن‌ها در تحقیقات علمی مورد بررسی قرار نگرفته است.

محصولات گیاهی مثل پونه کوهی، عصاره برگ زیتون، ماست، عسل و برگ بامبو برای درمان این مشکل مورد استفاده قرار می‌گرفته است. معمولا عصاره این مواد گرفته می‌شود و پس از مخلوط شدن با آب گرم در موضع درد مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسیاری باور دارند که این مشکل با راهکارهای خانگی برطرف می‌شود، اما توصیه ما این است که برای پیشگیری از بروز مشکلات بیشتر با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت صلاح‌دید او می‌توانید از راهکارهای خانگی هم در کنار درمان‌های دارویی استفاده کنید.

 نتیجه گیری

بیماری سوزاک توسط باکتری نایسریا گونوره ایجاد می‌شود و قابل انتقال به دیگران است. در صورت بروز علائم این بیماری بهتر است به پزشک مراجعه کنید و به شرح کامل وضعیت خود بپردازید. معمولا پزشک متخصص در مورد روابط جنسی شما و فاصله زمانی آن سوال می‌کند و در صورت نیاز آزمایش سوزاک تجویز می‌کند. شیوه آزمایش به این ترتیب است که مقداری از ترشحات منطقه آسیب دیده و دردناک برداشته شده و به آزمایشگاه ارسال می‌شود.

در صورت تایید بیماری، حتما لازم است شریک جنسی خود را از مشکل با خبر کنید و او هم باید تست بدهد تا در صورت ابتلا هر چه سریع‌تر درمان شود. برای درمان سوزاک دارویی که نیاز به نسخه پزشک نداشته باشد وجود ندارد. به همین دلیل، بهتر است هر چه سریع‌تر به متخصص مراجعه شود تا از پیشرفت بیماری پیشگیری شود.

رعایت نکات بهداشتی و استفاده از کاندوم در عدم انتقال این بیماری تاثیر بسیار زیادی دارد، توصیه متخصصان این است که برای حفظ سلامت جنسی خود هنگام رابطه از این لوازم بهداشتی استفاده کنید. سوزاک با وجود دردناک و ناخوشایند بودن بیماری مزمن و خطرناکی محسوب نمی‌شود و فرد پس از طی دوره درمان با خیال آسوده می‌تواند رابطه جنسی خود را از سر بگیرد.

منبع: وبلاگ لوکس ایرانا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha