دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 314943

ورزش فواید بسیاری دارد اما مهم ترین آن این است که فرد کنترل آسان تری بر تنظیم سطح قند خون خود دارد. افراد مبتلا به دیابت نوع 2، گلوکز بسیار زیادی در خون خود دارند که به دو دلیل است یا این که بدن شان، انسولین کافی تولید نمی‌کند یا این‌که حساسیت گیرنده های انسولین کاهش یافته است و افراد مبتلا عموما در مقابل انسولین مقاوم هستند.

تاثیر ورزش بر کنترل دیابت

سلامت نیوز:ورزش فواید بسیاری دارد اما مهم ترین آن این است که فرد کنترل آسان تری بر تنظیم سطح قند خون خود دارد. افراد مبتلا به دیابت نوع 2، گلوکز بسیار زیادی در خون خود دارند که به دو دلیل است یا این که بدن شان، انسولین کافی تولید نمی‌کند یا این‌که حساسیت گیرنده های انسولین کاهش یافته  است و افراد مبتلا عموما در مقابل انسولین مقاوم هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،در هر حالت، ورزش می تواند سطح قند خون را کاهش دهد. زمانی که شما ورزش می کنید، عضلات، قند مورد نیاز را به‌دست می آورد در نتیجه سطح قند خون شما پایین می آید. علاوه بر این، ورزش در مبتلایان دیابت نوع 2 سبب پیشگیری از عوارض بلندمدت آن می شود از جمله ناراحتی قلبی و انسداد سرخرگ‌ها که منجر به حمله قلبی یا سکته شود. 

 فواید دیگر ورزش بر کنترل دیابت

کاهش فشار خون، کنترل بهتر وزن، افزایش سطح کلسترول خوب ، تقویت عضلات، تقویت استخوان ها، انرژی بیشتر، داشتن حال و حوصله بیشتر، خواب بهتر و مدیریت بهتر در شرایط استرس زا. 

 مشورت با پزشک

اما قبل از این که ورزش را شروع کنید، باید در این زمینه با پزشک مشورت کنید و با نظر پزشک یک برنامه ورزشی منظم تهیه و طبق آن کار کنید.پزشک شما با توجه به داشتن ناراحتی قلبی، انسداد سرخرگ ها ،فشار خون بالا ،اختلالات چشمی و شرایط جسمی دیگر تشخیص می دهد چه نوع ورزشی برای شما مناسب است.

 انواع ورزش

سه نوع ورزش وجود دارد: هوازی، قدرتی و کششیشما باید در برنامه تان ترکیبی از سه نوع ورزش فوق را داشته باشید.  ورزش هوازیهدف این ورزش، فعالیت بهتر قلب شماست و بهتر است به مدت 30 دقیقه در بیشتر روزهای هفته انجام شود.

اگر فکر می کنید 30 دقیقه زمان طولانی است می‌توانید این 30 دقیقه را به سه  قسمت تقسیم کنید، سه قسمت 10 دقیقه ای که در پایان روز حداقل 30 دقیقه ورزش داشته باشید. ورزش های هوازی شامل تنیس، زومبا، دویدن، پیاده روی، بسکتبال، شنا و دوچرخه سواری است. 

ورزش قدرت

یورزش های قدرتی به تقویت استخوان‌ها و عضلات کمک می کند.وزنه برداری از ورزش‌های قدرتی است و برای 20-30 دقیقه در هر بار و دو یا سه بار در هفته کافی است. البته این نوع ورزش برای بیماران دیابتی خیلی توصیه نمی شود. 

ورزش کششی

ورزش‌های کششی هم به نرمی مفاصل و تقویت عضلات کمک می کند . حالات کششی قبل و بعد از ورزش درد عضلات را کاهش می دهد. یک برنامه روزانه ورزشی برای خود تنظیم کنید و به آن متعهد باشید. سلامتی مداوم شما بستگی به انجام آن برنامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha