شاید عمدی در کار نباشد اما گاهی آداب برخورد و رفتار را فراموش می‌کنیم. فراموش می‌کنیم این آداب را به نسل بعد هم آموزش دهیم. به همین دلیل، برخوردهای نامناسب عمدی و غیرعمدی برای افرادی که در معرض تهاجم کلامی یا حرکتی قرار می‌گیرند، بسیار آزاردهنده است.

آداب رفتار با افراد ناتوان جسمی

سلامت نیوز: شاید عمدی در کار نباشد اما گاهی آداب برخورد و رفتار را فراموش می‌کنیم. فراموش می‌کنیم این آداب را به نسل بعد هم آموزش دهیم. به همین دلیل، برخوردهای نامناسب عمدی و غیرعمدی برای افرادی که در معرض تهاجم کلامی یا حرکتی قرار می‌گیرند، بسیار آزاردهنده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، سی‌و‌یکم تیرماه روز ملی معلولان جسمی و حرکتی است. به این بهانه چند نکته درباره نحوه برخورد درست و کمک به افراد کم یا ناتوانان جسمی- حرکتی را با هم مرور می‌کنیم.


آنها الهام‌بخش نیستند
افراد کم یا ناتوان جسمی- حرکتی، دوست ندارند از آنها به‌ عنوان «الهام‌بخش» یاد شود؛ به‌ویژه وقتی ناتوان از انجام کارهای روزمره و ساده هستند. بسیاری از آنها می‌گویند که تعریف و تشویق دیگران - هرچند از روی مهربانی- تأثیر منفی روی روان آنها دارد. بنابراین سعی کنید از عبارت‌های امیدبخش در حضور آنها استفاده نکنید.
 
به آهستگی بگویید
یکی دیگر از مواردی که باعث رنجش افراد دارای کم یا ناتوانی جسمی- حرکتی است، «بلند صحبت کردن» با آنهاست. این رفتار هرچند گاهی ناخواسته است، اما شکلی از تحکم، تسلط و تأکید و یادآوری بر ناتوانی را در روان این افراد ایجاد می‌کند. بنابراین به آهستگی و با محبت با آنها صحبت کنید.
 
اول پرسش، بعد همراهی
تصور کنید روی صندلی نشسته‌اید و کسی شما را از روی صندلی بلند کند! عصبانی نمی‌شوید؟ افراد کم یا ناتوان حرکتی هم وقتی ناگهان و بدون سؤال از آنها، کاری را انجام می‌دهید، عصبانی می‌شوند. برای مثال جابه‌جا کردن صندلی چرخدار بدون اجازه گرفتن از آنها یا انجام بعضی کارهای شخصی آنها، بدون هماهنگی با آنها. بنابراین پیش از انجام هر کاری، ابتدا از آنها سؤال کنید.
 
دست نزنید، شخصی است
دوست دارید کسی روی تختخواب شما بنشیند؟ کسی از بالش شما استفاده کند؟ بدون اجازه از خودروی شخصی شما استفاده کند؟ قطعاً نه. بنابراین از نشستن، تکیه دادن، حرکت دادن صندلی چرخدار، دست زدن و راه رفتن با واکر یا عصا- به‌ویژه توسط کودکان- و یا استفاده از دیگر وسایل شخصی افراد کم یا ناتوان حرکتی، جداً خودداری کنید. این کار آنها را به‌شدت آزرده‌خاطر می‌کند.
 
تماس چشمی مهم است
افراد دارای معلولیت جسمی، اگر روی صندلی چرخدار نشسته باشند، از نظر قد، هم‌اندازه افراد دیگر نیستند. همین مسأله باعث می‌شود تا در حین صحبت کردن، تماس چشمی کمی با این افراد برقرار شود. بنابراین اگر روی صحبت شما با آنهاست- بعضی از آنها همراه دارند- با آنها کاملاً تماس چشمی برقرار کنید و با همراه آنها صحبت نکنید.
 
مسلط نباشید
گاهی طرز ایستادن یا نشستن ما، احساس ناخوشایند برتری و تسلط را در افراد کم یا ناتوان جسمی- حرکتی ایجاد می‌کند؛ به‌ویژه اگر روی صندلی چرخدار نشسته باشند. بنابراین باید کنار آنها یا روبه‌روی آنها، روی صندلی نشسته و  صحبت کنیم. از چمباتمه زدن، خم شدن یا هر حرکتی که نشان می‌دهد شما به خاطر آنها تغییر وضعیتی در ساختار طبیعی بدن خود ایجاد کرده‌اید، خودداری کنید.
 
 
مثل ساعت تکرار نکنید
ما از روی محبت سؤال می‌کنیم، اما گاهی تکرار این جمله که «به چیزی نیاز نداری» تکرار و یادآوری ناتوانی آنهاست. سعی کنید از این جمله کمتر استفاده کنید و بگذارید شخص مورد نظر در صورت نیاز، از شما چیزی را بخواهد. از سوی دیگر می‌توانید در شروع هر کاری - مثلاً صرف غذا - این سؤال را بپرسید و تا پایان صرف غذا این سؤال را تکرار نکنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha