سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 315004

از روز یکشنبه و با پیشنهاد وزیر کشور به ستــاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر سه روز تعطیلی در آخر هفته، کامــلا مشخص بود که تهــران و البــرز که آرایــش بحــرانی گرفته‌اند، تعطیلات چند روزه اعمال خواهد شد و همین امر باعث گردید که مردم از روز یکشـنبه بار سفر را ببندند و راهی شهرهای شمالی شوند.

ویروس دلتا را شوخی نگیرید!

سلامت نیوز: از روز یکشنبه و با پیشنهاد وزیر کشور به ستــاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر سه روز تعطیلی در آخر هفته، کامــلا مشخص بود که تهــران و البــرز که آرایــش بحــرانی گرفته‌اند، تعطیلات چند روزه اعمال خواهد شد و همین امر باعث گردید که مردم از روز یکشـنبه بار سفر را ببندند و راهی شهرهای شمالی شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،وقتی سخنگوی دولت نیز در روز دوشنبه اعلام کرد که «تمامی اداره‌های استان‌های تهران و البرز از روز سه‌شنبه، ۲۹ تیر تا یکشنبه، ۳ مرداد تعطیل خواهد بود و تعطیلی بازار تهران نیز در این روزها ادامه خواهد داشت و محدودیت خروج از تهران و البرز از ساعت شش عصر روز دوشنبه اعمال خواهد شد.» اما این تعطیلات بی‌برنامه و بدون هدف که فقط به‌دلیل کاهش حجم مراودات مردم صورت گرفته، تا چه اندازه می‌تواند موثر باشد، بی‌شک با بررسی اطلاعیه قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا و حجم ورودی روز گذشته خودروها و مردم به ترمینال‌های مسافربری آن زمان بیشتر متوجه خواهیم شد که این تعطیلات تا چه اندازه می‌تواند معکوس عمل نماید.

  در اطلاعیه قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا جزئیات اعمال محدودیت‌های کرونائی در سراسر کشور و تعطیلی استان‌های تهران و البرز  در پایان هفته جاری اعلام شد و بر اساس آن، «اعمال محدودیت‌ها از ساعت ۱۸:۰۰ روز دوشنبه تا ساعت هفت صبح  روز دوشنبه چهارم مرداد» «خروج خودروهای شخصی، با پلاک استان‌های تهران و البرز و ورود خودروهای شخصی با پلاک‌های دیگر شهرها به تهران و البرزممنوع»، «سفر از/ به کلیه شهرهای دارای وضعیت قرمز کرونایی سراسر کشور، مطلقا ممنوع»، «نیروی انتظامی و فرمانداری‌ها درفاصله زمانی یاد شده دربند(۱) ازصدورمجوزتردد غیراضطراری تعریف شده قبلی، مطلقا خودداری می‌کنند و تمامی مجوزهای صادره قبل از این مصوبه، غیرقابل استفاده و باطل اعلام می‌گردد.»، «بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛ سریعا به کلیه بانک‌های عامل در سطح استان های البرز و تهران ابلاغ  می‌نماید»، مشاغل همه شهرهای قرمز کشور از جمله رستوران‌ها و قهوه خانه‌ها ( به استثنای فعالیت های بیرون‌بر)، تالارهای پذیرایی، سالن‌های سینما و تئاتر، پاساژها و بازارهای سربسته، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی، شهربازی‌ها و باغ وحش‌ها، نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی. با وجود این اعلان بعید است که تهران با تعطیلی مطلق مواجه شود و نباید انتظار داشت که از حجم عبور و مرور تهران کاسته شود، کما اینکه در روز گذشته ترافیک پرحجمی را در سطح جاده‌ها شاهد بودیم.  

لشکر 2 میلیونی تهرانی‌ها به سوی خطر

 روز گذشته و در ساعت 14 (چهارساعت مانده به اعمال محدودیت خروج از تهران و البرز) مرکز مدیریت راه‌های کشور از ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس و هراز و آزادراه‌های تهران-کرج و تهران-ساوه خبر داد. این در حالی است که ورود به شهرهای قرمز ممنوع است و مردم جریمه 500 هزار تومانی تا یک میلیونی را برای شش روز تعطیلی به جان خریده‌اند. همچنین افراد تا ساعت 18 روز گذشته وقت داشتند تا از محدوده تهران و البرز خارج شوند.

طبق ایـن گزارش ترافیک سنگین در محور چالوس مسـیر (رفت و برگشت) حدفاصل کندر تا ســرودار و حدفاصل تونل کندوان تا سیاه بیشه، ترافیک سنگین در محور هراز مسیر (جنوب به شمال) محدوده پلور،  تردد روان در محور فیروزکوه، آزادراه تهران - شمال و آزادراه قزوین - رشت (رفت و برگشت)، ترافیک سنگین در آزادراه تهران - کرج- قزوین حدفاصل پل فردیس تا مهرویلا محدوده گلشهر، ترافیک سنگین در آزادراه تهران - ساوه محدوده احمدآباد مستوفی،  ترافیک نیمه سنگین در آزادراه قزوین - کرج - تهران محدوده‌های گلشهر، مهرشهر و حدفاصل ساسانی تا پل کلاک وجود داشت، روز گذشته دستکم یک میلیون خودرو از تهران و 800 هزار خودرو از البرز خارج شدند.

اما این یک روی ماجرا بود و هجوم مردم به ترمینال‌های مسافربری، در شرایطی که تمام بلیت قطارها و هواپیما از هفته گذشته رزرو شده بود نیز در نوع خود قابل توجه بود. حجم بالای مسافران در ترمینا‌ل‌های مسافربری چهارگانه تهران و ترمینال شهید کلانتری کرج، در شرایطی که استراتژی اشتباه مسافرت با اتوبوس همچنان آزاد است، موجب ایجاد بازار سیاه و افزایش چندین برابری قیمت بلیت اتوبوس در ترمینال‌های اتوبوسرانی گردید. ظرفیت بسیاری از مسیر‌ها از جمله مشهد، تبریز و کیش در همان دقایق اولیه پس از اعلام خبر تعطیلی تهران و البرز تکمیل شده و هیچ بلیتی هم برای سایر روز‌های تعطیل پیدا نمی‌شود.

این در حالی است که طبق پیگیری‌های صورت گرفته هیچ کدام از ناوگان حمل و نقلی از جمله بخش هوایی، جاده‌ای و ریلی مصوبه‌ای از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر کاهش و یا توقف فعالیت‌ها دریافت نکرده‌اند و فعالیت حوزه حمل و نقل عمومی کشور همانند روز‌های قبل است.  براساس این گزارش با دریافت گزارش‌های میدانی هم اکنون ظرفیت بسیاری از مسیر‌ها از جمله مشهد، تبریز و کیش در همان دقایق اولیه پس از اعلام خبر تعطیلی تهران و البرز تکمیل شده و هیچ بلیتی هم برای سایر روز‌های تعطیل پیدا نمی‌شود، این درحالی است که بسیاری از مسافران هم اگر بلیتی در این روز‌ها پیدا کنند به واسطه دلالان با نرخ‌های بسیار نجومی و خارج از مصوبه است؛ که امیدواریم در این بخش نظارت‌های مسئولان بسیار تشدید شود.

براساس این گزارش در حال حاضر به گفته تمامی مسئولان بخش حمل و نقل فاصله گذاری اجتماعی در تمامی بخش‌های حمل و نقلی از جمله هواپیما، قطار و ناوگان جاده‌ای رعایت می‌شود و تمامی این بخش‌ها موظف هستند، تنها از ۶۰ درصد ظرفیت خود استفاده کنند؛ بنابراین در این شرایط با توجه به افزایش درخواست سفر توسط مسافران ممکن است شاهد برخی تخلفــاتی در ایــن حوزه از جمله در هواپیما و اتوبوس‌ها باشیم که باید در این حوزه نظارت‌ها توسط تمامی دستگاه‌ها دو برابر شود. 

سفر با وجود چرخش ویروس کرونا 

کشور با چرخش ویروس دلتا مواجه است و بدون تردید با قدرت 60 برابری انتقال این ویروس اگر یک نفر در محیط بسته اتوبوس سرفه یا عطسه کند، همه مسافران به کرونای جهش یافته مبتلا خواهند شد و آنها حجم بالایی از کرونای جهش یافته را به شهرهای دیگر سوغات خواهند برد. با وضعیت موجود بنا بر نظر کارشناسان اعمال محدودیت‌ها و حجم بالای سفر موجب خواهد شد، که تا 10 روز دیگر ایران با جهش عجیب آمار ابتلا و مرگ و میر مواجه شود و این تعطیلات کاملا در شرایط شیوع بیشتر اعلام شد. 

این در حالی است که در روزهای گذشته آمار روزانه مبتلایان جدید در تهران حدود هفت هزار و ۵۰۰ مورد در شبانه‌روز اعلام شده بود و همزمان برخی مراکز درمانی و بهداشتی درباره کمبود نیرو و امکانات هشدار داده بودند، تا جایی که رسیدگی به برخی بیماران کرونایی در بیمارستان میلاد تهران، به عنوان بزرگ‌ترین بیمارستان تامین اجتماعی کشور، در بیمارستان صحرایی برپاشده در حیاط این بیمارستان صورت می‌گیرد.

فاطمه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ هم روز گذشته با اشاره به اینکه ویروس دلتا در تهران سویه غالب شده گفته بود که آمار بستری تهران «خیلی سریع» بالا می‌رود و «قطعا افزیش مرگ و میر هم خواهیم داشت.» وی هم‌چنین با انتقاد از نبود سخت‌گیری در رعایت پروتکل‌ها گفته بود که «این واقعا دردسر درست کرده است.» 

بیمارستان ها در حالت اماده باش 

همچنین فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران از ثبت رکورد بیشترین میزان بستری و مراجعه سرپایی بیماران کرونایی در این شهر خبر داد.علیرضا زالی ضمن اعلام آماده باش بیمارستانها در استان تهران جهت پذیرش بیماران کرونایی، در عین حال به تعطیلات شش روزه تهران و البرز اشاره و تاکید کرد:

مراکز بهداشتی، درمانی، مراکز واکسیناسیون کرونا، بخش های درمانی خصوصی و مطب ها شامل این تعطیلات نخواهند بود. طبق آخرین آمار وزارت بهداشت نیز از یکشنبه تا دوشنبه (28 تیر) ۲۵هزار و ۴۴۱ بیمار کووید ۱۹ شناسایی شدند و متاسفانه ۲۱۳ تن نیز جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. موج سفرها در ایران در شرایطی به راه افتاده است که در حال حاضر ۱۶۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۶۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha