سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴

طبق وعده مسئولان وزارت بهداشت بزودی ۶ میلیون دوز واکسن دیگر نیز وارد کشور می‌شود و گروه‌های سنی بالای ۶۰ سال تا اوایل مرداد ماه واکسینه می‌شوند.

قرنطینه جاده‌ای با رکورد شکنی کرونا

سلامت نیوز: طبق وعده مسئولان وزارت بهداشت بزودی ۶ میلیون دوز واکسن دیگر نیز وارد کشور می‌شود و گروه‌های سنی بالای ۶۰ سال تا اوایل مرداد ماه واکسینه می‌شوند.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران در گزارشی نوشت: افزایش آمار ابتلا و عبور فوتی‌های پایتخت از مرز عدد ۱۰۰ در یک شبانه روز، باعث شد تا دو استان تهران و البرز بمدت شش روز تعطیل شوند. دیروزهم بعد از ۴۷ روز، رکورد مرگ و میر بیماران کرونایی شکست و ۲۱۳ نفر راهی آرامستان‌ها شدند.
 
روزنامه ایران سه شنبه ۲۹ تیر از افزایش آمار مبتلایان و بستری‌ها در بیمارستان‌ها و اجرای محدودیت‌های جدید در کشور به ارایه گزارشی پرداخت و نوشت:  همچنین دومین رکورد دیروز مربوط به تعداد مبتلایان بود در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته ۲۵ هزار و ۴۴۱بیمار جدید کرونایی شناسایی شد اما اقدامات مقابله‌ای چه بود؟ طبق اعلام سخنگوی دولت و بنابر پیشنهاد ستاد مقابله با کرونا و موافقت رئیس جمهوری، تمامی ادارات استان‌های تهران و البرز از سه‌شنبه این هفته تا یکشنبه هفته آینده تعطیل است.
 
بر اساس مصوبه تردد از این استان‌ها ممنوع بوده و در صورت رعایت نکردن علاوه بر جریمه، خودرو نیز از مسیر بازگردانده خواهد شد. علی ربیعی در این باره می‌گوید: به پیشنهاد قرارگاه عملیاتی و کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا و موافقت رئیس‌جمهوری تمامی ادارات استان‌های تهران و البرز از امروز سه‌شنبه تا یکشنبه هفته آینده تعطیل است.
 
سخنگوی دولت می‌افزاید: بنابر این مصوبه تردد از این استان‌ها ممنوع بوده و در صورت رعایت نکردن علاوه بر جریمه، خودرو نیز از مسیرها بازگردانده خواهند شدهمچنین موضوع استمرار ممنوعیت تردد به شهرهای قرمز و نارنجی براساس طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌ها ادامه داشته و براساس وضعیت شهرها اطلاع‌رسانی خواهد شد. پیرو این اطلاعیه مدیر روابط عمومی فرمانداری تهران هم از توقف صدور مجوز تردد بین شهری توسط فرمانداری تهران خبر داد و اعلام کرد که تردد بین شهری به کلیه استان‌ها ممنوع است.


ابتلای ۲۵ هزار بیمارکرونایی در روز
با ادامه پیک صعودی ویروس دلتا و ابتلای روزانه بیش از ۲۵ هزار بیمار کرونایی؛ خیز پیک پنجم بیماری به بخش‌های مراقبت‌های وی‍ژه بیمارستان‌ها هم رسید و هم اینک بیش از ۴ هزار بیمار حاد در بخش‌های آی سی یو مراکز درمانی بستری هستند. همزمان با ورود تهران به پیک پنجم بیماری و گسترش واریانت دلتا با سرایت‌پذیری بالا، اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا و متخصصان حوزه سلامت به کرات درباره وضعیت قرمزو افزایش موارد ابتلا و بستری در پایتخت هشدار دادند و در نهایت ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم بر تعطیلی مشاغل گروه دو، سه و چهار گرفت. گرچه که به نظر می‌رسد؛ هیچ یک از اصناف به مقررات و شیوه نامه‌های بهداشتی پایبند نبودند و عادی‌انگاری نیز بین شهروندان بیش از گذشته ادامه داشت.
 
ماجرای پر شدن تخت‌های بیمارستانی و افزایش بیماران بدحال کرونایی و در عین حال بی‌توجهی اصناف و کسبه و شهروندان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نگرانی‌ها از افزایش مرگ‌های ۴۰۰ تایی را در کشور بالا برده است. خبرهایی که از بیمارستان‌ها به گوش می‌رسد حکایت از روند صعودی مراجعه‌های سرپایی و در ادامه آن موارد بستری دارد. افزایش موارد ابتلا نیز در نهایت تأثیر مستقیمی بر آمار مرگ و میر دارد. نادر توکلی معاون درمان ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به شرایطی که در روزهای آینده انتظارمان را می‌کشد هشدار می‌دهد.
 
او به «ایران» می‌گوید: میزان مراجعه بیماران کرونایی به بیمارستان‌های تهران به دو هزار نفر رسیده و روند مراجعه کنندگان در دو هفته اخیر نگران کننده است. به‌گفته او آمار بستری در برخی بیمارستان‌ها دو برابر شده و در حال حاضر تمامی بیمارستان‌ها در حالت آماده باش قرار دارند و روز به روز به تعداد بخش‌های کرونایی اضافه می‌شود. توکلی در ادامه از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی گلایه می‌کند و می‌گوید: به‌دلیل شدت مُسری بودن ویروس دلتا میزان مبتلایان بسیار بالاتر از موج‌های قبلی است. این واریانت هم بیماران را بدحال‌تر و به علاوه افراد سنین پایین را گرفتار می‌کند.
 
وی با بیان اینکه بعد از واکسیناسیون گروه‌های سنی بالای ۷۰ سال در شهر تهران آمار مرگ و میر در این رده سنی کاهش یافته، عنوان می‌کند: حساسیت مردم به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و نظارت بر آنها از سوی مسئولان کاهش یافته است به حدی که احتمال افزایش موارد سرپایی در روزها و هفته‌های آتی می‌رود. همه این مسائل منجر به این شده تا با یک موج سهمگین کووید۱۹ مواجه شویم. این شرایط تنها برای استان تهران و استان همجوارش البرز نیست. استان‌های جنوبی که در ابتدای شیوع ویروس دلتا شرایط سختی را گذرانده‌اند حالا بار دیگر در معرض شیوع گسترده قرار گرفته‌اند. مثل استان سیستان و بلوچستان که تعداد موارد فوتی در آن روزانه بیش از ۱۲۰ نفر گزارش می‌شود.
 
البته این آمار مربوط به قربانیانی است که تست پی‌سی‌آر ‌شان مثبت شده است. ماجرا اما تنها به استان‌های جنوبی از جمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان و بوشهر محدود نمی‌شود. در روزهای گذشته رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و استانداران شهرهای مختلف هم خبر از افزایش موارد بستری و مراجعات سرپایی داده‌اند. این در حالی است که طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی استان‌ها به زیر ۴۸ درصد سقوط کرده و در تهران نیز این عدد کمتر از ۵۱ درصد گزارش می‌شود. همه اینها در شرایطی است که ویروس جهش یافته دلتا از استان‌های جنوبی و پایتخت در حال حرکت به‌سمت استان‌های شمالغربی کشور است و این استان‌ها در حال ورود به پیک پنجم کرونا هستند. با همه اینها اوضاع تهران به‌دلیل جمعیت بالا و موقعیت شهری آن متفاوت‌تر از دیگر استان‌ها است. ویروس دلتا در حالی به پایتخت و استان‌های همجوارش رسیده که میزان ابتلای خانوادگی بشدت افزایش یافته است. هم اینک ۷۴۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری‌اند.


سفر و دورهمی‌های خانوادگی در ایام تعطیل ممنوع
رئیس بیمارستان سینا نیز از پر شدن ظرفیت بیمارستان‌ها خبر می‌دهد و به «ایران» می‌گوید: در پیک پنجم کرونا به‌دلیل نبودن تخت خالی مدام با مشکلات روبه‌رو می‌شویم اورژانس ما که باید ۳۰ بیمار را تیمار کند ۵۰ تا ۶۰ بیمار را مورد توجه قرار می‌دهد بیماران زیادی را به حالت اکسترا در اورژانس بستری می‌کنیم و واقعاً نیروهای درمان با این اوضاع کم آورده‌اند.
 
محمد طالب‌پور می‌گوید: در حال حاضر اغلب بخش‌های بیمارستان را به بیماران کرونایی اختصاص داده‌ایم ولی دو هفته دیگر نیز باید منتظر آمار ابتلای بالا و موارد مرگ و میر باشیم. در حال حاضر واکسیناسیون تنها راه حل ایجاد ایمنی جمعی است ولی ما می‌بینیم به‌دلیل جهش‌های ویروس کماکان در جمعیت‌هایی که واکسینه شده‌اند موارد ابتلا مشاهده می‌شود هر چند که واکسن موارد مرگ و میر را به حداقل ممکن می‌رساند اما توصیه می‌کنیم مردم تا زمان تزریق عمومی واکسیناسیون شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند. استفاده از ماسک و پرهیز از دورهمی و حضور در تجمعات چند راهکار ساده برای قطع زنجیره انتقال ویروس است.
 
وی با بیان اینکه تعطیلات ۶ روزه به کاهش زنجیره انتقال ویروس کمک می‌کند می‌افزاید: ضروری است مردم در رعایت این دستورالعمل دولت را همراهی کنند و مسئولان نیز نظارت‌های بیشتری را برای اعمال محدودیت‌ها انجام دهند. حال که دولت مردم و اماکن تفریحی و ادارات را وادار به رعایت پروتکل‌ها کرده بنابراین انتظار می‌رود؛ تعطیلی‌ها بهانه‌ای برای سفر و برگزاری دورهمی‌های خانوادگی نباشد.
 
نمودارها از شیوع بیماری تا ۲۸ تیر ماه حکایت از بالا رفتن موارد بستری بیماران کرونایی در تمامی استان‌های کشور دارد با این حال باوجود هشدارهای مسئولان وزارت بهداشت مبنی بر شیوع ویروس دلتا با خصوصیت سرایت‌پذیری ۶۰ درصدی آن کماکان مسافرت‌های تعطیلات تابستانی با شدت بیشتری ادامه دارد؛ بازار و پاساژها شلوغ و پرازدحام است و اصناف و کسبه نیز نسبت به قوانین محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی‌ها بی‌تفاوت عمل می‌کنند. در همین زمینه افزایش آمار مرگ روزانه در تهران پیشنهاد تعطیلی در پایتخت و کرج را به مهم‌ترین اولویت درخواستی وزیر کشور و مسئولان شهری بدل کرد.
 
محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران طی دو روز گذشته از عبور فوتی‌های کرونا از مرز ۱۰۰ نفر در روز خبر داد و خواستار رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی شد. همزمان با فراگیر شدن موج ویروس دلتا در نقاط مختلف کشور؛ سرعت واکسیناسیون عمومی نیز شدت بیشتری گرفته و در روز ۲۷ تیر نزدیک به ۴۰۰ هزار واکسن کرونا در کشور تزریق شد این رکورد بی‌سابقه از تزریق واکسن کرونا در حالی ثبت شده که با واردات واکسن خارجی و تحویل تولیدات داخل، به معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی بویژه در تهران و کلانشهرها دستور داده شده تا تعداد مراکز تجمیعی واکسیناسیون افزایش یابد و مراکز تک شیفت نیز دو شیفت کار تزریق واکسن را انجام دهند.
 
تأکید مسئولان وزارت بهداشت بر این است گروه‌های فراخوان شده در سامانه سلامت وزارت بهداشت ثبت‌نام کرده و منتظر پیامک باشند. از طرفی وزیر بهداشت نیز دیروز در نامه‌ای به فرمانده نیروی انتظامی خواست نیروهای انتظامی در مراکز واکسیناسیون تجمعی استان تهران به منظور کنترل نظم مستقر شوند.
 
طبق وعده مسئولان وزارت بهداشت بزودی ۶ میلیون دوز واکسن دیگر نیز وارد کشور می‌شود و گروه‌های سنی بالای ۶۰ سال تا اوایل مرداد ماه واکسینه می‌شوند.
 
در همین حال دبیر کمیته علمی ستاد کشوری کرونا نیز خبر داده با اتمام واکسیناسیون متولدین ۱۳۴۰ به قبل همچنین واکسیناسیون افراد زیر ۶۰ سال و گروه‌های شغلی پر خطر از جمله معلمان نیز طبق سند ملی واکسیناسیون واکسینه خواهند شد.


جزئیات تعطیلی‌ها و اعمال محدودیت‌های تهران و البرز
در اطلاعیه قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا جزئیات اعمال محدودیت‌های کرونایی در سراسر کشور و تعطیلی استان‌های تهران و البرز در پایان هفته جاری اعلام شد. قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا جزئیات تعطیلی‌ها و اعمال محدودیت‌های تهران و البرز را اعلام کرد.
 
بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور؛ در بخشی از این اطلاعیه آمده است:اعمال محدودیت‌ها تا ساعت هفت صبح روز دوشنبه  چهارم مرداد ادامه خواهد داشت. همچنین‌خروج خودروهای شخصی، با پلاک استان‌های تهران و البرز و ورود خودروهای شخصی با پلاک‌های دیگرشهرها به تهران و البرزممنوع می‌باشد.سفر از/ به کلیه شهرهای دارای وضعیت قرمز کرونایی سراسرکشور، مطلقاً ممنوع است.
 
خودروهای شخصی دارای پلاک این دو استان، چنانچه برای خروج مراجعه نمودند، عودت و درصورت عدم تمکین، علاوه بر اعمال قانون، عودت می‌گردند. ضمناً بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛ سریعاً به کلیه بانک‌های عامل درسطح استان‌های البرز و تهران ابلاغ می‌نماید؛ تا ضمن افزایش حداکثری خدمات غیر حضوری بانکی، نسبت به تعطیل نمودن تمامی شعبه‌های بانک‌ها در این دو استان، در بازه زمانی اعلامی، اقدام شود. -ضمن یادآوری مجدد محدودیت‌های اعمالی در خصوص اصناف و مشاغل بر اساس طرح جامع محدودیت‌ها و متناسب با رنگ‌بندی شهرهای مختلف کشور و در اجرای مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا با عنوان «تشدید اعمال محدودیت‌ها درشهرهای قرمز» تعطیلی مشاغل با نظارت اتاق اصناف به شرح ذیل، در همه شهرهای قرمز کشور در سراسر کشور، مورد تأکید قرار می‌گیرد: - رستوران‌ها و قهوه خانه‌ها (به استثنای فعالیت‌های بیرون بر) - تالارهای پذیرایی - سالن‌های سینما و تئاتر - پاساژها و بازارهای سربسته - استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدن سازی - شهربازی‌ها و باغ وحش‌ها - نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی.


جریمه یک میلیون تومانی برای مسافرت‌های جاده‌ای
در پی اعلام تعطیلی تمامی ادارات استان تهران و البرز از امروز تا دوشنبه هفته آینده توسط ستاد ملی مقابله با کرونا، راهور اطلاعیه‌ای را مبنی بر دستورالعمل‌های اجرایی برای جلوگیری از ترددهای جاده‌ای صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است که جریمه یک میلیون تومانی برای ورود به شهرهای قرمز و جریمه ۵۰۰ هزار تومانی برای ورود به شهرهای نارنجی و زرد برای متخلفان در نظر گرفته شده است و راهور در هر کجا که با خودروهای شخصی غیر بومی مواجه شود افراد متخلف را اعمال قانون خواهد کرد.
 
فرمانده انتظامی شرق استان تهران نیز از اعمال ممنوعیت تردد در شرق این استان از ۲۹ تیر خبر داد و گفت: مجوزهای تردد صادره شده دارای تاریخ، در اجرای این طرح فاقد اعتبار است. به‌گفته سردار کیومرث عزیزی تردد خودروهای غیربومی در محورهای مواصلاتی شرق استان تهران از ساعت ۱۲ ظهر سه‌شنبه ۲۹ تیر تا ساعت ۷ صبح روز دوشنبه ۴ مرداد، ممنوع است. بر این اساس از خروج تمامی خودروهایی که پلاک استان تهران دارند، از این استان ممانعت می‌شود و همچنین جلوی ورود خودروهای با پلاک غیربومی به استان تهران نیز گرفته خواهد شد و این خودروها به سمت مبدأ بازگردانده می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha