سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 315010

موضوعی که ما کمتر به آن توجه می کنیم این است که باید از طریق بینی نفس بکشیم، چون داخل بینی پرزهای ریزی وجود دارد که آلودگی هوا را می‌گیرد و هوای تا حدودی تصفیه شده را به داخل ریه‌ها می‌فرستد اما بسیاری از افراد به دلایل مختلف از طریق دهان نفس می کشند.

خوابیدن با دهان باز نشانه بیماری است؟

سلامت نیوز:موضوعی که ما کمتر به آن توجه می کنیم این است که باید از طریق بینی نفس بکشیم، چون داخل بینی پرزهای ریزی وجود  دارد که آلودگی هوا را می‌گیرد و هوای تا حدودی تصفیه شده را به  داخل ریه‌ها می‌فرستد اما بسیاری از افراد به دلایل مختلف از طریق دهان نفس می کشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،جالب است بدانید این نوع نفس کشیدن نشانه مشکلی در سیستم تنفسی است و عوارضی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم: 

معاینه پزشک لازم دارید

عادت به بازگذاشتن دهان می‌تواند یکی از نشانه‌های اختلال تنفسی دستگاه تنفسی فوقانی باشد، بنابراین توصیه متخصصان در این خصوص این است که اگر فردی از راه دهان تنفس می‌کند یا هنگام خواب دهان او باز می‌ماند باید هر چه سریع‌تر برای بررسی دقیق به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند. 

4 علت رایج

احتمال خوابیدن با دهان باز در افراد مبتلا به آسم و آپنه خواب بیشتر است و مردان نسبت به زنان بیشتر مبتلا می‌شوند به طوری که براساس نتایج یک مطالعه، تقریبا یک سوم از مردان در هنگام خواب از طریق دهان نفس می‌کشند اما در زنان این آمار  تنها 5 درصد است. دو دلیل دیگر که دهان فرد در طول خواب باز می ماند مکیدن شست یا لکنت زبان مداوم است. مکیدن انگشت یک رفتار رایج در کودکان است اما وقتی این رفتار در دوران کودکی طولانی شود، باعث می شود دهان کودک در هنگام خواب و احتمالا از روی عادت باز بماند. 

پیامد زیبایی خوابیدن با دهان باز

محققان می‌گویند که خوابیدن با دهان باز به اندازه نوشیدن نوشابه‌های گازدار در زمان قبل از خواب، به دندان‌ها آسیب می‌زند. نفس کشیدن از راه دهان، باعث خشک شدن دهان می‌شود و اثر محافظتی بزاق را در کشتن باکتری موثر در اسیدی شدن دهان از بین می‌برد. با توجه به افزایش سطح اسید  دهان خوابیدن با دهان باز موجب فرسایش و پوسیدگی دندان ها می‌شود. در برخی افراد این سطح اسیدی به 3/6 می‌رسد که برای فرسایش مینای دندان کافی است و شبیه نوشیدن نوشابه گازدار قبل از خواب است.

دندان بدفرم

در کودکان تنفس از طریق دهان ، رشد فک بالایی را افزایش می‌دهد. دندان های بد فرم  ممکن است نشان دهنده تنفس مداوم و مزمن با دهان باشد.

مشکل بلع

تنفس از طریق دهان باعث خشک شدن  دهان می‌شود. چون وقتی دهان شما خشک می شود احتمالا به جای این که دهان را ببندید، زبان را به جلو فشار می دهید تا قورت دهید . در بلعیدن نرمال، زبان به سقف دهان فشار می آورد و امواجی را ایجاد می کند که غذا را به معده و شکم می فرستد. با این حال تنفس با دهان باعث می شود هوای بسیار بیشتری را قورت دهید که می تواند بر برگشت اسید  معده تاثیر بگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha