سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵

فردا عید سعید قربان است و بسیاری از مسلمانان مناسک مربوط به حج ابراهیمی و ازجمله قربانی کردن را به‌جا می‌آورند. این در حالی است که به‌دلیل شیوع کرونا و نیز اعمال محدودیت‌های جدیدی که اعلام شده است انتظار می‌رود تا مردم به‌‌دقت نکات مربوط به اصول بهداشتی و پروتکل‌ها را رعایت کنند.

از مراکز مجاز دام زنده بخرید

سلامت نیوز:فردا عید سعید قربان است و بسیاری از مسلمانان مناسک مربوط به حج ابراهیمی و ازجمله قربانی کردن را به‌جا می‌آورند. این در حالی است که به‌دلیل شیوع کرونا و نیز اعمال محدودیت‌های جدیدی که اعلام شده است انتظار می‌رود تا مردم به‌‌دقت نکات مربوط به اصول بهداشتی و پروتکل‌ها را رعایت کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،از همین رو وزارت بهداشت در این زمینه توصیه‌هایی را مطرح کرده است. همچنین کمیته امداد به‌عنوان یکی از نهادهای کمک‌رسان به خانواده‌های نیازمند راه‌های اهدای کمک و قربانی کردن را اعلام کرده است.رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید براینکه ذبح دام باید صرفا در کشتارگاه‌ها تحت نظارت ادارات کل دامپزشکی انجام شود، گفت: مردم از خرید دام زنده یا گوشت‌هایی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبح و عرضه می‌شوند، خودداری کنند.

دکتر محمدمهدی گویا با اعلام این خبر و شرایط مربوط به ایام عید سعید قربان توصیه‌هایی را به‌منظور پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان، اعلام کرده و گفته است: حتما از خرید دام زنده یا گوشت‌هایی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبح و عرضه می‌شوند، خودداری شود. وی با تاکید بر اینکه دام زنده باید از میادین عرضه مجاز تحت نظر سازمان دامپزشکی خریداری شود، تصریح کرد: ذبح دام باید صرفا در کشتارگاه‌ها تحت نظارت ادارات کل دامپزشکی انجام شود و به هیچ عنوان مردم دام را در منازل و معابر عمومی ذبح نکنند.

دکتر گویا ادامه داد: افرادی که به ذبح دام مشغول هستند، باید از وسایل محافظت‌کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزارشان را بعد از ذبح، ضدعفونی کنند و همچنین خونابه‌‌ها نیز به طریق بهداشتی دفع شود. 

دمای مناسب برای نگهداری گوشت در فضای باز

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: مردم باید دقت کنند که به‌هیچ‌وجه دامی را که دارای علائم بیماری و ناخوشی است، ذبح و مصرف نکنند.گوشت دام ذبح‌شده باید قبل از مصرف به مدت حداقل ۲۴ساعت در دمای چهاردرجه سانتی‌گراد در یخچال قرار داده شود. جگر و سایر امعا و احشای دام، پس از ۴۸ساعت نگهداری در دمای چهاردرجه سانتی‌گراد، مصرف شود. گویا همچنین از تمامی معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور درخواست کرد که با هماهنگی ادارات دامپزشکی استان‌ها، در جهت رعایت توصیه‌های بهداشتی و به‌منظور پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان، اقدامات و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.


چطور نذورات عید قربان را بپردازیم؟

رییس کمیته امداد هم جزئیات طرح قربانگاه ویژه عید قربان و روش‌های مشارکت مردمی برای کمک به نیازمندان در قالب این طرح را اعلام کرد. سیدمرتضی بختیاری ضمن تبریک عید سعید قربان به تشریح جزئیات طرح نذر قربانی پرداخت و گفت: این طرح در راستای مفاهیم دینی، الهی و انسانی و با هدف ارتقای سطح معیشت خانواده‌های نیازمند در عید قربان اجرا می‌شود.رییس کمیته امداد افزود: مردم نیکوکار، خیران و تمام کسانی که قصد ادای نذورات خود در عید سعید‌قربان را دارند، می‌توانند با مشارکت در این طرح، گوشت قربانی خود را از طریق دفاتر کمیته امداد و مراکز نیکوکاری زیرمجموعه این نهاد در اختیار خانواده‌های مستمند قرار دهند.

به گفته بختیاری، در این طرح ضمن همکاری کمیته امداد با سازمان میادین میوه‌وتره‌بار برای درنظرگرفتن جایگاه ذبح شرعی، دفاتر کمیته امداد در سراسر کشور برای انجام نذر قربانی و اختصاص آن به نیازمندان آمادگی دارند. وی با دعوت از خیران و مردم نیکوکار ایران اسلامی برای پیوستن به این طرح خداپسندانه، خاطرنشان کرد:کد دستوری #۱*۸۸۷۷* و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۹۰۰۰۰۱۳۶۴ و شماره حساب ۸۸۰۴۴۳۹۸۷ نزد صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت برای دریافت کمک‌های مردمی در طرح قربانگاه پیش‌بینی شده است. رییس کمیته امداد گفت: شیوه‌نامه‌های بهداشتی در تمام مراحل ذبح تا توزیع گوشت قربانی در این طرح به‌صورت جدی رعایت می‌شود و گوشت قربانی در کمترین زمان ممکن به دست خانواده‌های نیازمند خواهد رسید.مدیرکل کمیته امداد استان تهران هم درباره برنامه‌های مربوط به عید سعید قربان به اجرای آیین «نذر قربانی» اشاره کرد و اظهار داشت: این طرح در روزهای ۲۹ و ۳۰تیرماه به‌صورت همزمان با سراسر کشور اجرا می‌شود.

سیدابوالفضل پرپنچی به پایگاه‌های اصلی خرید و ذبح دام با همکاری سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری استان تهران هم اشاره کرد و گفت: سه پایگاه اصلی در ادارات مناطق ۴ و ۸ ، ۱۵ و ۱۸ تهران برپا می‌شود. پرپنچی افزود: ادارات کمیته امداد استان تهران، چهارشنبه ۳۰تیرماه از ابتدای صبح عید سعید قربان آماده دریافت و توزیع نذورات قربانی میان جامعه هدف تحت حمایت هستند.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران با بیان اینکه امسال نیز همچون سال‌های گذشته با هدف کمک به معیشت خانواده‌های تحت حمایت، تامین حداقل یک کیلو گوشت نذری با اولویت سالمندان، بیماران صعب‌العلاج و ایتام تحت حمایت در دستورکار است. وی برقراری ارتباط با محل‌های ذبح دام، رعایت پروتکل‌های بهداشتی (فروش دام، ذبح و بسته‌بندی گوشت)، پیش‌بینی سردخانه و خودروی یخچال‌دار برای نگهداری و حمل گوشت‌های قربانی، نشر فراخوان عمومی و صدور دعوتنامه‌های اختصاصی برای نیکوکاران جهت حضور در قربانگاه و ادای نذر قربانی را از دیگر برنامه‌های این اداره کل در روز عید قربان عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha