سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 315025

امروزه اکثر جوانان، نوجوانان و بزرگسالان به خوردن غذا های فست فودی و پر چرب عادت کرده اند. طبق تحقیقات انجام شده 2 میلیارد نفر از مردم کل جهان دچار اضافه وزن و چاقی هستند و این آمار و ارقام سالانه در حال افزایش است. اکثر افرادی که به اضافه وزن دچار هستند، از عوارض و مشکلاتی که این عارضه ممکن است برای آنها به وجود آورد آگاهی ندارند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با عوارض چاقی بیش از حد آگاه کنیم تا قبل از اینکه دیر شود شما به فکر کاهش وزن باشید.

عوارض چاقی چیست؟

سلامت نیوز: امروزه اکثر جوانان، نوجوانان و بزرگسالان به خوردن غذا های فست فودی و پر چرب عادت کرده اند. طبق تحقیقات انجام شده 2 میلیارد نفر از مردم کل جهان دچار اضافه وزن و چاقی هستند و این آمار و ارقام سالانه در حال افزایش است. اکثر افرادی که به اضافه وزن دچار هستند، از عوارض و مشکلاتی که این عارضه ممکن است برای آنها به وجود آورد آگاهی ندارند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با عوارض چاقی بیش از حد آگاه کنیم تا قبل از اینکه دیر شود شما به فکر کاهش وزن باشید.

عوارض چاقی

شاید برای شما هم سوال باشد که از کجا تشخیص دهیم که آیا وزن ما با قدمان متناسب است یا خیر؟ برای تشخیص این تناسب شما باید شاخص BMI خود را محاسبه نمایید. شاخص BMI، معیاری است که در مورد میزان چربی بدنتان اطلاعات مفیدی را می دهد. نحوه محاسبه این شاخص بدین صورت است: وزن تقسیم بر قد به توان 2. به عنوان مثال فردی با وزن 90 کیلو گرم و قد 165 سانتی متر شاخص توده بدنی (BMI) 33 را داراست.

اگر شاخص توده بدنی شما در محدوده 20 تا 24.5 باشد (در بزرگسالان) شما توده بدنی ایده آلی دارید. اگر این شاخص در محدوده 25 تا 30 باشد، شما اضافه وزن دارید و اگر این شاخص بالای 30 باشد شما چاق هستید. چاقی می تواند علت های گوناگونی داشته باشد. برخی از افراد به صورت ارثی چاق هستند و برخی با بیش از اندازه غذا خوردن چاق می شوند. امروزه یکی از متد های جدید کاهش وزن، لاغری با ذهن است که تاثیر بسزایی بر روی بدن افراد قرار می دهد.

عوارض چاقی

هرچه وزن بیشتر می شود به بافت های چربی بدن نیز افزوده می گردد. همان طور که لاغری  بیش از حد موجب ابتلا به برخی بیماری ها می شود، چاقی نیز موجب بروز برخی از بیماری ها در انسان می گردد که به عوارض چاقی معروف است.

عوارض چاقی عبارت است از:

  • ابتلا به دیابت

یکی از عوامل اصلی چاقی، ابتلا به دیابت نوع 2 می باشد؛ چرا که بافت های چربی در بدن بسیار افزایش پیدا کرده و مقاومت بدن نسبت به هورمون انسولین بالا می رود.

  • ابتلا به فشار خون

با افزایش وزن و بافت های چربی، فشار وارد شده بر روی سیستم گردش خون افزایش می یابد. افزایش فشار خون، موجب افزایش فشار بر روی دیواره سرخرگ می شود. چاقی موجب افزایش تعداد ضربان قلب و افزایش فشار خون می شود.

فشار خون

  • سکته مغزی

یکی از عوارضی که چاقی موجب بروز آن می شود، سکته مغزی است. رسوب چربی و بسته شدن شراین در جداره سرخرگ ها می تواند موجب سکته مغزی شود. علاوه بر این لخته شدن خون نیز می تواند موجب انسداد ناگهانی جریان خون در منطقه ای از مغز شما شود و موجب سکته مغزی شود.

  • ساییده شدن مفاصل

افزایش وزن بیش از اندازه در افراد می تواند موجب افزایش فشار بر روی مفاصل آنها گردد مخصوصا مفصل ها زانو و مهره های پایین کمر. در این حالت غضروف مفصلی تخریب شده و موجب ساییده شدن مفاصل و درد های مفصلی می شود.

  • توقف تنفس در خواب

از دیگر عوارض چاقی بیش از حد، توقف تنفس در هنگام خواب است. این افراد در طول شبانه روز ممکن است با انسداد مسیر های هوایی ریه ها روبرو شده و دچار توقف نفس شوند. این دسته از افراد به صورت مکرر در طول شب بیدار می شوند و خواب با کیفیتی را تجربه نمی کنند.

  • سرطان

چاقی یکی از عوامل ایجاد برخی از سرطان ها در انسان می باشد. سرطان پستان، سرطان رحم، سرطان تخمدان، سرطان گردنه رحم و سرطان کیسه صفرا در خانم ها می تواند یکی از عوامل چاقی باشد. علاوه بر این سرطان های کولون، رکتوم و پروستات در آقایان یکی از عوامل چاقی بیش از اندازه می باشد.

  • ابتلا به بیماری کبد چرب

افزایش بافت های چربی موجب می شود که چربی بیشتری در ساختار های کبد وارد شود. جمع شدن چربی می تواند موجب التهاب و تخریب بافت کبد باشد. در این زمان افراد با بیماری نارسایی کبد مواجه می شوند. مصرف زیاد مشروبات الکلی نیز می تواند موجب به وجود آمدن این نوع بیماری در انسان باشد.

لاغری با ذهن

  • بیماری های کیسه صفرا

یکی دیگر از عوارض چاقی، بیماری کیسه صفرا است. افزایش چربی و افزایش کلسترول در بدن موجب می شود که این چربی در کیسه صفرا افراد رسوب کند و باعث ایجاد سنگ کیسه صفرا شود. لازم به ذکر است که بگوییم ،کاهش وزن سریع نیز می تواند موجب ایجاد کیسه صفرا شود.

روش هایی که افراد چاق را می تواند به تدریج و با اصول لاغر کند و آنها را به وزن ایده آل شان برساند مثل ورزش، تغذیه مناسب و... . برخی روش های ذهن خوانی نیز وجود دارد که افراد باید بدانند که این روش ها تکنیک های خاصی داشته و هر فردی نمی تواند از آن استفاده نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha