کلاژن سازی پوست عملی است که باعث سفت شدن و انعطاف پذیری آن در سنین نوجوانی و جوانی می­شود. عمل کلاژن سازی در سال‌های آخر دهه دوم زندگی هر فرد یعنی در نزدیکی 30 سالگی کمتر از قبل می­شود و در واقع با ورود به 30 سالگی پوست کم کم شادابی خود را از دست می­دهد و به مرور پوست صورت شما لاغر و افتاده خواهد شد. دلیل این اتفاق کم شدن کلاژن سازی پوست است که باعث می­شود پوستت شما نیاز به ترمیم داشته باشد.

روش های مراقبت از انواع مختلف پوست در بازه سنی 20 تا 30 سال

سلامت نیوز: کلاژن سازی پوست عملی است که باعث سفت شدن و انعطاف پذیری آن در سنین نوجوانی و جوانی می­شود. عمل کلاژن سازی در سال‌های آخر دهه دوم زندگی هر فرد یعنی در نزدیکی 30 سالگی کمتر از قبل می­شود و در واقع با ورود به 30 سالگی پوست کم کم شادابی خود را از دست می­دهد و به مرور پوست صورت شما لاغر و افتاده خواهد شد. دلیل این اتفاق کم شدن کلاژن سازی پوست است که باعث می­شود پوستت شما نیاز به ترمیم داشته باشد. با ورود به 30 سالگی به مرور چروک‌های پوستی اطراف چشم‌هایتان، لب‌ها و همچنین روی پیشانیتان ایجاد خواهند شد. داشتن چروک بر روی صورت باعث کم شدن اعتماد به نفس شما خواهد شد و همچنین ناراحتی‌های روانی زیادی ایجاد خواهد کرد. برای جلوگیری از چروک شدن پوست دقیقا بهترین زمان سنین بین 20 تا 30 سالگی هر فرد است. این زمان بهترین زمان برای مراقبت‌های پوستی و جلوگیری از ایجاد چروک‌های عمیق روی صورت است. روشهای مراقبت پوستی برای هر فرد متاسب با نوع پوست او و با مشورت با پزشک متخصص تعیین می­شود اما برای جلوگیری از ایجاد چروک در سنین پایین برخی روش‌ها و مراقبت‌های روتین پوستی را می­توانید بدون مشورت با پزشک متخصص هم انجام دهید. مشروط بر این که نوع پوست خود را به درستی بشناسید.

انواع پوست‌ها

انواع پوست‌ها به صورت محدود به 4 دسته تقسیم می­شود. پوست‌های نرمال، پوست چرب، پوست خشک و مختلط.

پوست‌های چرب پس از حمام و یک ساعت بعد از حمام یک حاله براق در تمام قسمت‌های صورتشان حس می‌کنند.

پوست‌های خشک پس از استحمام احساس کشیدگی روی پوست خود حس می­کنند و نیاز به استفاده از کرم‌های مرطوب کننده دارند.

پوست‌های مختلط در ناحیه T صورت خود یعنی قسمت پیشانی و بینی و چانه احساس ایجاد چربی می­کنند و قسمت‌های دیگر صورتشان حالت نرمال دارد.

پوست‌های نرمال هم پس از حمام نه احساس چربی زیاد دارند و نه احساس کشیدگی در قسمت‌های مختلف صورتشان.

با علم به این که پوست صورتتان چه نوعی است می­توانید از ماسک‌های مختلف و همچنین محصولات پوستی مختلف برای جلوگیری از چروک‌های پوستی استفاده کنید. برخی از این موارد در ادامه معرفی خواهد شد.

مراقبت‌های پوست چرب

پوست‌های چرب اگرچه مشکل چروک‌های عمیق پوستی را نخواهند داشت اما مشکلات دیگری مانند لک‌های پوستی، جوش‌های صورت و همچنین منافذ باز را تجربه می­کنند. این مشکلات باعث می­شود احساس کنید پوست صورتتان تمیز نیست و برخی افراد دائم در حال زخم کردن صورت خود و ترکاندن جوش‌هایشان هستند.

برای آن که صورتتان را پاک کنید و همچنین از جوش‌های سر سفید و سر سیاه خلاص شوید و همچنین صورتتان به حدی خشک نشود که چربی طبیعی آن از بین برود و دچار چروک شوید یک ماسک مناسب و دست ساز تهیه کنید. ترکیب عسل، چند قطره لیمو و گلاب علاوه بر ایجاد نرمی و لطافت پوست از جوش و آکنه جلوگیری کرده و همچنین به علت داشتن عسل لطافت پوست را هم حفظ می­کند و از چروک‌های احتمالی جلوگیری می­کند. برای جوش همچنین می­توانید از یخ استفاده کنید. پس از تهیه ماسک می­توانید برای چند دقیقه آن را کنار بگذارید تا کمی مخلوط شود. بعد از شستشوی صورت و خشک کردن آن می­توانید از این ماسک به مدت 20 دقیقه روی پوستتان استفاده کنید. این ماسک همچنین برای لک‌های پوستی مناسب است و آب لیمو تا حدی لک‌های پوستی را روشن تر خواهد کرد. با یک براش مناسب آن را روی پوست خود قرار داده و سپس آبکشی کنید.

یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از چروک شدن پوست و حفظ لطافت آن استفاده از مزونیدلینگ بر روی پوست است. در این روش زخم‌های بسیار کوچکی روی پوست توسط سوزن‌های مخصوص ایجاد می­شود که به کلاژن سازی پوست کمک خواهد کرد.

مراقبت‌های پوست خشک

این نوع پوست ها باید مراقبت های پوستی را از سنین پایین و از 20 سالگی شروع کنند تا لطافت پوستشان در سنین بالا هم ماندگار باشد و دچار چروک‌های عمقی نشوند. پوست‌های خشک بیشتر از سایرین مستعد چروک‌های زودرس هستند. عدم داشتن رطوبت و چربی کافی باعث می­شود پوست دچار خشکی، چروک و گاهی پوسته پوسته‌های ریز شود. روتین پوستی برای پوست‌های خشک کمی متفاوت از پوست‌های دیگر است و استفاده از آبرسان‌هایی که مقداری مرطوب کننده درون خود دارند یکی از مواردی است که به آن اشاره شده است. همچنین جدا از آن مرطوب کننده مناسب، استفاده از یک نوع کرم دور چشم با کیفیت از برند الارو یا دکتر ژیلا و در نهایت استفاده دوبار در هفته از ماسک‌های مرطوب کننده می­تواند تا حد زیادی مشکلات پوستی آتی را در پوست‌های خشک کاهش دهد.

ماسک مناسب پوست‌های خشک را می­توانید با استفاده از روغن‌های طبیعی مانند روغن بادام، روغن زیتون و یا روغن نارگیل تهیه کنید. هر کدام از روغن‌ها که بیشتر مناسب پوستتان می­باشد را انتخاب و با یک عدد هلو مخلوط کنید و به مدت یک ربع تا 20 دقیقه روی پوست خود قرار دهید. این ماسک تا حد زیادی به نرمی و لطافت پوستتان کمک می­کند.

برای مشاهده دستور درست کردن چند ماسک خانگی و موثر برای پوست خشک از این مطلب کمک بگیرید .

مراقبت‌های پوست مختلط

پوست‌های مختلط مراقبت‌های خاص خود را دارند و در روتین و شستشوی صورت هم باید دقت کنید تا از شوینده قوی استفاده نکنید. استفاده از شوینده‌های قوی که پوست را خشک می­کنند باعث می­شود که پوست صورت شما در قسمت گونه‌ها احساس کشیدگی و خشکی شدیدی پیدا کند و همچنین شستشوی قسمت‌هایی که چربی بیشتری تولید می­کند باعث می­شود تا این قسمت‌ها تحریک شوند و چربی کاذب بیشتری تولید کنند. از یک شوینده مناسب پوست‌های نرمال استفاده کنید یا شوینده‌ای تخصصی برای پوست خود بیابید.

برای آن که پوستتان را تا حد امکان نرمال کنید و از شر مشکلات پوستی خلاص شوید بهترین کار استفاده از روزانه 8 تا 10 لیوان آب است. آب پوستتان را روشن تر می­کند و همچنین چربی پوست را کنترل می­کند و قسمت های خشک را بهبود می­بخشد. این راحت‌ترین و سریع‌ترین درمان ممکن برای پوستتان خواهد بود.

از طرفی استفاده از برخی ماسک ها هم می­تواند کمک کننده باشد. ماسک های ورقه ای صورت با تنوع بالا برای پوست های مختلط در داروخانه ها وجود دارد که می­توانید از آن استفاده کنید. روغن نارگیل، خاک رس سبز و موز از ماسک های بسیار مناسب برای پوستتان خواهند بود. این ماسک های ورقه ای برای آقایان هم مناسب است و آقایان می­توانند از محصولات مناسب مردانه استفاده کنند.

مراقبت‌های پوست نرمال

پوست‌های نرمال مشکلات پوستی شدیدی ندارند و عموما از شوینده‌های با PH معمول و یا خنثی استفاده می­کنند. مرطوب کننده‌های مورد استفاده برای این افراد چربی بالایی ندارد و پوست را در حد نرمال نگه میدارد. استفاده از آبرسان و کرم دور چشم نیز از سنین 26 به بالا برای این افراد توصیه می­شود. این افراد همچنین می­توانند به صورت ماهانه خدمات فیشیال پوستی دریافت کنند تا پوستشان پاکسازی شود و سلول‌های مرده از سطح پوست جدا شود.

استفاده از ماسک‌ها و گرفتن انواع خدمات پوستی می­تواند تا حد زیادی در جوان ماندن پوست موثر باشد همچنین توجه به این نکته که از چه لوازم آرایشی بهداشتی استفاده می­کنیم نیز بسیار در سلامت پوستمان تاثیر خواهد داشت. برندهای مختلف ماسک‌های پوستی و محصولات بهداشتی مناسب پوست شما را تولید می­کنند. برای آن که محصولات پوستی مناسب پوستتان را بشناسید بهتر است با سرچ کردن و شناخت برندهای مطرح محصول مورد نظرتان را انتخاب کنید. برندهایی چون سینره، لدورا، پریم و مای نیز محصولات آرایشی بهداشتی با کیفیتی را به بازار عرضه کرده اند و طرفداران بسیاری دارند و از برندهای شناخته شده و مطرح ایران هستند. شما می­توانید محصولات شستشوی صورت، آبرسان مناسب پوستتان، کرم‌های مرطوب کننده و همچنین کرم‌های دور چشم با کیفیت و به صرفه‌ای را از برندهای ذکر شده تهیه کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha