بر اساس بررسی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در چین، چند روز پیش یک مرد ۵۳ ساله در این کشور پس از ابتلا به ویروس "مانکی بی" (BV) یا همان "آبله میمونی" که یک بیماری مسریِ نادر و منتقله از نخستی‌سانان است، جان باخت.

ویروس "مانکی بی" یا "آبله میمونی" چقدر خطرناک است؟

سلامت نیوز:بر اساس بررسی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در چین، چند روز پیش یک مرد ۵۳ ساله در این کشور پس از ابتلا به ویروس "مانکی بی" (BV) یا همان "آبله میمونی" که یک بیماری مسریِ نادر و منتقله از نخستی‌سانان است، جان باخت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در بررسی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین که ۳ ژوئیه در وب‌سایت این مرکز منتشر شد هویت این مرد، یک جراح دامپزشکی اعلام شده است که در موسسه‌ تخصصی پرورش نخستی‌سانان و پژوهش‌های تجربی در پکن کار می‌کرد و گزارش شده که این، اولین مورد شناسایی‌شده از ابتلای انسان به "مانکی بی" در چین است.


این جراح دامپزشک در ۴ و ۶ مارس سال جاری میلای، دو میمون مرده را کالبدشکافی کرد و یک ماه بعد دچار تهوع و استفراغ و سپس تب با علایم عصبی شد.
او سپس به چند بیمارستان برده شد و سرانجام، ۲۷ مه درگذشت.


ویروس بی‌وی، که ابتدا در سال ۱۹۳۲ کشت و بررسی شد، با چند نام از جمله ویروس هرپس (هرپیز) بی، ویروس مانکی بی، هرپس ویروس سیمیا و هرپس ویروس بی شناخته می‌شود.


مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا نیز متذکر شده که بی‌وی بسیار نادر است اما چنانچه فوری درمان نشود، می‌تواند به آسیب مغزی شدید یا مرگ منجر شود. بنا بر اعلام این مرکز، افراد معمولا در اثر گاز یا چنگ زدن میمون ماکاکِ آلوده یا تماس با چشم، بینی یا دهان این میمون به ویروس بی آلوده می‌شوند.


بر اساس بررسی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین، سرایت بی‌وی از حیوان به انسان بیشتر در میان دامپزشکان نخستی‌سانان، کارکنان بخش مراقبت از حیوانات یا پژوهشگران آزمایشگاها در آمریکای شمالی بوده است.


بنا بر اعلام این مرکز، پیش از سال ۲۰۲۱، هیچ مورد مرگبار یا بالینی ابتلا به بی‌وی در چین مشاهده نشده بود و اکنون، اولین مورد انسانی ابتلا به بی‌وی را که در چین شناسایی‌شده گزارش کرده اند.


در این بررسی آمده است: بی‌وی یک مرض مسری فصلی ناشی از آلفاهرپس‌ویروس میان میمون‌های ماکاک سرده ماکاکا است و اشاره شده که سرایت این ویروس معمولا از طریق تماس مستقیم و ترشح‌های بدن است، درست مانند ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) که در انسان بروز می کند.


مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در چین بر ضرورت تقویت نظارت بر میمون‌های ماکاک آزمایشگاه‌ها و کارکنان در چین تاکید کرده است.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا هم اعلام کرده که موارد ابتلا در انسان نادر است. بر اساس اعلام این مرکز، از زمانی که ویروس بی در سال ۱۹۳۲ شناسایی شد، فقط ۵۰ فرد مبتلا شناسایی و ثبت شدند و از این تعداد، ۲۱ نفر جان باختند.


این مرکز در ادامه افزود: بیشتر این افراد پس از اینکه میمون آن‌ها را چنگ زده یا گاز گرفته و یا در اثر تماس بافت آلوده یا ترشحات میمون با پوستِ دچار جراحت سر سوزن یا بریدگی، مبتلا شدند.


به گفته کارشناسان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، هر ساله صدها مورد گازگرفتگی و خراش در محل‌های نگهداری از میمون‌ها در ایالات متحده آمریکا رخ می‌دهد، اما افراد به‌ندرت به ویروس بی آلوده می‌شوند.


در وب‌سایت مرکز کنترل و پیشگیری‌ از بیماری‌ها در آمریکا آمده است: اگر در محلی هستید که میمون‌ها ماکاک وجود دارند، باید از آن‌ها فاصله بگیرید تا شما را گاز نگیرند یا چنگ نزنند. از دست زدن به میمون‌ها و غذا دادن به آن‌ها خودداری کنید. 
علایم ویروس مانکی بی معمولا ظرف یک ماه پس از قرارگیری در معرض ویروس، آغاز می‌شود اما ممکن است در یک بازه زمانی کوتاه سه تا هفت روز نیز بروز کند.


اولین نشانه‌های ابتلا به بی‌وی معمولا علایمی شبیه آنفلوانزا دارد مثل تب‌ولرز، بدن‌درد، خستگی و سردرد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا همچنین متذکر شد پس ابتلا، احتمال دارد فرد در محل جراحت یا ناحیه‌ای از بدن که در تماس با میمون بوده است، تاول‌های کوچک بزند.


سایر علایم ممکن است مواردی از جمله تنگی نفس، تهوع و استفراغ، دل‌درد و سکسکه را شامل شود. با پیشرفت بیماری، ویروس به مغز و نخاع می‌رسد و باعث التهاب مغز و نخاع می‌شود که می‌تواند به آسیب مغزی و مرگ منجر شود.
در حال حاضر، ویروس مانکی بی، هیچ واکسنی ندارد.


به نوشته روزنامه ایندیپندنت، به گفته مقام‌های مسئول، جواب آزمایش دو فردی که با این دامپزشک پکنی جان‌باخته از ویروس مانکی بی در چین تماس نزدیک داشته اند، منفی بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha