رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی گفت: ژن‌ها نمی توانند تاثیری در منفی کردن تست‌های کرونا داشته باشند.

ژن‌، تاثیری در منفی کردن تست‌ کرونا ندارد

سلامت نیوز:رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی گفت: ژن‌ها نمی توانند تاثیری در منفی کردن  تست‌های کرونا داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی کشور درباره منفی شدن تست های PCR با وجود مبتلا شدن اظهار کرد: ژن‌ها نمی توانند تاثیری در منفی کردن  تست‌های کرونا داشته باشند یعنی درواقع مشکلات تکنیکی وجود ندارد.


ناجی افزود: حساسیت‌ تست های PCR به چند عامل بستگی دارد. یکی از این عوامل نوع نمونه ای است که حساسیت  را بالا می‌برد، برای مثال تست‌هایی که  از بینی گرفته می‌شوند، بهتر از تست‌هایی است که از دستگاه‌های تنفسی فوقانی گرفته می‌شوند.


او گفت: البته که حساسیت‌ تست‌هایی مانند سوآب بینی (بینی حلقوی) و یا قرقره گلو، عمومی‌ترین نمونه‌هایی هستند که ما در مورد بیماری کووید ۱۹ از آنها  استفاده می‌کنیم. نمونه‌های دیگری که از  سیستم دستگاه‌های تنفسی تحتانی گرفته می‌شوند هم  بیشتر برای افرادی که در بیمارستان‌ها با شرایط حادی  بستری هستند، صورت می‌گیرد.  


ناجی بیان کرد: تست دستگاه‌های تنفسی تحتانی به صورت  شست و شوی ریوی و مکش ترشحات خلط است که البته زیاد انجام نمی‌شوند. بیش از ۹۰ درصد نمونه‌های ما از قسمت بینی گرفته می‌شوند که می‌تواند حساسیت زیادی را در پاسخ تست ایجاد کند. البته زمان تست  که از فرد گرفته می‌شود هم اهمیت دارد.


رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی کشور گفت: در تمام دوره‌ های بیماری کووید ۱۹  که ما تست PCR گرفتیم ، تاثیر و حساسیت ۶۰ الی ۷۰ درصدی نسبت با نمونه‌های دستگاه‌های تنفسی فوقانی از خود نشان دادند که البته این هم وابسته به دوره‌ بیماری دارد.


او ادامه داد: نمونه‌های دیگری که می‌توان مورد بررسی  قرار دهیم نمونه مدفوع است. البته ویروس هنگام  دفع مدفوع به مدت یک هفته ممکن است در بدن ظاهر نشود ، به همین دلیل تست ها معمولا تا یک هفته مثبت نمی شوند.  پس از یک هفته ممکن است به مدت طولانی ویروس دفع شود و حساسیت بالاتری نسبت به این موضوع داشته باشد.


ناجی تصریح کرد: یکسری از سندروم‌هایی مانند گوارش وجود دارد که ممکن است با توجه به علائم مشترکی  که با کووید ۱۹ دارند تست گرفته شود، ولی پاسخ عکسی دهند. این مشکل نقطه ضعف PCR نیست بلکه به دلیل سیستم بدنی افراد و علائم دیگری مانند مشکلات گوارشی اتفاق می افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha