روزهای تب‌دار خوزستان داغ‌تر هم شده‌اند. هشدار دمای هوای بالاتر از 49 و 50 درجه برای روزهای آخر هفته این استان رسیده است، استانی كه در 10 روز گذشته شاهد اعتراضات و ناآرامی‌های بسیار در اعتراض به كمبود آب و بی‌توجهی‌ها بود.

10 روز پس از آغاز اعتراضات در خوزستان چه می‌گذرد؟

سلامت نیوز:روزهای تب‌دار خوزستان داغ‌تر هم شده‌اند. هشدار دمای هوای بالاتر از 49 و 50 درجه برای روزهای آخر هفته این استان رسیده است، استانی كه در 10 روز گذشته شاهد اعتراضات و ناآرامی‌های بسیار در اعتراض به كمبود آب و بی‌توجهی‌ها بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،پس از گذشت نزدیك به 2 هفته از آغاز این اعتراض‌ها مسوولان یك به یك از راه رسیدند و دریچه برخی از سدها گشوده شد و وعده‌های پیگیری و راهكارهای موقت در پیش گرفته شدند تا خوزستان از روزهای پرتلاطمش بگذرد. در شبكه‌های اجتماعی، خوزستان انگار در دو دنیای موازی وجود دارد: در یك دنیا كاربران هشتگ «خوزستان تنها نیست» می‌زنند و از جانباختگان اعتراضات و قطع یا اختلال شدید در اینترنت نقاط مختلف استان می‌نویسند، در دنیای دیگر كاربرانی هشتگ «خبر خوب خوزستان» می‌زنند و از چند روز قبل تصاویری از آب‌تنی بچه‌ها در رودخانه‌ها و هورهای پرآب می‌گذارند و می‌نویسند:

خدا را شكر آب به خوزستان رسید. گروهی از خبرنگارانی كه در شبكه‌های اجتماعی به اصولگرایی شناخته شده هستند با هواپیما راهی اهواز شدند و در همان بحبوحه اعتراضات و خبرهای قطعی اینترنت از داخل استان توییت می‌كردند كه اینترنت وصل است و مشكلی نیست، از سوی دیگر برخی خبرنگاران آشنا با مردم محلی یا ساكن در خوزستان از كندی شبكه، قطعی اینترنت موبایل و تلاش بسیار برای بارگذاری فیلم و عكس خبر می‌دادند.

یكی از خبرنگاران نوشته: «بعد از پنج روز اینترنت همراه از یك‌ساعت پیش در اهواز وصل شده، آبادان و شوش هم تماس داشتم وصل شده؛ اینكه این وصل موقت است یا نه، هنوز مشخص نیست.»در خارج از دنیای مجازی مسوولان به شهرهای خوزستان سر زده‌اند از تلاش برای به سامان رساندن وضعیت خبر می‌دهند. روزها پس از انتشار تصاویر گاومیش‌هایی كه در حوضچه‌های خشكیده در گل مانده بودند، گذشته است.

حالا تصاویری كه خبرگزاری‌ها از برخی نقاط خوزستان مخابره می‌كنند، نشان از تاسیس حوضچه‌های تازه دارد تا بلكه بخشی از آن درد مردم و دامداران كه دیدن تلفات دامی بود، حل شود. روز گذشته وحید قاسمی، مدیر دام جهادكشاورزی خوزستان گفت: «27 حوضچه ذخیره آب برای استفاده دام سبك و سنگین در كنار و بستر رودخانه كرخه و انشعاب‌های آن در محدوده سه شهرستان حمیدیه، دشت آزادگان و هویزه در غرب خوزستان احداث شد.»

او به ایرنا گفته است كه از دستگاه‌های مه‌پاش در محل استقرار گاومیش‌ها در مناطق غرب خوزستان كه در هفته‌های اخیر با تنش آبی رو‌به‌رو بودند نیز استفاده خواهد شد: «یك هزار و ۵۰۰ تن خوراك دام به صورت رایگان بین دامداران سه شهرستان حمیدیه، دشت آزادگان و هویزه توزیع می‌شود. این میزان خوارك دام به تدریج در ماه جاری بین دامداران و به تناسب نیاز آنان توزیع خواهد شد تا بخشی از نگرانی دامداران ناشی از تلفات دام بر اثر خشكسالی و كمبود علوفه درمنطقه برطرف شود.»

شاهین هاشمی، فرماندار حمیدیه هم گفته است كه مشكل كم آبی پنج روستای این شهرستان قرار است فعلا با تانكرهای اهدایی پر شود: «۱۷ تانكر آبرسان (سپاه پنج تانكر، شركت آبفای حمیدیه یك تانكر، ستاد اجرایی فرمان امام ۲ تانكر، شركت اروندان ۲ تانكر، امور عشایر یك تانكر و وزارت دفاع ۶ تانكر) به این بخش اختصاص داده شده تا در این شرایط بحرانی مردم این بخش بدون آب نباشند.»

آنچه در حال حاضر در حال انجام است، مسكنی است برای كاستن از درد زخم‌ها. روزها و شب‌ها مردم معترض به بی‌آبی در خیابان‌های داغ شهرهای خوزستان ماندند تا عاقبت برای بازگرداندن‌شان به خانه‌ها فكر موقتی شود. این راهكارها برای گذر از همین تابستان است، تابستانی كه قرار است در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به سوی بالای 50 درجه پیش برود. روز گذشته اداره كل هواشناسی خوزستان در اطلاعیه‌ای هشدار داد:« وقوع دماهای ۴۹ درجه و بالاتر در مسجدسلیمان، بهبهان، هندیجان و شادگان، وقوع دماهای ۵۰ درجه و بالاتر در بستان، دشت آزدگان، هویزه، شوش، كرخه، هفتكل، آبادان، خرمشهر، اهواز، حمیدیه، كارون، باوی، امیدیه، رامشیر، رامهرمز، آغاجاری، شوشتر، دزفول، گتوند، اندیمشك و ماهشهر در این ۲ روز (سه‌شنبه و چهارشنبه) پیش‌بینی می‌شود.»

اعتراضات خوزستان مجروح داشت، جانباخته داشت و تعدادی در بازداشت به سر می‌برند و  به گفته علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی: «دستور داده شده بازداشت شده‌هایی كه عمل مجرمانه‌ نداشته‌اند به سرعت آزاد شوند.» با گذر از روزهای اوج اعتراض و در پیش گرفتن راهكارهای موقت برای عبور از تابستان داغ و بی‌آب خوزستان، باید نوبت به چاره‌هایی اساسی‌تر برسد. خوزستان تابستان‌های بسیاری پیش‌رو دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha