یکی از دلایل این است که روش‌ها و پروتکل‌های درمانی که از طرف وزارتخانه به روز شده، درمان‌های خوب و مؤثری در پیشگیری از مرگ و میر است.

دریافت بدون نوبت واکسن برای ۷۰ ساله‌های جامانده

سلامت نیوز: رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تعدادی از افراد بالای ۷۰ سال واجد شرایط تزریق، هنوز برای دریافت واکسن مراجعه نکرده‌اند که درخواست داریم این افراد سریع‌تر به مراکز تزریق مراجعه و بدون نوبت واکسن خود را دریافت کنند.

به گزارش سلامت نیوز، محمد دهقانی فیروزآبادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در چند هفته اخیر، خراسان جنوبی وارد خیز پنجم بیماری کرونا شده و آمار موارد مثبت و موارد بستری ناشی از کرونا به صورت جدی و به صورت عمودی در حال افزایش است.

وی افزود: ما هم ‌اکنون به حدود ۳۲۰ تا ۳۳۰ بیمار تنفسی بستری در بیمارستان‌ها رسیدیم که هرچند که تقریبا نصف این موارد تست کرونای مثبت دارند، اما بقیه نیز از نظر ما بیمار کرونایی هستند که با وجود اینکه علائم بیماری کرونا را داشته یا درگیری ریه دارند تست آنها مثبت نشده که این دلیلی بر عدم ابتلا نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در پاسخ به این سوال که چرا میزان موارد مرگ و میر متناسب با آن افزایش پیدا نکرده است، تصریح کرد: یکی از دلایل این است که روش‌ها و پروتکل‌های درمانی که از طرف وزارتخانه به روز شده، درمان‌های خوب و مؤثری در پیشگیری از مرگ و میر است.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: نکته بعدی بحث واکسیناسیون گروه‌های پرخطر و افراد مسن است که اکنون قسمت قابل توجهی از این افراد واکسن زده‌اند؛ عمده موارد مرگ و میرها نیز ناشی از همین گروه پرخطر بود، اما آن امری که نگران کننده است این است که اگر قرار باشد کماکان این سیر صعودی با همین شدت در حال افزایش باشد، آمار موارد بستری ما قطعا بیشتر خواهد شد و موارد بدحال و متناسب با آن میزان فوتی نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: ظرفیت تخت‌های بستری استان هنوز پاسخگوی بیماران نیازمند درمان و بستری است، اما نباید از جدی گرفتن بیماری غافل شویم.

چه درصدی از افراد واکسینه شدند؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه از هفته گذشته میزان واکسن وارد شده به کشور و به تبع آن وارد شده به خراسان جنوبی از نظم و افزایش قابل قبولی برخوردار بوده است، افزود: تا انتهای هفته گذشته حدود ۱۳۹ هزار دوز واکسن دریافت کردیم که نزدیک ۹۶ هزار دوز تزریق شد و خراسان جنوبی نیز جزء پنج استانی قرار گرفته که برای تزریق به گروه سنی ۵۰ تا ۶۰ سال نیز مجوز گرفته است.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به ثبت نام افراد واجد شرایط در سامانه وزارت بهداشت، ادامه داد: تعدادی از افراد بالای ۷۰ سال واجد شرایط تزریق هنوز برای دریافت واکسن مراجعه نکرده‌اند که درخواست داریم این افراد سریع‌تر به مراکز تزریق مراجعه و بدون نوبت واکسن خود را دریافت کنند.

وی بیان کرد: افراد بین ۵۰ تا ۷۰ سال نیز حتما ضروری است که هرچه سریع‌تر در سامانه ثبت نام کنند تا بتوانیم سرعت واکسیناسیون این گروه را نیز افزایش دهیم و به یک درصد قابل قبولی از اخذ واکسن برسیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: حدود ۸۵ درصد افراد بالای ۸۰ سال واکسینه شدند و بقیه نیز افرادی بودند که خود تمایلی نداشتند که واکسن بگیرند.

دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر اطلاع رسانی اصحاب رسانه برای آگاهی بخشی به مردم، تصریح کرد: حدود ۷۶ درصد افراد ۷۵ تا ۷۹ ساله استان واکسن زده‌اند و ۷۱.۵ درصد سنین بین ۷۰ تا ۷۴ سال نیز واکسینه شدند.

فعال شدن ۳ مرکز تجمیعی واکسن

وی با بیان اینکه حدود ۴۳ درصد افراد  ۶۵ تا ۶۹ سال و ۳۲ درصد سنین بین ۶۰ تا ۶۴ سال واکسن گرفته‌اند، تصریح کرد: دو مرکز تجمیعی برای افزایش روند واکسیناسیون از سه شنبه هفته گذشته در بیرجند راه اندازی شد و امروز نیز سومین مرکز تجمیعی واکسیناسیون بیرجند در سالن ورزشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند فعال شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: شهرستان‌های بزرگ استان مانند قاین، فردوس و طبس هرکدام یک مرکز تجمیعی فعال دارند که کار واکسیناسیون را از صبح تا شب حتی در روزهای تعطیل با قوت انجام می‌دهند.

دهقانی فیروزآبادی اظهار کرد: هم اکنون درصد پوشش جمعیت هدف بالای ۱۸ سال استان که مورد واکسیناسیون قرار گرفته‌اند ۱۱.۴ درصد است که در واقع نسبت به میانگین کشوری، بالاتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha