یکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲
کد خبر: 315222

مقدار دارویی که بیمار باید مصرف کند توسط پزشک محاسبه و در نسخه قید می‌شود. تنها کاری که بیمار باید انجام دهد این است که دقیقاً مطابق توصیه پزشک و داروساز، دارو را مصرف کند، یعنی اولاً در هر بار مصرف،‌ مقدار داروی تجویز شده را بطور کامل مصرف نماید و ثانیاً طول درمان توصیه شده را به پایان برساند. این مقاله در مورد اطلاعات ضروری و مفید در خصوص مصرف داروها و نحوه نگهداری آنهاست.

سلامت نیوز: مقدار دارویی که بیمار باید مصرف کند توسط پزشک محاسبه و در نسخه قید می‌شود. تنها کاری که بیمار باید انجام دهد این است که دقیقاً مطابق توصیه پزشک و داروساز، دارو را مصرف کند، یعنی اولاً در هر بار مصرف،‌ مقدار داروی تجویز شده را بطور کامل مصرف نماید و ثانیاً طول درمان توصیه شده را به پایان برساند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، این مقاله در مورد اطلاعات ضروری و مفید در خصوص مصرف داروها و نحوه نگهداری آنهاست.

 نگهداری از دارو

راهكارهای نگهداری صحیح از داروها عبارتند از:

 دور از دسترس كودكان باشند.

 داروها را در بسته‌بندی مخصوص خودشان نگه‌دارید.

 از نور و حرارت مستقیم دور باشند.

 كپسول‌ها و قرص‌ها را در مكان‌های مرطوب مانند حمام و كنار سینك دستشویی نگهداری نكنید.

 از فریز كردن شربت‌ها خودداری كنید.

 داروها را در یخچال نگذارید مگر در موارد خاص و با دستور‌العمل خود دارو.

 داروی خود را مدت طولانی در اتومبیل نگذارید.

 از نگهداری داروهای تاریخ مصرف گذشته در خانه خودداری كنید.

قبل از مصرف از دارو

قبل از مصرف هر دارویی در صورتی كه هریك از موارد زیر را داشتید با پزشك خود مشورت كنید:

سابقه آلرژی یا علائم غیر طبیعی بعد از مصرف داروها‌، غذاها و...

 داشتن رژیم غذایی كم نمك، بدون قند و یا هر رژیم غذایی دیگر

بعضی از داروها منجر به بروز اختلالاتی در جنین و نوزاد می‌شوند. استفاده از هر دارویی در دوران بارداری باید تحت نظر پزشك باشد.

 بعضی از داروها می‌توانند از طریق شیر وارد بدن كودك شوند و باعث عوارض ناخواسته‌ای شوند.

 درصورتی‌که دارو یا داروهای دیگری هم مصرف می‌كنید.

 درصورتی‌که مبتلا به بیماری زمینه‌ای دیگری هستید.

 درصورتی‌که طرز مصرف و میزان دارو را فراموش كرده‌اید.


داروهای استنشاقی

قبل از مصرف حتماً مقدار تجویز شده و بروشور دارو را بخوانید اگر نتوانستید میزان مصرف دارو را متوجه شوید با پزشك خود تماس بگیرید. چون داروهای استنشاقی روش‌های مصرف متنوعی ممكن است داشته باشند حتماً روش مصرف آنها را كنترل كنید.

 
مصرف صحیح دارو

دارو را طبق دستور، در زمان تعیین شده و به همان مدت زمانی كه پزشك‌تان توصیه كرده است مصرف كنید. اگر از داروهای بدون نسخه استفاده می‌كنید طبق دستور مصرفی كه در بروشور دارو نوشته شده از آن استفاده كنید. در غیر این صورت با پزشك خود مشورت كنید. به‌جز داروهایی كه توسط دكتر داروساز باهم مخلوط می‌شوند و اصطلاحاً داروهای تركیبی نامیده می‌شوند شما نباید هیچ دارویی را با هم مخلوط كنید.

 برای جلوگیری از اشتباه هیچ‌وقت در تاریكی دارو مصرف نكنید. همیشه برچسب دارو را قبل از مصرف بخوانید بخصوص تاریخ مصرف و مقدار تجویز شده.
 

داروهای خوراكی

بطور كلی بهتر است داروهای خوراكی با یك لیوان پر آب مصرف شوند. اما با پزشك خود مشورت كنید. بعضی از داروها باید با غذا مصرف شوند در حالیكه بعضی دیگر با شكم خالی. وقتی‌که از داروهای طولانی اثر مثل قرص نیتروگلیسیرین ریتارد استفاده می‌كنید باید كل قرص را یك‌جا مصرف كنید و از نصف كردن یا جویدن آن خودداری كنید. وقتی‌که از شربت‌ها استفاده می‌كنید میزان و سایز قاشق مصرفی را از دكتر داروساز بپرسید.

 داروهای خوراكی ممكن است دوز متنوع و متفاوتی داشته باشند. بهتر است از دوز مصرفی تجویز شده توسط پزشكتان تبعیت كنید. مثلاً قرص پروپرانولول انواع 10 و 40 میلی‌گرمی دارد.

 
قطره‌های چشمی

برای جلوگیری از عفونت از تماس نوك قطره با سطوح دیگر حتی پلك‌ها جلوگیری كنید و همیشه درب آن را محكم ببندید.

قطره ممكن است كاملاً پر نباشد. این برای كنترل بهتر هنگام ریختن قطره در چشم است.

 روش مصرف: ابتدا دست‌ها را بشویید. سر خود را عقب ببرید و با انگشت نشانه پلك تحتانی را پایین بكشید قطره را زیر پلك تحتانی بچكانید و آرام چشم را ببندید. پلك نزنید. 1 تا 2 دقیقه چشم را باز نكنید. اگر داروی موردنظر برای درمان آب سیاه یا التهاب چشم است علاوه بر اقدامات بالا باید انگشت میانی خود را هم روی گوشه داخلی چشم به مدت 1 تا 2 دقیقه فشار دهید تا دارو جذب بدن نشده و عوارض ایجاد نكند.


قطره‌های بینی

روش مصرف: ابتدا به آرامی فین كنید. سر خود را در حالت نشسته یا ایستاده عقب ببرید قطره را داخل بینی بریزید و سر را چند دقیقه كوتاه عقب نگه دارید تا دارو به میزان كافی در بینی پخش شود.

 نوك قطره را با آب داغ شسته و با پارچه تمیز خشك كنید. برای جلوگیری از عفونت از هر قطره فقط یك نفر باید استفاده كند.

 
قطره‌های گوشی

برای جلوگیری از عفونت از تماس قطره با سطوح دیگر خودداری كنید. قطره ممكن است كاملاً پر نباشد. این برای كنترل بهتر هنگام مصرف است.

 روش مصرف: به پهلو بخوابید طوری كه گوش مورد نظر بالا قرار بگیرد. در بزرگسالان لاله گوش به آرامی به بالا و عقب و در بچه‌ها به پایین و عقب كشیده شده و دارو به داخل كانال گوش چكانده می‌شود. به مدت 5 دقیقه در همان حالت بمانید تا دارو كاملاً در مجرای گوش پخش شود. (در بچه‌ها و كسانی كه نمی‌توانند زیاد در این وضعیت بمانند 1 تا 2 دقیقه صبر كنید).

 قطره را بعد از مصرف نشویید: نوك قطره را با پارچه تمیز پاك كنید و درب آنرا محكم ببندید.

 
پمادهای چشمی

برای جلوگیری از عفونت، از تماس نوك پماد با سطوح دیگر حتی پلك‌ها جلوگیری كنید و همیشه درب آنرا محكم ببندید.

 روش مصرف: ابتدا دست‌ها را بشویید. پلك تحتانی را به سمت بیرون بكشید و یك نوار باریك از پماد را زیر پلك قرار دهید. حدود یك سانتی‌متر پماد معمولاً كافی است. چشم‌ها را آرام بسته و 1 تا 2 دقیقه باز نكنید.بعد از استعمال پماد چشمی برای پاك كردن كامل دارو دست‌ها را بشویید.
 

اسپری‌های بینی

روش مصرف: ابتدا به اسپری‌های بینی

آرامی فین كنید. در حالیكه سر خود را بالا گرفته‌اید دارو را به داخل بینی اسپری كنید و به دنبال آن از راه بینی نفس عمیق بكشید.نوك اسپری را بعد از مصرف با آب داغ بشویید مراقب باشید آب وارد اسپری نشود و بعد آنرا با پارچه تمیز خشك كنید. برای جلوگیری از عفونت از هر اسپری فقط یك نفر باید استفاده كند.

 
شیاف‌ها

روش استعمال: ابتدا دست‌ها را بشویید. پوشش شیاف را برداشته و آنرا با آب مرطوب كنید. به پهلو بخوابید. شیاف را با فشار انگشت وارد مقعد كنید. اگر شیاف خیلی نرم است نیم ساعت قبل از مصرف آن را در یخچال بگذارید یا اینكه قبل از باز كردن لفاف روی آن آب سرد بریزید. بعد از استعمال دست‌ها را بشویید.


توصیه‌هایی در مورد كرم‌ها و پمادهای مقعدی

 ناحیه را تمیز بشویید و خشك كنید.

 مقدار كمی از دارو را به محل بمالید.

 بعد از استعمال دست‌ها را با آب و صابون بشویید.

 
داروهای واژینال

روش مصرف: ابتدا دست‌ها را بشویید. از اپلیكاتور مخصوص استفاده كنید.

 اگر باردار هستید قبل از استفاده از اپلیكاتور با پزشك خود مشورت كنید. بعد از استعمال، دست‌ها و اپلیكاتور را با آب گرم و صابون بشویید.

 
هشدارهایی در مورد مصرف داروها

هیچ‌وقت داروی خود را به دیگری ندهید. دارو برای بیماری و وضعیت بالینی شخص شما تجویز شده است و ممكن است برای دیگری مضر و خطرناك باشد.بسیاری از داروها نباید با دیگر داروها یا نوشیدنی‌های الكلی مصرف شوند. در این مورد با پزشك خود مشورت كنید. قبل از انجام هر نوع عمل جراحی حتی اعمال دندانپزشكی یا درمان‌های اورژانسی پزشك خود را از داروهایی كه مصرف می‌كنید آگاه سازید. اگر فكر می‌كنید دارویی را بیش از حد مجاز مصرف كرده‌اید یا اینكه كودك‌تان از داروی شما خورده است حتماً به یك مركز مسمومیت مراجعه نمایید.
 

عوارض جانبی داروها

هر دارویی همراه با اثرات قابل انتظار درمانی ممكن است منجر به عوارض جانبی هم بشود. بعضی از این عوارض احتیاج به توجه ویژه دارند و بعضی دیگر نه. برای شما مهم این است كه عوارض داروی مصرفی خود را بدانید و اگر علائم آن ظاهر شد چه‌کاری انجام دهید. در این مورد باید با پزشك خود مشورت كنید.

 
اطلاعات تكمیلی

برای شما مفید است كه هم نام ژنریك و هم نام تجاری داروی مصرفی خود را بدانید. گاهی اوقات تا زمانی كه دكتر داروساز با پزشك‌تان مشورت نكند داروی همیشگی شما را تجدید نمی‌كند. لذا برای اینكه مدتی بدون دارو نباشید همیشه قبل از تمام شدن دارو در این مورد اقدام كنید. اینكار در مورد داروهایی كه باید هر روز مصرف كنید مثل داروهای قلبی یا داروهای دیابت ضروری است.

 
دارو هنگام مسافرت

بهتر است دارو پیش خودتان باشد نه داخل چمدان.  مقدار كافی از دارو را برای تمام مدت سفر همراه داشته باشید. بهتر است یك كپی از نسخه پزشك‌تان را با خود ببرید. در صورتی كه به اطلاعات بیشتری در مورد مصرف داروها نیاز دارید با پزشك‌تان مشورت كنید. می‌توانید كلیه سؤال‌های خود را نوشته و در ویزیت بعدی از دكترتان بپرسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha