متخصص بیماری های عفونی و معاون درمان بیمارستان افضلی‌پور کرمان با بیان اینکه برای مقابله با ویروس کرونا هیچ مکملی توصیه نمی کنیم گفت: هیچ مکملی باعث پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا نمی‌شود.

مکمل‌ها از کرونا پیشگیری نمی‌کند

سلامت نیوز: متخصص بیماری های عفونی و معاون درمان بیمارستان افضلی‌پور کرمان با بیان اینکه برای مقابله با ویروس کرونا هیچ مکملی توصیه نمی کنیم گفت: هیچ مکملی باعث پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا نمی‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر میثم یوسفی افزود: البته سوءتغذیه شدید که شامل کمبود پروتئین هاست می تواند باعث نقص ایمنی شدید و در نتیجه عوارض شدید ناشی از ابتلا به این ویروس  شود.


وی با تاکید بر اینکه مردم از استفاده داروهایی که به عنوان مکمل توسط برخی افراد سودجو در بازار به فروش می‌رسد به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک پرهیز کنند گفت: بعضی از مکمل‌ها می‌توانند ایجاد مسمومیت کنند و مصرف بی رویه آنها نیز عوارضی را به همراه داشته باشد که بعدها برای شناسایی آن عوارض باید هزینه های هنگفتی را بپردازند.
یوسفی تاکید کرد: مردم به سمت مصرف این نوع از داروها و مکمل ها نروند و تنها همان تغذیه مناسب روزانه خود را رعایت کنند.


کدام واکسن؟
معاون درمان بیمارستان افضلی پور که از مراکز درمانی بزرگ و مهم بویژه در مقابله با بیماری کرونا به شمار می رود در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره نوع واکسن ها که دغدغه و پرسش برخی شهروندان نیز هست اظهارداشت: در شرایط حاضر، بهترین واکسن، واکسن موجود و در دسترس است که افراد می توانند تزریق کنند و  قطعا بهترین واکسن است.


وی در مورد اینکه کدام واکسن دارای کارایی بیشتر می تواند داشته باشد گفت: واکسن ها یک سری مباحث علمی دارند و به هر حال هر شرکت تولید کننده واکسن ادعاهایی دارد و سعی می کند سطح ایمنی ناشی از واکسن تولید شده را ارتقا بخشد.
معاون درمان بیمارستان افضلی پور تصریح کرد: هیچ توصیه خاصی نسبت به اینکه مردم کدام واکسن را استفاده کنند به صورت کلی نداریم البته ممکن است در موارد خاص با توجه به شرایطی که بیمار دارد توصیه مان بر تزریق یک نوع واکسن خاص باشد ولی به صورت عمومی هیچ توصیه ای بر تزریق نوع واکسن خاص نداریم و توصیه ما این که هر واکسنی در دسترس بود استفاده کنند.


وی همچنین افزود: مدت زمان زیادی از تولید واکسن و استفاده از آن در سطح دنیا نمی گذرد در نتیجه خود شرکت ها هم نمی توانند ادعا کنند که به صورت صددرصد می توانند مشکل کرونا را حل کنند و در آینده مشخص خواهد شد که کدام واکسن بهتر است و می تواند بیشترین کارایی را داشته باشد فعلا هر واکسنی که در دسترس قرار می گیرد و می توانند از آن استفاده کنند قطعا بهترین واکسن است.


واکسن از ابتلای مجدد جلوگیری نمی‌کند
این متخصص بیماری های عفونی همچنین تصریح کرد: واکسیناسیون به علت جهشی که ویروس پیدا می کند به صورت قطعی و صددرصد نمی تواند جلو ابتلا به ویروس کووید را بگیرد بنابراین این ویروس می تواند از چنگال ایمنی ناشی از واکسن هم فرار کند.
معاون درمان بیمارستان افضلی‌پور کرمان با اشاره به اینکه باوجود واکسیناسیون پرسنل بیمارستان باز مواردی بوده که به این بیماری مبتلا شده اند گفت: پرسنل کادردرمان پس از ابتلا به کرونا از گردونه خدمت خارج و دیگر نمی توانیم از خدماتشان استفاده کنیم که این خود یک آسیب جدی برای سیستم درمان محسوب می شود.
دکتر یوسفی با بیان اینکه نمی شود صرفا متکی به زدن واکسن بود گفت: همچنان باید پروتکل های بهداشتی از جمله رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک را در اولویت داشت؛ گرچه تزریق واکسن توصیه می شود زیرا علائم بیماری را کاهش می دهد در کاهش مرگ و میر نیز بسیار موثر است.


پروتکل ها باید به شدت رعایت شود
وی در ادامه با انتقاد از وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی گفت: مردم به این نکته توجه داشته باشند که قطعا کسانی که مبتلا می شوند و واکسینه شده اند به هیچ عنوان مصون از ابتلای دوباره به این بیماری نیستند، بنابراین تحت هر شرایطی فعلا توصیه می شود که پروتکل های بهداشتی در سطح جامعه بشدت رعایت شود  تا زمانی که میزان ابتلا پایین بیاید و حداقل حدود ۷۰ درصد مردم کشور واکسینه شده باشند؛ آنگاه به این اطمینان برسیم که چرخه ابتلا به ویروس را شکسته ایم و اینک تنها راه جلوگیری از ابتلا به این بیماری رعایت پروتکل های بهداشتی است.


بیشترین میزان بستری طی روزهای اخیر
معاون درمان بیمارستان افضلی پور کرمان با بیان اینکه این روزها بیشترین حجم و میزان بستری را طی چندسال سال گذشته در این بیمارستان داشته ایم و این بی سابقه بوده است گفت: این حجم از بیماران تنها از استان کرمان نبوده بلکه استان های همجوار چون سیستان و بلوچستان را هم شامل می شود که خدمات رسانی ما را بسیار بسیار سخت می کند اما امیدواریم با تلاش و حداکثر ظرفیتی که داریم خدمات ارائه دهیم.


دوره قرنطینه را جدی بگیریم
متخصص بیماری‌های عفونی دوره نقاهت و ابتلا را همچنان همان دوره نهفتگی حدود یک تا سه هفته عنوان کرد و گفت: قرنطینه نیز حداقل دو هفته زمان می برد و تا زمانی که فرد علامت دار است مثلا سرفه هایش همچنان ادامه دارد ناقل ویروس است و می تواند ویروس را انتقال دهد.
به گفته وی بعد از دوران نقاهت تست مجدد برای اطمینان از پاک شدن از ویروس و انجام سی تی اسکن به صورت بی رویه برای تشخیص یا اطمینان از بهبود به خصوص در فواصل زمانی کوتاه به هیچ عنوان توصیه نمی شود و تنها با نداشتن وسواس فکری، رعایت فاصله اجتماعی، جدی گرفتن دوره قرنطینه بتوانیم عامل انتقال بیماری به افراد اطراف به خصوص عزیزانمان نباشیم.


فوتی زیر ۳۰ سال هم شاهد هستیم
معاون درمان بیمارستان افضلی پور در ادامه با اشاره به تعداد فوتی های هفته قبل که سن زیر ۳۰ سال هم شامل می شده اند گفت: این مساله در مورد پیک های (اوج همه گیری) قبلی صدق نمی کرد و یک مورد جدید و علت آن هم جهش هایی است که در ویروس صورت گرفته و این رفتار جدید مربوط به ویروس دلتاست.


تنها راه ورود ویروس به بدن از طریق تنفسی است
وی تنها راه ورود ویروس به بدن را از طریق تنفسی و ترشحات آلوده و تماس با مخاط ها دانست و گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی که بارها و بارها به آنها توصیه شده است می تواند از انتقال ویروس جلوگیری کند.
دکتر یوسفی همچنین افزود: ویروس نوع دلتا تنها بیشتر اطفال و نوجوانان را درگیر نمی کند بلکه همچنان بیشترین میزان درگیری در سن های بالاست و در سنین بالاتر عوارض شدیدتر ایجاد می کند که البته نسبت به پیک های قبل میزان درگیری و شدت درگیری در سن های زیر ۲۰ سال بیشتر شده است.


دورهمی ها و کودکان
وی دورهمی ها، جمع های خانوادگی و دوستان را از عوامل مهم ابتلا و آلوده شدن کودکان به ویروس کرونا دانست و گفت: تعداد زیادی از بچه ها همچنان بدون علامت به این بیماری دچار می شوند و به راحتی می توانند ویروس را به افراد خانواده و دوستان منتقل کنند.
متخصص بیماری‌های عفونی علائم ویروس دلتا را شبیه سرماخوردگی و گلودرد دانست و گفت: خیلی از افراد این دو بیماری را اشتباه می گیرند و رعایت پروتکل های بهداشتی را در کودکان و نوجوانان جدی نمی گیرند، در قرنطینه و جدا کردن فرد بیمار تعلل می کنند و همین باعث می شود که دیگران نیز به این بیماری مبتلا شوند


وی همچنین نقص سیستم ایمنی و بیماری های زمینه ای را در شدت گرفتن بیماری موثر دانست و گفت: این موارد قطعا بی تاثیر نیستند ولی مواردی با عوارض شدید در بین نوجوانان و جوانان داشته ایم که هیچگونه بیماری زمینه ای از قبل نداشته اند یا شناخته شده نبوده است و با همان درگیری اول با ویروس کرونا به شدت فرد را درگیر و علامت دار کرده و چه بسا جان خود را نیز از دست داده است.


متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: همچنان درمان قطعی برای کووید ۱۹ و دارویی که بتوان معرفی کرد که صددرصد بهبود ببخشد وجود ندارد.
دکتر یوسفی با بیان اینکه بیشترین عامل تاثیرگذار در بهبود وضعیت این بیماران مراقبت های پرستاری و پزشکی است افزود: در سیستم درمان پزشکی هر چه تعداد بیماران کمتر باشد میزان خدمات رسانی و مراقبتی که از بیماران به عمل می آید بیشتر است و برعکس، وقتی پذیرش بیماران بیشتر شود استانداردهای مراقبت از بیماران نیز کاهش پیدا می کند که این امری طبیعی و در تمام دنیا به همین شکل است.


کاهش موارد مرگ و میر و عوارض شدید بیماری کرونا
معاون درمان بیمارستان افضلی پور کرمان خاطرنشان کرد: سیستم درمان تمام تلاش خود را می کند تا بتواند جوابگوی این حجم زیاد مراجعات باشد و این تلاش و کوشش به حدی بوده است که بتوانیم با قوت و قدرت بگوییم با اینکه حضور و تعداد بیماران بستری شده نسبت به پیک قبل افزایش داشته است اما موارد مرگ و میر و عوارض شدید بیماری کاهش پیدا کرده است.


دکتر یوسفی در ادامه با اشاره به اینکه تجربه کادر درمان برای درمان بیماران و همچنین امکانات نسبی ایجاد شده قبلا وجود نداشت یا حداقل در منطقه ما کمتر بود گفت: هم تجربه کادر درمان و هم امکانات نسبی بیشتر شده است ولی باز هم نمی تواند جوابگوی حجم زیاد ورودی به بیمارستان ها باشد و قطعا کمبودهایی هست که بیماران و پزشکان متوجه آن می شوند اما با همین امکانات موجود سعی می شود بیشترین خدمات ممکن به بیماران ارائه شود تا کمترین عوارض را در جامعه داشته باشند.


کرمان با کمترین میزان رعایت پروتکل ها
معاون درمان بیمارستان افضلی پور کرمان با اشاره به شرایط و شاخص های موجود، کرمان را از استان هایی برشمرد که کمترین میزان رعایت پروتکل ها در کنار ۴ یا ۵ استان دیگر در آن به چشم می خورد و گفت: این جای تاسف دارد و از مردم درخواست می کنیم با توجه به حجم گسترده ابتلا، عوارض و بستری بیماران  در بیمارستان ها نسبت به رعایت پروتکل ها جدیت بیشتری داشته باشند.


وی همچنین تاکید کرد: افرادی که امکان استفاده از واکسن را دارند در اسرع وقت  برای واکسیناسیون اقدام کنند تا بتوانیم این پیک را با کمترین عوارض بگذرانیم و ماه های آینده نیز با انجام واکسیناسیون شاهد موارد کمتری از ابتلا به این ویروس باشیم.
به گزارش ایرنا ۱۸ شهرستان از ۲۳ شهرستان استان کرمان اینک در شرایط قرمز کرونایی قرار دارند و این درحالی است که وضعیت جنوب و شرق این استان از نظر همه گیری کرونا شدیدتر گزارش شده است.
باتوجه به شرایط حاد کرونا در استان کرمان وزارت بهداشت مجوز واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال را در جنوب و شرق این استان صادر کرده و مردم با این شرایط سنی می توانند براساس ساختارهای اعلام شده وزارت بهداشت برای انجام واکسیناسیون مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha