دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 315243

موضوع پول‌های نجومی برای درمان کرونا در بیمارستان‌ها، یکی از موضوعــات پرچالشـی بوده که در 17 ماه گذشته همواره از سوی مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابلــه با کرونا تکذیب می‌شده، اما در ظاهر امر مـردم برای سیاست‌های غلط در مهــار کرونا و واردات قطره چکانی واکسن، به زندگی‌شان چوب حراج می‌زنند.

قیمت‌های غیربهداشتی تخت‌های بیمارستانی

سلامت نیوز:موضوع پول‌های نجومی برای درمان کرونا در بیمارستان‌ها، یکی از موضوعــات پرچالشـی بوده که در 17 ماه گذشته همواره از سوی مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابلــه با کرونا تکذیب می‌شده، اما در ظاهر امر مـردم برای سیاست‌های غلط در مهــار کرونا و واردات قطره چکانی واکسن، به زندگی‌ شان چوب حراج می‌زنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، این موضوع زمانی پررنگ‌تر می‌شود که بیمارســتان‌ها برای پذیرش بیمار جدید تخت خالی ندارند و برخی از بیمارستان‌ها برای بستری بیماران مبتلا به کرونا، طلب چند صد میلیون تومان پول می‌کنند.  در شرایطی که از هفته‌ها پیش مسئولان گفتند که بیمارستان‌های تهران تخت خالی ندارند و در آمار وزارت بهداشت و درمان روزانه حدود سه هزار نفر در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، تعدادی از مخاطبان تماس گرفتند وگفتند که برخی از بیمارستان‌ها برای پذیرش بیماران‌شان و خالی کردن یک تخت، طلب مبالغ چند صد میلیونی کرده‌‌اند. یکی از این افراد می‌گوید:«بیمارستان‌های دولتی اصلا تخت خالی ندارند و حال پدرمان خراب است، پس از اینکه برای بستری او به همه بیمارستان‌ها سر زدیم، به ما گفتند که تخت خالی نداریم و باید پدرتان را به خانه ببرید. همان لحظه‌ای که از بیمارستان‌ خارج شدیم، فردی آمد و گفت که من می‌توانم یک تخت را برای بیمارتان خالی کنم، اما باید صد میلیون تومان پول بدهید.»

او در ادامه افزود: «ما قبول نکردیم و درخانه یک اتاق برای پدرمان آماده کردیم، به دستور پزشک باید یک دستگاه اکسیژن برای او خریداری می‌کردیم، اما در بازار جمهوری یک عدد دستگاه اکسیژن نیز پیدا نمی‌شود و اگر کسی دارد آن را اجاره می‌دهد، الان دستگاه اکسیژن ساز ۵ لیتری حدود 6 میلیون تومان برای یک ماه است، که حتی 15 روز نیز کار نمی‌کند.» در سایت دیوار نیز دستگاه اکسیژن برای خرده فروشان از 8 تا 13.5 میلیون تومان است. در این میان یکی از روزنامه‌نگاران با سابقه کشور نیز گفت:« یکی از نزدیکان ما برای بار دوم کرونا گرفته و ریه‌اش درگیر شده!در تهران تخت خالی پیدا نمی‌شود! یکی دوتا از بیمارستان‌های خصوصی برای بستری ۶٠٠ میلیون تومان قیمت دادند و نمی‌دانیم که باید چه‌کار کنیم.»

این موضوع را ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت نیز تایید می‌کند و می‌گوید: «که بیمارستان‌ها غیر دولتی، این مبالغ را درخواست می‌کنند و اگر شکایتی صورت بگیرد، ما رسیدگی می‌کنیم.» اما شاید این رسیدگی مسئولان وزارت بهداشت، همان گفته‌های وزیر بهداشت باشد که بارها اعلام کرده که «نگذاشتیم یک نفر پشت درهای بیمارستان سرگردان باشد. تا چه زمانی باید چوب وعده‌های مسئولان را بدهیم و به جان و مالمان چوب حراج بزنیم؟!» این شرایط در تهران است و  حالا با این صحبت‌ها بیشتر پی خواهیم برد که مردم محروم سیستان و بلوچستان، چرا به بیمارستان‌ها مراجعه نمی‌کردند.  

خسارت مردم را چه کسی می‌دهد

در این بین مردم می‌گویند در روزهایی که جهان خود را در برابر کرونا با واکسیناسیون ایمن می‌کند، هزینه‌های نجومی درمان کرونا بر عهده چه کسانی است. ایران طی چند هفته گذشته با موج شدید کرونا روبه‌رو شده و در این میان وضعیت تهران با جمعیت بیش از 13 میلیون نفر از قرمز نیز عبور کرده است. نادر توکلی در این باره اعلام کرده: «در حال حاضر وضعیت بستری‌ها در تهران بسیار بالاست و حدود ۸۷۰۰ بستری داریم و روزانه حدود ۲۰۰۰ بستری جدید داریم و همچنین حدود ۲۰ هزار مورد مراجعه به بیمارستان‌ها وجود دارد.» وی با بیان اینکه اوضاع بیماری در تهران خراب است، افزود: در حال حاضر به طور میانگین ۶۰ درصد ظرفیت بیمارستان‌های تهران در اختیار کرونا قرار دارد. وزارت بهداشت نیز در آمار رسمی خود به این موضوع اشاره دارد که از شنبه تا یکشنبه (سوم مرداد) ۲۷۱۴۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شده است و ۲۶۸ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

همینطور ۴۸۶۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند و ۲۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۹۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. بنا بر اعلام روابط عمومی این وزارتخانه، تاکنون ۷ میلیون و ۸۷۱ هزار و ۱۰۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۳۹۴ هزار و ۷۰۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۸۱۱ دُز رسید.

روند واکسیناسیون در ایران به‌قدری کُند پیش می‌رود که ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت اذعان کرده بود که «دولت ایران نتوانست به وعده‌های خود درباره واکسیناسیون کرونا عمل کند.» و در تکمیل این صحبت‌ها، روز گذشته وزیر بهداشت که بیشتر انتقاد از او و وزارتخانه متبوعش صورت می‌گیرد، اعلام کرد: «‌اصحاب رسانه بررسی کنند که در کدام کشور وزارت بهداشت مسئولیت واردات واکسن دارد؟

کار وزارت بهداشت مدیریت بیماری و تزریق واکسن است ولی ما به دلیل نیاز مبرم مردم و از آنجا که فشار نهایی به شکل بیماران بستری و عدم قطع زنجیره انتقال  بر دوش خودمان بود، اقدامات گسترده انجام دادیم و قراردادهای زیادی بستیم و تولید داخل را هم به شکل قابل توجه دنبال کردیم.» او همچنین از مردمی که در مراکز واکسیناسیون معطل شدند، عذرخواهی کرد. 

شکست محدودیت‌ها

اما در روزهایی که تهران و البرز با محدودیت‌ها و تعطیلی ادارات و بانک‌ها مواجه شده‌اند و از امروز (دوشنبه) این دو استان که در وضعیت فوق قرمز قرار دارند، به حالت عادی باز می‌گردند، علیرضا زالی، مدیر ستاد مقابله با کرونا استان تهران گفته است: « تعطیلی ناقص کرونایی هیچ فایده‌ای ندارد و همچنین تعطیلی کمتر از ۱۰ تا ۱۴ روز اثر بخشی لازم را نخواهد داشت. تهران یکی از بحرانی‌ترین شرایط کرونایی خود را در ماه‌های اخیر طی می‌کند.»

وی با اشاره به نمونه‌های تعطیلی ناقص می‌گوید: «رستوران‌ها باز هستند، برخی از پاساژها باز هستند و بسیاری از مردم از شهر خارج شده‌اند و شهرستان‌ها رفته‌اند و سفرهای بین استانی به شدت جریان داشته، اگر قرار باشد قرنطینه صورت بگیرد باید به صورت کامل قرنطینه را اعمال کنیم و این کار نباید ناقص اجرا شود، چیزی شبیه همین که در تهران اجرا شد.» ایرج حریرچی، نیز گفته است که «تعطیلی هفته گذشته تهران هیچ فایده‌ای نداشته، اگر نگوییم اثر مضر داشته است. رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تهران و البرز، قم، مازندران و گیلان به زیر ۴۰ درصد رسیده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha