تحقیقات نشان می دهد که برای شناسایی و ارزیابی کیفیت یک رابطه عاطفی با شریک زندگی می توان از احساسات غریزی و پاسخگویی به تعدادی پرسش کمک گرفت تا بتوان برای یک عمر زندگی مشترک تصمیم درستی گرفت.

با این تست بدانید رابطه عاطفی شما آینده ای دارد یاخیر ؟

سلامت نیوز: تحقیقات نشان می دهد که برای شناسایی و ارزیابی کیفیت یک رابطه عاطفی با شریک زندگی می توان از احساسات غریزی و پاسخگویی به تعدادی پرسش کمک گرفت تا بتوان برای یک عمر زندگی مشترک تصمیم درستی گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایکولوژی تودی، همه انسان ها در طول زندگی خود تصمیم های مهمی می گیرند که برخی از آنها عواقب کوتاه مدت و برخی دیگر عواقب بلند مدت در پی دارد. تصمیم گیری برای انتخاب رشته، انتخاب شغل، انتخاب پرستار کودک یا حتی محل زندگی می تواند تصمیات مهمی باشد،اما شناسایی و انتخاب شریک زندگی شاید مهمترین تصمیم همه عمر به حساب می آید.

به طور کلی باید توجه داشت که روابط عاطفی بسیار مهم بوده و می توانند تاثیراتی جدی بر سلامت روح و روان فرد گذاشته و بر واکنش های وی در برابر استرس و حتی نوع نگاهش به دنیا تاثیرگذار باشند.

در اینجا این سوال مطرح می شود که چگونه می توان تشخیص داد که انتخاب شریک زندگی شما بهترین انتخاب است؟ برای انجام این  ارزیابی، دو روش کلی وجود دارد که عبارت اند از توجه به داده ها و احساس غریزی. البته باید توجه داشت که واکنش های غریزی معمولا باعث ایجاد تفاوت های جزئی می شود.

مالکوم گلادول (Malcolm Gladwell) در کتاب چشمک (Blink) می گوید: قضاوت های سریع می توانند دقت شگفت انگیزی داشته باشند، دکتر گری دبلیو لواندوفسکی، پژوهشگر روانشناس روابط نیز در این رابطه اعتقاد دارد: معمولا ارزیابی یک دانشجو از استاد بر اساس یک ویدئو کلیپ آفلاین ۳۰ ثانیه ای با ارزیابی دانشجویان بر اساس حضور در کل ترم مطابقت دارد.

البته باید در نظر داشت که اعتماد به احساسات غریزی کامل نیست اما درک مستقیم یکی از مولفه های مهم تصمیمات به ویژه تصمیمات اجتماعی است. واضح است که افراد در شرایط مختلف به غریزه خود اعتماد کرده و به طور مثال تصمیم می گیرند کدام شغل را انتخاب کنند، کودک خود را در کدام یک از مهدکودک ها ثبت نام کنند.

اعتماد به احساسات خود، گاهی اوقات لازم است زیرا دسترسی به اطلاعات تخصصی دشوار است، به عنوان مثال مقالات پژوهشی منتشر شده اغلب در پشت دیوارهای پرداخت هزینه و دریافت آن، قفل شده اند و معمولاً به گونه ای نیستند که به درک مطلب کمک کنند.

بیل جیمز، آمارشناس مشهور بازی بیس بال، با در نظر داشتن ارزش ارزیابی غریزی، مجموعه ای از ۱۵ سوال (عمدتا غیر علمی) را طراحی کرد که هر کسی می تواند به سرعت به آن پاسخ دهد تا در ارزیابی کلی شایستگی یک بازیکن برای بازی در سالن مورد استفاده قرار گیرد.

این سوالات لیست کلنر (Keltner List) نام دارد. برای مثال «آیا شما بهترین بازیکن تیمتان هستید؟» پاسخ ها به منظور ارائه یک نتیجه گیری قطعی نیستند، بلکه بیشتر به منظور بررسی دقیق مهمترین اطلاعات به کار گرفته می شوند. به گزارش سیناپرس، در این میان یک روند مشابه می تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید انتخاب شریک زندگی شما برای شما مناسب است یا خیر.

دکتر لواندوفسکی با الهام از لیست کلنر، برای برجسته کردن مهمترین موضوعات در این زمینه، فهرستی از ۱۵ پرسش را گردآوری کرده است. این فهرست نیز مانند لیست جیمز، به طور عمد غیر علمی انتخاب شده اند و از نظر تجربی مورد آزمایش قرار نگرفته است (اگرچه ایده خوبی برای تحقیقات آینده محسوب می شود). در این سوالات به روابط سالم توجه شده و روی آنچه برای عشق جدی، طولانی مدت و پایدار اهمیت دارد، متمرکز است.  
به گزارش سیناپرس، به افراد توصیه می شود که برای بهره مندی از این آزمون باید صادق باشند. اگر به خود دروغ بگویند، هیچ پاسخی نخواهند یافت. بنابراین برای ارزیابی روابط عاطفی خود کافی است به این سوالات به طور صادقانه پاسخ دهند.


۱- آیا شریک زندگیتان، شما را به شخص بهتری تبدیل کرده و آیا شما هم برای او همین کار را می کنید؟
۲- آیا شما و شریک زندگیتان، هر دو احساس راحتی در اشتراک احساس، اعتماد به یکدیگر، نزدیک بودن و جلوگیری از نگرانی در مورد ترک طرف مقابل دارید؟
۳- آیا شما و شریک زندگیتان بدون اینکه بخواهید یکدیگر را تغییر دهید، همدیگر را با توجه به آنچه که هستید قبول دارید؟
۴- وقتی اختلاف نظر پیش می آید، آیا شما و شریک زندگیتان با احترام و بدون تحقیر و احساس منفی، ارتباط برقرار می کنید؟
۵- آیا شما و شریک زندگیتان در تصمیم گیری، قدرت و نفوذ در روابط، به یک اندازه شریک هستید؟
۶- آیا شریک زندگیتان بهترین دوست شما است و شما بهترین دوست وی هستید؟
۷- آیا شما و شریک زندگیتان بیشتر به «ما» فکر می کنید تا به «خودتان»؟
۸- آیا شما و شریک زندگیتان با رمزهای ورود به شبکه های اجتماعی و حساب های بانکی به یکدیگر اعتماد می کنید؟
۹- آیا شما و شریک زندگیتان بدون داشتن دیدگاه مثبت اغراق آمیز، نظر خوبی نسبت به یکدیگر دارید؟
۱۰- آیا دوستان نزدیک و همچنین شریک زندگی شما فکر می کنند رابطه شما در طول زمان تداوم خواهد داشت؟
۱۱- آیا رابطه شما فاقد نکات منفی مانند تقلب، حسادت و رفتار کنترل کننده است؟
۱۲- آیا شما و شریک زندگیتان در مورد سیاست، مذهب، اهمیت ازدواج، تمایل به بچه دار شدن یا نشدن و نحوه برخورد با والدین، نظرات یکسانی دارید؟
۱۳- آیا شما و شریک زندگیتان حاضرید نیازها، خواسته ها و اهداف خود را برای یکدیگر فدا کنید؟
۱۴- آیا شما و شریک زندگیتان هر دو شخصیت موافق و احساسی پایداری دارید؟
۱۵- آیا شما و شریک زندگیتان از نظر جنسی سازگار هستید؟

شما می تواند پس از پاسخ به این پرسش ها، با کمک توضیحات دکتر لواندوفسکی (Gary W Lewandowski) آنها را تفسیر کنید.

نحوه پاسخگویی به سوالات می تواند در نتیجه نهایی، موثر بوده و حائز اهمیت باشد. بهترین پاسخ برای هر سوال «بله» سریع، قطعی و صریح است. اگر سوالی باعث مکث و تردید شما شد و یا شما را به سمت پاسخ منفی واضح کشاند، این سوال همان جایی است که نیاز به توجه و دقت دارد.

با نگاه کردن به لیست سوالات، ممکن است یک یا دو سوال را زیر سوال ببرید و فکر کنید « فلان سوال مهم نیست.» شواهد علمی تفاوت دارند اما سوالات بیشتر، دقت نظر بیشتری را ارائه می دهند و این ۱۵ سوال با دیدگاه مختلف تحقیقاتی، تصویری نسبتاً کامل را از رابطه شما ارائه می دهند.

در روابط، تضمین های کمی برای آنچه در آینده پیش خواهد آمد، وجود دارد. پاسخ های خود را در مورد این سوالات به عنوان نکات اطلاعاتی در نظر بگیرید که روش های جدیدی را برای بررسی رابطه شما فراهم می کند.به گزارش سیناپرس، از آن جهت که انتخاب شریک زندگی که می خواهید تمام عمر خود را با وی سپری کنید، بسیار مهم است بنابراین تا آنجایی که امکان دارد، داده ها و اطلاعات بیشتری از روابط خودتان را جمع آوری کنید.

هر چه تعداد بله های شما در این سوالات بیشتر باشد، شانس داشتن رابطه ای موفق برای شما بیشتر خواهد بود و  در نهایت می توانید سوالات و پاسخ آنها را با یک مشاور درمیان گذاشته و با وی مشورت کنید. البته همچنان توصیه می کنیم به احساس خود نیز رجوع کرده و برای اخذ تصمیم نهایی، آن را نادیده نگیرید.

ترجمه از سیناپرس


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha