جمعیت هلال‌ احمر یک سازمان غیردولتی است که بخش اعظم نیروهای آن به صورت داوطلب در آن مشغول به کار هستند. هدف از تشکیل این سازمان به کارگیری نیروهای کارآزموده برای مدیریت بحران‌های طبیعی و جنگ است. مشابه آنچه در نمونه کشورهای غیرمسلمان یعنی صلیب سرخ انجام می‌شود. این سازمان عمدتا درآمدی ندارد با این‌حال هزینه‌های آن به خصوص هنگام عملیات، بسیار سنگین است.

فیلم/حمله بحران به مدیریت بحران/ اگر به داد هلال احمر نرسید، نمی‌توانید به داد ایران برسید

سلامت نیوز: جمعیت هلال‌ احمر یک سازمان غیردولتی است که بخش اعظم نیروهای آن به صورت داوطلب در آن مشغول به کار هستند. هدف از تشکیل این سازمان به کارگیری نیروهای کارآزموده برای مدیریت بحران‌های طبیعی و جنگ است. مشابه آنچه در نمونه کشورهای غیرمسلمان یعنی صلیب سرخ انجام می‌شود. این سازمان عمدتا درآمدی ندارد با این‌حال هزینه‌های آن به خصوص هنگام عملیات، بسیار سنگین است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصرایران، جمعیت هلال‌ احمر ایران با ۲۴ بالگرد، بیش از شصت‌هزار نیروی امدادی در سراسر کشور و همچنین حدود ۵ هزار خودروی قدرتمند و ۱۰‌ها هزار آمبولانس یکی از سرشناس‌ترین سازمان‌های امدادی در خاورمیانه است. اما این تنها یک روی سکه است.

هلال‌احمر نیاز به بودجه دارد. از آن جایی که این سازمان دولتی نیست پس بودجه مصوبی ندارد اما در اکثر نقاط دنیا، مجلس‌ها و دولت‌ها برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی کرده‌اند. پیش از این هم برای رفع بحران مالی جمعیت هلال‌احمر ایران، راه‌حل‌هایی گذاشته شده بود اما به مرور کنار گذاشته شدند.

حالا تصور کنید این سازمان ویژه امداد و نجات قرار است با درآمدی که سر و ته‌اش را زده‌اند، در بحران‌ها پیشقدم باشد که البته تا امروز بوده. اما هرچه می‌گذرد شرایط هلال‌احمر ایران وخیم‌تر می‌شود. نبود درآمد اختصاصی و بودجه کافی حتی توان این سازمان را در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان آن هم دچار مشکل کرده‌است.

تمام تجهیزات مورد نیاز هلال‌احمر گران است. از هلی‌کوپتر گرفته تا ماشین‌های شاسی‌بلند و قدرتمند و آمبولانس‌های پیشرفته. حتی تجهیزات برای نجات کسانی که در کولاک و برف کوهستان‌ها گرفتار شده‌اند هم گران است. به همه این‌ها پول بیمه و نگهداری و هزینه‌های جانبی را هم اضافه کنید؛ هلال‌احمر با یک بحران مالی مداوم روبروست و اگر این بحران برطرف نشود، ماموریت اصلی که همان امداد و نجات است، آسیب جدی می‌بیند. مسئولان هلال‌احمر بارها تلاش کردند تا با گرفتن مصوبه‌ای از دولت و مجلس بتوانند درآمدهای خود را تامین کنند اما هنوز موفق نشده‌اند.

این گزارش را ببینید تا بیشتر دراین‌باره بدانید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha