مصرف نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مختلف را افزایش دهد، اما یک مطالعه جدید موردی دیگر را برجسته می‌کند: مصرف نوشیدنی‌های قندی علت ابتلا به سرطان روده بزرگ، سومین سرطان شایع در زنان و مردان در ایالات متحده.

نوشیدنی‌های قندی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهند

سلامت نیوز: مصرف نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مختلف را افزایش دهد، اما یک مطالعه جدید موردی دیگر را برجسته می‌کند: مصرف نوشیدنی‌های قندی علت ابتلا به سرطان روده بزرگ، سومین سرطان شایع در زنان و مردان در ایالات متحده.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا از ام اس ان، در این مطالعه محققان نزدیک به ۹۶۰۰۰ زن را بررسی کردند، آن‌ها دریافتند زنانی که روزانه دو یا چند نوشیدنی شیرین می‌نوشند بیش از دو برابر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ (قبل از ۵۰ سالگی) در مقایسه با زنانی که هر هفته کمتر از یک نوشیدنی شیرین می‌نوشند، دارند.

هر نوشیدنی شیرین ۸ اونسی که در روز مصرف می‌شود با ۱۶٪ خطر ابتلا به بیماری همراه است. در همین حال، در سنین ۱۳ تا ۱۸ سالگی، هر وعده روزانه با ۳۲٪ خطر بیشتر همراه است. به طور کلی، ۱۰۹ شرکت کننده در این مطالعه مبتلا به سرطان روده بزرگ در اوایل بیماری تشخیص داده شدند.

مصرف نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند به نوبه خود منجر به چاقی، مقاومت به انسولین و دیابت نوع ۲ شود که همگی خطر کلی سرطان را افزایش می‌دهد. در واقع، یکی از عوامل اصلی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، داشتن یک رژیم به سبک غربی است که به طور معمول شامل غذاهای فرآوری شده زیاد و فیبرهای کم است.

برای کم کردن خطر، نوشیدنی‌های شیرین را با آب، شیر یا قهوه یا چای بدون قند جایگزین کنید، گوشت قرمز و فرآوری شده کم‌تر مصرف کنید.

همچنین باید غذاهای غنی از فیبر مانند غلات سبوس دار، دانه‌های چیا، و حبوبات را افزایش دهید. خوردن فیبر بیشتر به حرکت سیستم هضم کمک می‌کند، تحقیقات نشان می‌دهد که می‌تواند از روده در ایجاد جهش‌های سرطانی محافظت کند. همچنین فعالیت‌های ورزشی در طول روز را فراموش نکنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha