سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
کد خبر: 315320

دمای هوا بیش از 50 درجه سانتیگراد را نشان می‌دهد و فصل «خرماپزان» برای نخل‌های خشکیده حاشیه اروند، فرا رسیده و نبود آب و گرمای بیش از اندازه، مردم خوزستان را بر آن داشته که در شبکه‌های اجتماعی و کف خیابان دست به اعتراض بزنند. اعتراضی که می‌تواند در تاریخ معاصر کشور، اجتماعی‌ترین اعتراضات نامگذاری شود و اینبار نه پای گرانی تخم مرغ و بنزین سه هزار تومانی درمیان است، نه انتخابات؛ بلکه معترضان این‌بار به‌دنبال رفع تشنگی خود هستند.

هوای «معترضان آب» را داشته باشید

سلامت نیوز:دمای هوا بیش از 50 درجه سانتیگراد را نشان می‌دهد و فصل «خرماپزان» برای نخل‌های خشکیده حاشیه اروند، فرا رسیده و نبود آب و گرمای بیش از اندازه، مردم خوزستان را بر آن داشته که در شبکه‌های اجتماعی و کف خیابان دست به اعتراض بزنند.اعتراضی که می‌تواند در تاریخ معاصر کشور، اجتماعی‌ترین اعتراضات نامگذاری شود و اینبار نه پای گرانی تخم مرغ و بنزین سه هزار تومانی درمیان است، نه انتخابات؛ بلکه معترضان این‌بار به‌دنبال رفع تشنگی خود هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، این وضعیت زمانی رنگ و بوی نگران کننده‌تری به‌خود می‌گیرد که کارشناسان محیط زیست پیش بینی کرده‌اند که ممکن است روند خشکسالی در جنوب کشور تا زمستان به‌طول بی‌انجامد و پاییز کم بارشی را در جنوب کشور شاهد باشیم.

با این حال این روزها به‌غیر از سدهایی که بلای جان خوزستان تشنه شده، کاهش بارندگی نیز می‌‌تواند به عمق فاجعه و خشکسالی در این استان با جمعیتی بیش از چهار میلیون نفر دامن بزند. سردرگمی مردم در میان خشکسالی و ترس از نبود آب در کنار هزاران مشکل دیگر که از بی‌‌مسئولیتی و طرح‌های یک‌شبه و بدون مطالعه نشات می‌گیرد، وضعیت نامساعدی را در این استان رقم زده و راهی جلوی پای مردم به‌ غیر از اعتراض نگذاشته است.

معضلاتی که نه تنها کشاورزان و دامداران را که با زمین‌های خشک و دام‌های تشنه روبه‌رو کرده، بلکه شهروندان در دمای ۵۰ درجه این استان، دغدغه تامین آب آشامیدنی روزانه و رفع عطش خود و خانواده‌شان را دارند هم نگران و عاصی کرده است. جلگه خوزستان به عنوان قطب کشاورزی و دامداری با تشدید خشکسالی در شرف خسارت‌های جبران ناپذیری قرار دارد، البته اگر بحران باران‌های سیل آسا و بالا آمدن فاضلاب در زمستان که هر آنچه که مردم اندوخته‌اند را نابود می‌کند، نادیده بگیریم در حال حاضر بیش از دو میلیون و ۵۰۰ نفر نخل در شادگان وجود دارد که با توجه به شرایط خشکسالی و تنش آبی در معرض نابودی هستند.

در این میان رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان می‌گوید: «جمع کل خسارات وارده ناشی از خشکسالی و تنش آبی در خوزستان تاکنون بیش از ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است. خسارت ناشی از خشکسالی به بخش کشاورزی در استان خوزستان تا ۳۱ تیرماه، ۳۲۰ هزار هکتار بوده است و این میزان از کشت‌های پاییزه دچار خسارت و افت تولید شدید شده است و ۳۰۰ هزار تن افت داشتیم.» همچنین بنا به گفته او، «۱۱۵ راس دام سنگین و ۵۰۰ راس دام سبک نیز تلف شده‌اند. خلیل منیعات مدیر جهاد کشاورزی شادگان نیز روز یکشنبه اعلام کرد:

«در تنش آبی که اکنون با آن مواجه هستیم حدود هفت هزار و ۵۰۰ نخل در شادگان تلف شده‌اند و اگر شرایط تامین آب مناسب نباشد باید گفت که همه نخیلات شادگان در معرض نابودی هستند.»

  چه کسی مسئول تکرار اشتباهات است؟‌

 براساس دو موضــوع اعتراضات مردمی و تشنگی انسان، زمین و حیوانات در خوزستان که رنگ و بوی آسیب‌های اجتماعی دارد، یک آسیب شناس نظرات قابل تاملی دارد، مجید ابهری در این رابطه می‌گوید:با توجه به جغرافیای سیاسی کشور، تنوع و تعدد ملیت‌ها، قرن‌هاست که اقوام تحت نام پرافتخار ایرانی زندگی کرده و به‌محض مشاهده خطر و تهدید تمامیت ارضی و وحدت ملی با سپردن اختلافات به فراموشی در یک صف قدرتمند در مقابل خطرات ایستاده‌اند.

متاسفانه ضعف مدیریت همراه با سوء‌تدبیر زمینه‌های پذیرش بهانه‌های دروغین آنها را فراهم کرده و با توزیع ناعادلانه ثروت ملی و منابع طبیعی زمینه‌های پیشرفت را مقدور می‌سازد. بدون شک عدم مدیریت در احداث پروژ‌ه‌ها تنها به خوزستان و سیستان و بلوچستان ختم نمی‌شود و با طرح‌های عمرانی و تولید برق در ترکیه، سدهای ایجاد شده درمسیر رود ارس در خاک ترکیه در روزگاری نه چندان دور شاهد تشنگی و خشکسالی در دشت مغان و حاشیه‌های ارس خواهیم بود.

وی در ادامه می‌افزاید: سیاست‌های اقتصادی غلط و طرح‌های بدون ضمائم مطالعاتی در موضوع آب‌های جاری در خوزستان، منجر به ایجاد سد‌های زیان آور شده‌اند. مثلا وقتی مردم می‌بینند که زمین‌های نمکزار را بدون هیچ توجیح علمی و محیط‌ زیستی به زیر آب‌های گتوند بردند و آب نمک با غلظت سه برابر شوری بیشتر در مقایسه با خلیج فارس، کشاورزی و کارون خروشان را در شرف نابودی قرار داده، مردم راهی به جز اعتراض دارند؟‌ از سوی دیگر طرح‌های بلند پروازانه مثل کشت نیشکر (قبل از پیروزی انقلاب اسلامی) با عنایت به مصرف زیاد آب و شوری 25 درصدی منابع آبی و ایجاد سدهای عجولانه بر روی کارون و عدم لایروبی مرتب این رودخانه که روزگاری نه چندان دور ظرفیت کشتیرانی صنعتی را دارا بود، شاهرگ حیاتی خوزستان را خشکانده است.مشکلات خوزستان تمامی ندارد و ورود فاضلاب‌های خانگی و صنعتی از طریق بهمنشیر به کارون بخش اعظمی از این نعمت الهی و حیاتی را به ماده‌ای بد بو و زیان آور تبدیل کرده است. 

 خوزستان منتظر تصمیمات دولت جدید 

 ابهری در ارتباط با بحث‌های سیاسی پیرامون اعتراضات مردمی نیز معتقد است که عدم توجه به زیر ساخت‌های ضروری در دو دهه اخیر موجب تلنبار مشکلات و نارسایی‌ها در این استان پهناور گردیده است و متاسفانه اجتماعی‌ترین اعتراضات مردمی حال توسط عده‌ای به بهانه دلسوزی بنزین روی این آتش بریزند.

این درحالی است که مردم شریف خوزستان که ۸ سال فشار طاقت فرسای جنگ را تحمل کردند به‌رغم مشکلات حاضر به هیچ حزب و کشوری اجازه دخالت در امور داخلی خود و توزیع شعارهای انحرافی نمی‌دهند. اینک بخاطر شعارهای انحرافی چند نفر، نمی‌توان به این مردم غیرتمند و وطن‌دوست که هشت سال پای ایران ایستادند، انگ تجزیه‌طلبی و همسویی با دشمن را زد. آنچه که امروز از نان شب واجب‌تر و ضروری‌تر است، بی‌اعتنایی به شایعات حفظ وحدت و مطالبه گری منطقی در این استان است و باید هر چه زودتر دولت جدید که پرچم مبارزه با فساد و تبعیض را برافراشته، به داد کشاورزان و مردم غیرتمند این استان بشتابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha