مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: بر اساس داده‌های ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در شهر تهران از۲۹ تیر تا ۳ مرداد کیفیت هوای پایتخت سه روز در شرایط قابل قبول و سه روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.

آلودگی هوای تهران طی سه روز از تعطیلات + نمودار

سلامت نیوز:مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: بر اساس داده‌های ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در شهر تهران از۲۹ تیر تا ۳ مرداد کیفیت هوای پایتخت سه روز در شرایط قابل قبول و سه روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،حسین شهید زاده، افزود: طی شش روز تعطیلی پایتخت آلاینده ازن برای چهار روز و آلاینده ذرات معلق کوچک تر از ۲.۵ میکرون برای دو روز آلاینده شاخص شهر بودند. روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۳۰ و ۳۱ تیرماه) و شنبه (۲ مردادماه) به علت بالا رفتن غلظت آلاینده ازن کیفیت هوای تهران در شرایط ناسالم برای گروههای حساس قرار داشت. بیشترین شاخص ثبت شده در این بازه مربوط به روز چهارشنبه (۳۰ تیرماه) با عدد ۱۳۲ بوده است.


وی اضافه کرد: نمودار ذیل شاخص کیفیت هوا را همراه با میانگین سرعت باد در این بازه شش روزه نمایش داده است و همان طور که دیده می‌شود با کاهش سرعت باد و امکان تجمع آلاینده‌های پیش‌ساز گاز ازن، امکان افزایش غلظت این آلاینده در روزهای ۳۰ و ۳۱ تیرماه فراهم شد و در روزهای ۲۹ تیرماه و ۳ مرداد که سرعت باد با اندکی افزایش روبرو بوده است از میزان غلظت این آلاینده کاسته شده و ذرات معلق کوچک تر از ۲.۵ میکرون آلاینده شاخص شهر بوده و در این دو روز کیفیت هوا در شرایط قابل قبول قرار داشته است.  



 مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به میانگین دما در از ۲۹ تیر تا  ۳ مرداد گفت: میانگین دما در این شش روز بسیار فراتر از شش روز قبل (۲۳ تا ۲۸  تیر) بود و از ۳۰ به ۳۴ درجه سانتیگراد افزایش یافته است که با توجه به اهمیت بالای افزایش دما در تسریع واکنش‌های منجر به تولید آلاینده ازن، افزایش غلظت این آلاینده قابل انتظاربود.


وی اضافه کرد: کاهش قابل ملاحظه سرعت باد در دوره تعطیلی نسبت به شش روز قبل از ۳.۸ به ۳.۱ متر بر ثانیه منجر به ایجاد شرایط سکون نسبی شذ و در تشدید غلظت آلاینده ها مؤثر بود همچنین تغییرات الگوی تولید آلاینده‌های پیش‌ساز آلاینده ازن ازجمله اکسیدهای نیتروژن در بازه تعطیلی نسبت به روزهای با شرایط عادی باعث شده که در برخی ساعات به‌ویژه انتهای روز، افزایش قابل توجه میزان غلظت و در ساعات میانی روز کاهش نسبی این آلاینده ها را شاهد باشیم.


به گفته شهیدزاده ترکیبات آلی فرار نیز از پیش‌سازهای مهم تولید آلاینده ازن به حساب می‌آیند که انتظار می‌روند با افزایش محسوس دما در بازه مورد مطالعه تبخیر و انتشار این آلاینده نیز در شهر تهران تشدید شود.


مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در توضیح جدول شاخص آلاینده‌های ازن، ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون و دی اکسید نیتروژن گفت: از ۳۰ تیرتا ۲ مرداد که سرعت باد کاهش یافت، به علت انباشت آلاینده ها، غلظت و شاخص دی اکسید نیتروژن به عنوان یکی از پیش‌سازهای مهم آلاینده ازن افزایش یافت که در نتیجه موجب بالا رفتن شاخص ازن در این چهار روز شد.


وی ادامه داد: در روزهای ۲۹ تیر و ۳ مرداد همزمان با افزایش نسبی سرعت باد، از میزان آلاینده دی اکسید نیتروژن در هوا کاسته شد و در نتیجه شاخص ازن کاهش قابل توجهی پیدا کرد.


مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: در همه روزهای مورد بررسی بیشینه دمای هوا از ۳۶ درجه سانتیگراد بیشتر بود که این عدد در روز ۳ مرداد به ۴۰ درجه سانتیگراد نیز رسید. افزایش دما علاوه بر امکان افزایش غلظت آلاینده ازن در صورت خشکی هوا و عدم بارش مناسب می تواند منجر به افزایش گرد و غبار و درنتیجه بالا رفتن شاخص ذرات معلق موجود در هوا شود.


شهیدزاده در پایان از شهروندان تهرانی به‌ویژه گروه‌های حساس مانند افراد مسن، کودکان، زنان باردار و مبتلایان به بیماری‌های ریوی و قلبی خواست با پیگیری اطلاعات مربوط به کیفیت هوا به‌خصوص شاخص برخط آلودگی، نسبت به حضور در محیط های باز تصمیم گیری لازم را به عمل آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha