رئیس موسسه فنیلای کوبا با بیان اینکه هدف‌گذاری این واکسن نه تنها پیشگیری از ابتلا بلکه پیشگیری از عفونت است،گفت:این واکسن علاوه بر جلوگیری از ابتلا می‌تواند جلوی انتقال و عفونت را هم بگیرد.

ویژگی‌های خاص واکسن ایرانی-کوبایی کرونا/ اثر بخشی «سوبرانا» بر جهش‌های جدید کووید19

سلامت نیوز:رئیس موسسه فنیلای کوبا با بیان اینکه هدف‌گذاری این واکسن نه تنها پیشگیری از ابتلا بلکه پیشگیری از عفونت است،گفت:این واکسن علاوه بر جلوگیری از ابتلا می‌تواند جلوی انتقال و عفونت را هم بگیرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، ویسنته رئیس موسسه فنیلای کوبا در نشست خبری با اشاره به همکاری مشترک ایران و کوبا در تولید واکسن کرونا، اظهار داشت: بیش از 30 سال پیش موسسه فینلای برای کنترل بیماری‌ها تاسیس شد و واکسن‌های مختلفی در سطح کوبا و برای عرضه در سطح بین المللی تولید کرده است.


وی با اشاره به نقش بسیار مؤثر فیدل کاسترو، رئیس جمهور اسبق این کشور در رشد و توسعه این موسسه، یادآور شد: ما برای تولید واکسن مربوط به کودکان متمرکز شدیم؛ به ویژه واکسن آنفلوآنزا که اکنون آن را مورد استفاده قرار می‌دهیم.


ویسنته با اشاره به چگونگی فعالیت ایران و کوبا در تولید واکسن کرونا، ابراز داشت: واکسن مشترک ایران و کوبا که در کشور کوبا با نام سوبرانا شناخته می‌شود، بر پایه بایوشیمی است و اولین واکسنی است که بر این اساس بنا شده است.


 رئیس موسسه فنیلای کوبا با اشاره به اعمال محدودیت‌های آمریکا برای ایران و کوبا در حوزه تولید واکسن، خاطرنشان کرد: واکسن‌های اصلی در آمریکا تولید می‌شود و این کشور چالش جدی برای ایران و کوبا ایجاد کرده است؛ در نتیجه به خاطر وجود چنین چالشی تصمیم گرفتیم همکاری‌های مشترکی را در تولید واکسن آغاز کنیم؛بنابراین اولین همکاری دو کشور 4 سال پیش شکل گرفت و این همکاری در سطح علمی و انتقال تکنولوژی بود.


وی با اشاره به شیوع کرونا در سطح جهان، یادآور شد:ما تجربه‌ای را که در تولید واکسن ذات‌الریه داشتیم مورد استفاده قرار دادیم و توانستیم از چنین فرصت خوبی برای تولید واکسن کرونا استفاده کنیم.


ویسنته با بیان اینکه واکسن مشترک کرونا در ایران با نام پاستوکووک و در کوبا سوبرانا شناخته و استفاده می‌شود، گفت: هدف‌گذاری این واکسن نه تنها پیشگیری از ابتلا بلکه پیشگیری از عفونت است و خوشحال هستم که بگویم توانسته‌ایم فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن را در کوبا با موفقیت به پایان برسانیم؛ به طوری که اثربخشی این واکسن در کوبا در فاز سوم بالینی 91.2 درصد بوده است.


رئیس موسسه فنیلای کوبا با بیان اینکه واکسن یادشده 75 درصد اثربخشی در پیشگیری از عفونت و انتقال بیماری داشته است، گفت: موضوع مهم این است که علاوه بر جلوگیری از ابتلا این واکسن می‌تواند جلوی انتقال و عفونت را هم بگیرد.


وی از سیر موفقیت‌آمیز کارآزمایی بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا در ایران خبر داد و گفت: بر اساس نتایج فاز سوم بالینی که در هفته‌های آینده مشخص می‌شود، مدارک و مستندات قوی برای ارائه به سازمان جهانی بهداشت خواهیم داشت.


ویسنته یادآور شد: ما فاز یک و دو کارآزمایی بالینی را برای کودکان در کشور کوبا آغاز کرده‌ایم و خوش بین هستیم تا آخر تابستان نتایج فاز مطالعاتی در کودکان را داشته باشیم؛ ضمن اینکه نکته مهم این است که زمانی که کارازمایی بالینی این واکسن در کوبا انجام شد، سویه آفریقای جنوبی کرونا به عنوان یک واریانت در سنجش واکسن محسوب شده است؛ بنابراین اثر بخشی 91.2 درصدی که گرفته‌ایم در شرایطی بوده که واریانت آفریقای جنوبی در کوبا شیوع داشته است.
رئیس موسسه فنیلای کوبا متذکر شد: بر اساس تزریق دو دز سوبرانا که در کوبا انجام شد نشان داد اثربخشی در دو دز یاد شده 65 درصد بوده که با استفاده از دز یادآور این عدد به 91.2 درصد رسیده است.


وی با بیان اینکه برای ما ایده خوبی در استفاده از دز یادآور بوده است، تصریح کرد: ما از سوبرانای پلاس به عنوان واکسن تک دز در افرادی که سابقه عفونت داشته‌اند استفاده می‌کنیم؛ ضمن اینکه شاید ایمنی جمعی ناشی از واکسن برای واریانت‌های جدید کرونا پاسخگو باشد، اما دغدغه‌ای که وجود دارد این است که پاسخگوی واریانت‌های آینده ویروس نباشیم؛ البته سوبرانا پلاس می‌تواند پاسخگوی واریانت‌های آینده باشد.


ویسنته با بیان اینکه بسیار خوشحال هستیم پس از انجام فاز یک و دو بالینی سوبرانا پلاس اثربخشی خوبی داشته است، یادآور شد: سوبرانا پلاس در افرادی که سابقه عفونت داشته‌اند، مؤثر بوده؛ به طوری که تولید آنتی‌بادی صد برابر افزایش داشته است.


رئیس موسسه فنیلای کوبا افزود: بر اساس اولویت‌های مشترک دو کشور برای تولید واکسن ما همکاری‌های علمی و تکنولوژی مشترک و موثری نیز داشته‌ایم و مشارکت انستیتو پاستور یک مشارکت جدی علمی بوده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha