سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶
کد خبر: 315356

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ١٩ با اشاره به اینکه میزان آنتی بادی به سطح ایمنی بدن و مواجهه با انواع جدید ویروس بستگی دارد گفت: وجود آنتی بادی مقاوم در برابر ویروس کرونا در بدن بین 1 تا 6 ماه متغیر است.

آنتی‌بادی کرونا تا چه زمانی در بدن باقی می‌ماند؟

سلامت نیوز:رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ١٩ با اشاره به اینکه میزان آنتی بادی به سطح ایمنی بدن و مواجهه با انواع جدید ویروس بستگی دارد گفت: وجود آنتی بادی مقاوم در برابر ویروس کرونا در بدن بین 1 تا 6 ماه متغیر است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، حمید سوری استاد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو شورای مشورتی علمی و رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ١٩در گفتگو با برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران با تایید این موضوع که هرگونه سرماخورگی، آبریزش بینی، گلودرد و تب، کرونا است گفت: همانگونه که انسان برای بقای خود در تلاش است تا این بیماری را از بین ببرد ویروس کووید هم سعی می کند با تغییر در ساختار ژنتیکی خود از اضمحلالش جلوگیری کرده و بقای خود را تضمین کند. برخی واریانت ها یا جهش‌های مختلف این ویروس از جمله انواع آلفا، بتا، دلتا و لامبدا یا دلتا پلاس اهمیت ویژه ای دارند که می‌توانند سلامت انسان را تحت تاثیر قرار دهند.


وی افزود: خوشبختانه این جهش‌ها تاثیری در روند پیشگیری انسان در کنترل اپیدمی نداشته و تمامی پروتکل‌های بهداشتی مثل استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و جلوگیری از تجمعات در مورد همه انواع تاثیرگذار است. انواع جدید ویروس منجر به افزایش انتشار آن شده و باید ما اقدامات پیشگیرانه را تشدید کنیم. ویروس لامبدا بیشتر بر روی علامت های بالینی مثل سرفه و تب تمرکز دارد اما مطالعات ما هنوز کافی نیست.


سوری تاکید کرد: از نشانه های مثبت دیگر این است که واکسن های موجود هنوز تاثیری مثبت بر روی این انواع جهش یافته دارند. اگرچه کارایی این واکسن‌ها کمتر شده اما آنها می‌توانند در خصوص مرگ و میر و بستری و شدت بیماری تاثیر مثبتی داشته باشند. افراد می‌توانند حتی با تزریق واکسن به بیماری کرونا مبتلا شوند اما این بیماری با شدت کمتر و آمار مرگ و میر و بستری کمتری ظهور می‌یابد.  انواع جهش یافته از جمله ویروس لامبدا رفتارهای خاصی دارند اما هنوز به جایی نرسیده ایم که بتوانیم فتوای کلی در اینباره داشته باشیم . هنوز تغییرات اساسی در الگوی اپیدمیولوژیک این بیماری در دنیا ایجاد نشده است. گزارشات پراکنده ای از موارد نادر وجود دارد که قابل تعمیم به دیگر جمعیت‌ها نیست.


 عضو شورای مشورتی علمی و رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ١٩ با اشاره به ویروس گاما که در روسیه دیده شده گفت: همه این ویروس‌ها، حاصل جهش ویروس کووید 19 هستند. اما انواعی که ایجاد می‌شود شکل‌های مختلفی دارد. برخی اوقات جهش در ویروس به صورت روزانه و هفتگی صورت می گیرد و پدیده جدیدی نیست و تاثیر زیادی روی وضعیت بیماری زایی عامل بیماریزا نداشته و جای نگرانی ندارد. همه ما باید خودمان را متناسب با شرایط این ویروس آماده نگه داریم.


وی در پاسخ به این پرسش که آنتی بادی تاچه مدت در بدن باقی می ماند؟ گفت: این امر بستگی به شدت بیماری و واکنش فرد نسبت به عامل بیماریزا دارد. حتی دوقلوهای یکسان هم واکنش مشابهی ندارند. میزان آنتی بادی در بدن به سطح ایمنی بدن و مواجهه با انواع جدید ویروس بستگی دارد و از 1 تا 6 ماه متغیر است.


سوری در پاسخ به اینکه آیا فردی که واکسن تزریق می کند ناقل است یا خیر؟ گفت: کلمه حامل در اینجا کلمه درستی است. واکسن‌های موجود مثل کووبرکت از ویروس غیرفعال درست می‌شوند. بنابراین در بدن آنتی بادی ایجاد می‌کنند اما موجب بیماری نمی‌شوند. اگرچه خود فرد ممکن است به ویژه در چند روز اول تزریق واکسن، مبتلا شود بنابراین افرادی که واکسن را تزریق کرده اند هم باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.
وی درباره استفاده از برخی مواد مثل قهوه، آویشن و نیش زنبور در جهت جلوگیری از ابتلاء به کرونا گفت: توصیه‌های موجود منبع علمی ندارد. استفاده از این مواد به جهت نوع سرایت ویروس از ابتلاء به بیماری جلوگیری نمی کند . برخی مواد می توانند سطح ایمنی بدن را افزایش دهند اما در حدمحافظت از بیماری نیست. 


استاد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی تاکید کرد: احتمال ابتلاء و آلودگی در افراد واکسینه شده وجود دارد. احتمال مرگ و شدت بیماری با تزریق واکسن کاهش می‌یابد اما هرگز اینگونه نیست که فرد مبتلا نشود چون ما با انواع جدید ویروس کووید 19 مواجه هستیم و با تزریق دو دوز واکسن نمی‌توانیم به زندگی عادی بازگردیم. همانگونه که در کشورهای اروپایی هم دیدیم پس از رقابتهای فوتبال جام باشگاه های اروپا؛ درصد آمار افراد بیمار در این کشورها افزایش یافت و دوباره این کشورها به سمت اعمال پیشگیرانه حرکت کرده اند.


سوری در پایان این گفتگوی رادیویی با اشاره به قرصی که توسط ژاپنی ها ساخته شده و می تواند در طول 5 روز ویروس را به طور کامل از بین ببرد؛ تاکید کرد: برای اینکه دارویی بتواند خاصیت اختصاصی ضد ویروسی داشته باشد باید مراحل کارآزمایی متفاوتی را طی کند.برخی از نتایج این مطالعات در خارج از بدن موجود زنده و در محیط آزمایشگاهی و یا در تعداد نمونه کم انجام شده است. بنابراین فعلا برای قضاوت در این مورد زود است. آنچه مسلم است این است که تاکنون درمان اختصاصی برای کووید 19 وجود ندارد و داروهایی همچون فاوی پیراویر، رمدسیویر و ایورمکتین هم داروی اختصاصی کووید نیستند. این داروها تاثیرات متفاوتی دارند و فقط در دوره خاصی از بیماری می توانند اثربخشی نسبی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha