سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تا پایان امسال قطعا حدود ۵۹ میلیون نفر جمعیت هدف را با کمک واکسن‌های داخلی و وارداتی، واکسینه می‌کنیم.

سخنگوی ستاد کرونا: ۵۹ میلیون نفر تا پایان سال علیه کرونا واکسینه می‌شوند

سلامت نیوز: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تا پایان امسال قطعا حدود ۵۹ میلیون نفر جمعیت هدف را با کمک واکسن‌های داخلی و وارداتی، واکسینه می‌کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، علیرضا رئیسی در حاشیه جلسه هیات عالی سیاستگذاری فرماندهان نیروهای مسلح که با حضور وزیر بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: الان بیش از ۹۰ درصد از بیماران ۷۰ ساله مبتلا به کرونا در بیمارستانها، افرادی هستند که واکسن تزریق نکرده‌اند که جای تامل دارد.

وی افزود: مزیت‌های تزریق واکسن در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برای کنترل بیماری بسیار مهم است. تزریق واکسن به افراد بالای ۶۰ ساله به زودی و در روزهای آینده به پایان می‌رسد. در برخی استانها مانند خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و اخیراً کرمان که سن واکسیناسیون، بالای ۵۰ سال بوده، ابلاغ کرده‌ایم که سن واکسیناسیون را پنج سال کاهش دهند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا یادآور شد: به جز کلانشهر تهران که نه بخاطر کمبود واکسن بلکه به دلیل جلوگیری از ازدحام جمعیت، سن واکسیناسیون ۵۸ تا ۶۰ سال است، در سایر استانها سن واکسیناسیون در حال حاضر ۵۵ تا ۶۰ سال است.

رئیسی گفت: از روز عید غدیرخم واکسیناسیون گروههای شغلی مانند معلمان، سیستم حمل و نقل عمومی از جمله رانندگان تاکسی، خبرنگاران و زندانیان را آغاز میکنیم و برای ۵۰۰ هزار بیمار دیابتی که انسولین دریافت میکنند از هفته آینده، واکسیناسیون را آغاز میکنیم. مجموع این گروه‌ها حدود ۴ میلیون نفر است که با احتساب ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت بالای ۵۰ سال، گروههای پرخطر هستند و بیشتر مرگ و میر بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در همین گروههای سنی است.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان امسال قطعا حدود ۵۹ میلیون نفر جمعیت هدف را با کمک واکسن‌های داخلی و وارداتی، واکسینه میکنیم. اگر کشوری ۱۰۰ درصد جمعیت خودش را واکسینه کند نمیتواند دستور عدم استفاده از ماسک را بدهد. زمانی میتوانیم از ماسک استفاده نکنیم که پاندمی بیماری کرونا در دنیا مهار شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: باید میزان قابل قبولی از واکسیناسیون در دنیا رخ دهد تا بتوانیم به پایان پاندمی کرونا امیدوار باشیم. کشورهایی که پوشش واکسیناسیون بالایی داشتند، ذوق زده شدند و عجله کردند و به سمت عدم استفاده از ماسک رفتند، دوباره به همان وضعیت قبلی برگشتند. تا زمانی که زنجیره انتقال بیماری قطع نشده از سایر کشورهایی که پوشش واکسن پایینی دارند ممکن است ویروس‌های جهش یافته وارد کشورهای دیگر شود و چون در قبال جهش‌های جدید، واکسیناسیون انجام نشده، کشورها دوباره با مشکل روبرو می‌شوند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: بعد از تزریق واکسن کرونا، احتمال ابتلا به این بیماری باز هم وجود دارد اما افراد واکسینه، کمتر بستری می‌شوند و جان خودشان را از دست نمی‌دهند. تا پایان سال، قطعا واکسیناسیون گروه های هدف را انجام می دهیم.

رئیسی تصریح کرد: تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی، کل واکسن تولیدی در دنیا حدود ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دُز است که برای همه کشورها کافی نیست. این‌گونه نیست که فکر کنیم واکسن به تعداد بالا در همه جا وجود دارد. در سال ۲۰۲۲، حدود ۳ تا ۴ برابر جمعیت دنیا، واکسن کرونا تولید خواهد شد بنابراین می‌توان انتظار داشت که اگر چشم انداز یک ساله داشته باشیم و پروتکل‌ها را رعایت کنیم، می‌توانیم ماسک را برداریم و محدودیت‌ها را حذف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امسال هم مراسم‌های عزاداری ماه محرم و صفر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می شود و اصل کار ما هم، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به منظور حفاظت از جان و سلامت عاشقان اهل بیت است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: بر اساس برآوردها، پیک پنجم کرونا تا دو هفته دیگر ادامه دارد البته میزان مرگ و میر بیماران نسبت به پیک های قبلی به دلیل ارتقای کیفیت مراقبت های درمانی، بالا رفتن تجربه کادر درمانی و توسعه زیرساخت‌ها به ویژه تامین اکسیژن سازهای بیمارستانی در کشور و همچنین واکسینه شدن بخشی از جمعیت بالاتر از ۶۰ سال، کاهش یافته است چون ۷۴ درصد از مرگ و میر بیماران، مربوط به این گروه سنی بوده است.

رئیسی یادآور شد: ضریب بالای اشغال تخت های بیمارستانی با توجه به قدرت سرایت بسیار بالای ویروس دلتا، مشکل ایران نیست و اکثر کشورها با این مشکلات روبرو هستند اما به جای جستجوی تخت های خالی بیمارستانی باید به دنبال تشدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشیم.

وی عنوان کرد: ویروس کرونا هر تعداد جهش هم داشته باشد اما پروتکل‌های بهداشتی ثابت هستند و در صورتی که رعایت شوند، بهترین راه مقابله با هر نوع جهشی از ویروس کرونا است. در حال حاضر اگر با ویروس ووهان چین هم روبرو بودیم، تخت های بیمارستانی به همین میزان اشغال می شد چون سطح رعایت پروتکل ها به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است بنابراین به جای اینکه به دنبال تخت های خالی باشیم باید به دنبال تشدید رعایت پروتکل های بهداشتی باشیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: درست است که مردم از رعایت پروتکل‌ها خسته شده‌اند اما در نیمه آبان ماه، قطعا تعداد مرگ و میر روزانه بیماران کووید۱۹ در کشور به کمتر از ۵۰ نفر می‌رسد چون گروه های پرخطر را واکسینه می‌کنیم. از افراد بالای ۶۰ سال که هنوز در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام نکرده اند، تقاضا داریم که سریع‌تر این کار را انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha