نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که مرگ‌ومیر ناشی از فیبریلاسیون دهلیزی (شایع‌ترین نوع آریتمی قلبی که در آن، تحریک الکتریکی مسیر مشخصی را در قلب طی نمی‌کند) به ویژه در میان جوانان در حال افزایش است.

افزایش مرگ‌ومیر ناشی از آریتمی قلبی در جوانان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال‌اکسپرس، فیبریلاسیون دهلیزی که AFib نامیده می‌شود به‌عنوان ضربان نامنظم قلب است که گاهی منجر به لخته‌شدن خون، سکته‌مغزی، نارسایی قلبی و سایر عوارض قلبی‌وعروقی می‌شود. این بیماری به‌طور فزاینده‌ای رایج است، به‌طوری‌که انتظار می‌رود در ایالات‌متحده ۱۲.۱ میلیون نفر در سال ۲۰۳۰ به این بیماری مبتلا شوند.


محققان ۲۷۶ هزار و ۳۷۳ نفر بین ۳۵ تا ۸۴ سال که بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط با AFib فوت کرده بودند را مورد بررسی قرار دادند.

بیشتر بدانید: چگونه آریتمیِ قلبی را کنترل کنیم؟

آنان پس از دسته‌بندی شرکت‌کنندگان بر اساس سن، حدود چهار مورد مرگ اضافی (۲۲.۳ مرگ‌ومیر نسبت به ۱۸ مرگ‌ومیر) ناشی از AFib را در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۱ شناسایی کردند. آنان با تفکیک سن دریافتند که مرگ‌ومیر بین ۳۵ تا ۶۴ سال،  ۷.۴ درصد در مقایسه با ۳ درصد در بین ۶۵ تا ۸۴ افزایش داشته است.


دکتر یوشیهیرو تاناکا، سرپرست این مطالعه گفت: این تحقیق ثابت نکرده است که AFib باعث مرگ‌ومیر بیشتر می‌شود بلکه ممکن است عاملی برای افزایش مرگ‌ومیر باشد.


وی گفت: این مطالعه به دلیل طبقه‌بندی نادرست در علت مرگ‌ومیر و کمبود داده‌ها در مورد زمان تشخیص بیماری AFib  و مدت زمانی که این بیماری تشخیص داده شده و فرد تحت درمان قرار گرفته، محدود شده است.
تاناکا، متخصص قلب و محقق دانشگاه نورث وسترن در شیکاگو گفت: بااین‌حال، یافته‌ها به ویژه به دلیل افزایش میزان مرگ‌ومیر ناشی از AFib در افراد جوان ۳۵ تا ۶۴ ساله نگران‌کننده است.


وی همچنین به تفاوت زنان و مردان جوان سیاه‌پوست اشاره کرد که میزان مرگ‌ومیر ناشی از AFib در این گروه مقایسه با همتایان سفیدپوستشان با سرعت بیشتری افزایش یافته است.


تاناکا افزود: «پیشگیری و درمان همچنین آموزش بیشتر درباره  AFib و دسترسی آسان به مراقبت برای تشویق افراد جوان و آسیب‌پذیر به درمان‌های رایگان و یا مناسب بسیار مهم است. » وی قصد دارد تا بررسی کند که آیا ساعت‌های هوشمند و سایر وسایل پوشیدنی می‌توانند در تشخیص زودهنگام AFib موثر باشند و میزان مرگ‌ومیر را کاهش دهند.


دکتر راکش گوپیناتنیر، متخصص قلب‌وعروق گفت: این مطالعه در زمان مهمی انجام می‌شود زیرا این بیماری در حال شایع‌شدن است.
وی گفت: ۱۰ سال پیش، فیبریلاسیون دهلیزی معمولا بیماری افراد مسن بود اما در حال حاضر، افراد ۳۰ ساله نیز به آن مبتلا می‌شوند.


گوپیناتنیر افزود: یافته‌های این بررسی بر اهمیت تشخیص زودهنگام و عوامل مهم مدیریت بیماری تاکید دارد که شامل مصرف داروهای ضدانعقاد برای جلوگیری از لخته‌شدن خون، کنترل ضربان قلب، کنترل ریتم قلب با دارو یا اقدامات پزشکی و اصلاح شیوه زندگی برای کنترل عوامل خطر است.


وی گفت: «فیبریلاسیون دهلیزی به همان اندازه که یک مشکل قلبی است یک شیوه زندگی نیز محسوب می‌شود.» تغییرات سبک زندگی توصیه شده شامل حفظ فشار خون و سطح کلسترول سالم، ترک سیگار، ورزش منظم، رژیم‌غذایی سالم و حفظ وزن سالم است.


نتایج این بررسی نشان می‌دهد، افراد در سنین پایین نیز باید به سلامتی خود توجه کنند و کارهای ساده برای جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری مانند دیابت و بیماری‌های قلبی را در نظر داشته باشند.


نتایج این بررسی در نشریه آمریکایی Heart Association منتشر شده و از داده‌های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری استفاده کرده است.

ترجمه از خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha