سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اعلام گسترش کرونای دلتا در ۲۹ استان کشور و هشدار جدی نسبت به پر شدن تختهای بیمارستانی، گفت: رعایت پروتکلها در کشور به زیر ۴۰ درصد سقوط کرده است و این درحالیست که دلتا، ویروسی است با قدرت سرایت بالا که می تواند همه را مبتلا کند.

کرونای دلتا در۲۹ استان کشور/هشدار پُر شدن تخت‌های بیمارستانی/نحوه فراخوان واکسیناسیون دیابتی‌ها

سلامت نیوز:سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اعلام گسترش کرونای دلتا در ۲۹ استان کشور و هشدار جدی نسبت به پر شدن تختهای بیمارستانی، گفت: رعایت پروتکلها در کشور به زیر ۴۰ درصد سقوط کرده است و این درحالیست که دلتا، ویروسی است با قدرت سرایت بالا که می تواند همه را مبتلا کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر علیرضا رییسی در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: امروز هفتاد وهشتمین جلسه ستاد مقابله با کرونا با ریاست رییس جمهور برگزار شد. این آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در دولت دکتر روحانی بود. این ستاد تا کنون ۵۷۳ مصوبه داشت که با همکاری عزیزان عضو ستاد از سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه به مرحله اجرا گذاشته شده است.


وی گفت: جا دارد تشکر کنیم از همکاری که همه این عزیزان داشتند و در این جلسه هم دکتر روحانی تشکر از همه اعضا داشتند؛ از جمله ستاد نیروهای مسلح، سپاه، بسیج، دادستانی کل کشور، قرارگاه، روسای دانشگاه ها و استانداران و مردم که در این مدت زحمات زیادی کشیدند.


۱۶۴ کشور دنیا درگیر کرونای دلتا

رییسی ادامه داد: امروز مروری شد بر همه کشورهایی که بیشترین درگیری را با ویروس دارند. الان بیش ۱۶۴ کشور در دنیا متاسفانه گرفتار موج دلتا شدند. ویروس جهش یافته دلتا با قدرت سرایت بسیار بالا حتی در کشورهایی که میزان بالایی از واکسیناسیون را انجام دادند باعث موج جدید شده و اینکه ابتلاها افزایش یابند. این موضوع نشان دهنده دو نکته مهم است؛ یکی اینکه بر اساس الگوهای موجود در سطح دنیا، آنهایی که واکسن زدند از جمله سنین بالا و ... نشان داده شده که هم میزان بستری و هم مرگ و میر ناشی از بیماری پایین تر است. بنابراین خواهشم آن است که عزیزان بالای ۵۵ سال که الان سامانه برایشان باز شده حتما برای واکسیناسیون ثبت نام کنند.


لزوم واکسیناسیون همراه با رعایت پروتکل‌ها

وی افزود: نکته دوم اینکه با توجه به اینکه کشورهایی که درصد بالایی از واکسیناسیون را دارند ولی میزان مجددا در آنها بالا رفته شاید حاکی از آن باشد که واکسن زدن به تنهایی کافی نیست و نیاز به رعایت پروتکلهاست؛ بنابراین این افراد ممکن است مبتلا شوند اما میزان بستری و مرگ و میر در آنها پایین تر از سایرینی است که واکسن نزدند. بنابراین هم باید واکسن بزنیم هم رعایت پروتکلها را داشته باشیم تا زمانی که درصد بالایی از مردم دنیا واکسن بزنند و زنجیره بیماری قطع شود.


کرونای دلتا در ۲۹ استان کشور

هشدار جدی درباره پُر شدن تختهای بیمارستانی

رییسی با اشاره به روند بیماری در کشور نیز گفت: در حال حاضر ۲۹ استان درگیر کرونای دلتا شده و میزان بستری و ورود به بیمارستانها دارد بالا می رود. خیلی از تختهای بیمارستانها دارد پر میشود و این هشدار جدی است که اگر پروتکلها به همین شکل رعایت شوند تا یک هفته آینده ممکن است درگیر موج بسیار سهمگین تری شویم.


سقوط میزان رعایت پروتکل‌ها به زیر ۴۰ درصد

وی با تاکید بر اینکه هنوز به قله این موج از کرونا در کشور نرسیده ایم، گفت: رعایت پروتکلها در کشور به زیر ۴۰ درصد سقوط کرده است و ویروسی با این قدرت سرایت بالا می تواند همه را مبتلا کند.
علیرغم هشدارها، هنوز هم عده زیادی رستوران می روندرییسی افزود: فکر می‌کنم اکنون همه خانواده‌ها در اطرافیان نزدیک خود به علت سرایت بالای کرونای دلتا یک مبتلا سراغ دارند و از طرفی مردم هم تایید خواهند کرد که رعایت پروتکل‌ها هم نیاز به مطالعه دقیق ندارد و اگر به شهر سر بزنیم می‌بینیم پروتکل‌ها به خوبی رعایت نمی‌شود. علی‌رغم اینکه هشدار دادیم یکی از جاهای پرخطر قابل سرایت رستوران‌ها است هنوز  هم عده زیادی به رستوران می‌روند و این یک هشدار جدی است و حتی آنهایی که دُز اول واکسن را زدند به دلیل قدرت سرایت بالا مستعد ابتلا هستند. بنابراین از حضور در اماکن تجمعی و سربسته پرهیز کنند.
ورودی واکسن و میزان واکسیناسیون در کشور؛ قابل قبول

رئیسی ادامه داد: در کنار هشدارهایی که دادیم میزان ورودی واکسنمان قابل قبول است و طی دو روز گذشته حدود ۲.۵ میلیون دُز واکسن جدید به دستمان  رسید و فردا هم  حدود یک میلیون دیگر به دستمان می‌رسد و تا آخر هم تکرار خواهد شد بنابراین تا پایان مرداد حدود ۷ میلون دُز واکسن به دستمان خواهد رسید. سرعت واکسیناسیون نیز قابل قبول است.


بازگشایی سامانه ثبت نام واکسن برای سنین 55 سال به بالا

معاون بهداشت وزارت بهداشت، تاکید کرد: از امروز برای کل کشور سامانه واکسیناسیون برای ۵۵ سال به بالا باز است و خواهش می‌کنم فقط بر اساس نوبت خود به مراکز مراجعه کنند و سبب ازدحام در مراکز تجمعی نشوند. سامانه دیگر تک نوبتی است و با ثبت نام همان لحظه پاسخ می‌دهد و لازم نیست منتظر پیامک بعدی باشید و محل و روز تزریق انتخاب می‌شود.


نگرانی برای واکسن نیست 

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: برای گروه های سنی که اعلام می‌کنیم هیچ نگرانی برای واکسن وجود ندارد و واکسن برایشان داریم.


تکمیل واکسیناسیون مشاغل پرخطر تا پایان شهریور

وی افزود: همزمان با عید سعید غدیر واکسیناسیون مشاغل پرخطر را هم بر اساس فاز سوم آغاز کردیم که شامل معلمین، اساتید حوزه و دانشگاه، زندانیان، رانندگان سیستم حمل و نقل عمومی و بانک‌ها آغاز شدند و واکسیناسیون آنها طبق برنامه انجام خواهد شد و پیش بینی میکنم تا پایان شهریور فاز سوم واکسیناسیون به اتمام خواهد رسید.


نحوه فراخوان واکسیناسیون دیابتی ها

رئیسی اظهار کرد:بانک اطلاعاتی دیابتی‌ها و کسانی که انسولین تزریق می‌کنند موجود است و از طرف مراکز بهداشتی درمانی فراخوان خواهند شد. بنابراین فعلا امکان ثبت نامشان نیست عجله نکنند و از طرف ما فراخوان می‌شوند.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha