خواب شبانه بین ۷ تا ۹ ساعت، باعث بهبود عملکرد مغز و بدن برای فعالیت‌ های روز بعد می‌ شود. در صورتی که خواب شبانه کافی نداشته باشید، بخصوص اگر این موضوع در شب‌های متعددی تکرار شود، شاهد تحلیل قوای بدنی خود خواهید بود.

این پنج دلیل قانع‌تان می‌کند که حسابی به خواب‌تان اهمیت دهید

سلامت نیوز: خواب شبانه بین ۷ تا ۹ ساعت، باعث بهبود عملکرد مغز و بدن برای فعالیت‌ های روز بعد می‌ شود. در صورتی که خواب شبانه کافی نداشته باشید، بخصوص اگر این موضوع در شب‌های متعددی تکرار شود، شاهد تحلیل قوای بدنی خود خواهید بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از medicalnewstoday، خواب کافی برای سلامت روحی و جسمی ما واجب و ضروری است. خوابیدن به‌اندازه‌ی غذا خوردن و نفس کشیدن برای بدن ما مهم است. در این مطلب، به اهمیت‌ خواب کافی و نقش آن در حفظ سلامت بدن پرداخته می‌شود.

۱)  افزایش تمرکز

مطالعات مختلفی در اوایل سال ۲۰۰۰ صورت گرفت که طی آنها دانشمندان به بررسی عوارض کمبود خواب پرداختند. نتیجه‌ی تحقیقات نشان داد که خواب با چندین عملکرد مغزی مختلف در بدن انسان ارتباط مستقیم دارد، از جمله: تمرکز، بهره‌وری و توانایی شناختی.

پژوهش جدیدتری که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، گفت که الگوی خواب کودکان تأثیر مستقیمی بر روی رفتار و عملکرد تحصیلی آن‌ها دارد.

۲) تقویت سیستم ایمنی

خوابیدن، در بازسازی و بهبودی عملکرد بدن مؤثر است. سیستم ایمنی هم از این قاعده مستثناء نیست. تحقیقات متعدد نشانگر این هستند که خواب با کیفیت و کافی در مبارزه با عفونت‌ها به بدن کمک می‌کند.

۳) پیشگیری از افسردگی

یکی از نتایج به‌دست‌آمده از تحقیقات در زمینه خواب و سلامتی، این است که بین کمبود خواب و افسردگی رابطه مستقیمی وجود دارد. در یکی از این مطالعات، الگوهای خودکشی طی مدت ۱۰ سال بررسی شدند و نتیجه این بود که کمبود خواب یکی از عوامل مؤثر در بروز اینگونه حوادث است.

مجله روان‌پزشکی استرالیا و نیوزیلند مطلبی را منتشر کرد که می‌گوید در افرادی که به اختلالات خواب مانند بی‌خوابی دچار هستند، احتمال بروز علائم افسردگی بیشتر است.

۴) کاهش ریسک بیماری‌های قلبی

یکی از عوامل خطرساز برای بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا است. بنا به اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، استراحت کافی در طول شب سبب می‌شود بدن به خوبی فشار خون را تنظیم کند و از بالارفتن فشار خون در طول روز جلوگیری کند. افراد با تنظیم کیفیت و مقدار خواب خود می‌توانند احتمال بروز این بیماری‌ها را کم کنند و سلامت قلبی خود را بهبود بخشند.

۵) تقویت هوش اجتماعی و عاطفی

خواب، با هوش عاطفی و اجتماعی انسانها رابطه مستقیمی دارد. کسی که خواب کافی ندارد، به احتمال زیاد در تشخیص و درک احساسات و حالات، دچار مشکل می‌شود. در یکی از تحقیقات انجام‌شده، پاسخ افراد به محرک‌های عاطفی مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه‌ بیانگر این بود که میزان همدلی عاطفی در افرادی که خواب کافی نداشتند، کمتر بود.

ترجمه از خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha