نام «هپاتیت» را شنیده‌ایم؛ بیماری‌ای که معمولاً سه نوع آن یعنی (A) (B) و (C) را می‌شناسیم؛ اما در واقع این بیماری پنج نوع دارد که راه‌های انتقال و پیشگیری آن نیز با هم متفاوت است.

از تصفیه‌خانه مراقبت کنید

سلامت نیوز: نام «هپاتیت» را شنیده‌ایم؛ بیماری‌ای که معمولاً سه نوع آن یعنی (A) (B) و (C) را می‌شناسیم؛ اما در واقع این بیماری پنج نوع دارد که راه‌های انتقال و پیشگیری آن نیز با هم متفاوت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، ششم مرداد‌ماه، روز جهانی هپاتیت نامگذاری شده به همین دلیل در این شماره درباره این بیماری بیشتر توضیح می‌دهیم. راه‌های انتقال ویروس هپاتیت به بدن متفاوت است؛ اما نقطه اثر آن یک ‌جا؛ یعنی کبد، بزرگترین غده بدن است که باعث عفونت و تورم آن می‌شود. کبد مسئولیت‌های بزرگ و مهمی در بدن برعهده دارد و به همین دلیل اختلال در عملکرد آن می‌تواند تأثیر گسترده و مهمی روی بدن داشته باشد. تولید صفرا، دفع بیلی‌روبین (محصول باقی‌مانده از گلبول‌های قرمز خون شکسته)، فیلتر کردن سموم بدن، دفع کلسترول بد، هورمون‌ها و باقی‌مانده داروهای مصرفی، تجزیه هیدرات‌های کربن، پروتئین‌ها و چربی‌ها، ذخیره کردن گلیکوژن، ویتامین‌های محلول در چربی و مواد معدنی و... برخی از فعالیت‌های کبد است؛ بنابراین آسیب به آن گاهی جبران‌ناپذیر است.


هپاتیت (A) را بشناسیم
مهمترین راه انتقال ویروس هپاتیت (A) به بدن، از طریق نوشیدن و خوردن مواد غذایی آلوده به این ویروس است. علاوه بر این، احتمال ابتلا به این بیماری از طریق مدفوعی- دهانی، رعایت نکردن بهداشت فردی، مصرف غذا و آب آلوده، تماس با فرد آلوده و تماس جنسی از راه دهانی- مقعدی بسیار زیاد است.


پیشگیری کنیم
برای جلوگیری از ابتلا به هپاتیت (A) این مواردی شامل: رعایت بهداشت فردی، آماده‌سازی و مصرف غذای سالم، دفع صحیح فاضلاب‌ها، رعایت بهداشت در مکان‌های عمومی مانند محل کار، رستوران‌ها، مدارس و..‌. را رعایت کنید.

هپاتیت (B) را بشناسیم
تماس با افرادی که ناقل این ویروس هستند، زمینه ابتلا به هپاتیت (B) است. از راه‌های انتقال می‌توان به انتقال از مادر به جنین، تماس جنسی دهان به دهان و انتقال ویروس از فرد مبتلا به سالم، سرنگ مشترک در معتادان و جراحت ناشی از وسایل نوک‌تیز آلوده به ویروس (که در کادر درمان بسیار خطرآفرین است) اشاره کرد.

پیشگیری کنیم
نخستین راهکار، واکسیناسیون است. از راهکارهای دیگر می‌توان به اجتناب از رفتارهای پرخطر به‌ویژه افرادی که دارای شریک جنسی متعدد هستند؛ استریل وسایل در مراکز درمانی برای حفاظت از جان کادر درمان تا خدمات بیمارستانی، دفع درست زباله‌های بیمارستانی برای جلوگیری از تماس با ویروس‌ هپاتیت و حفظ نظافت فردی اشاره کرد.

هپاتیت (C) را بشناسیم
این نوع هپاتیت از طریق تماس با خون آلوده به این ویروس منتقل می‌شود. خالکوبی، کاشت ابرو و... با وسایل آلوده و تماس جنسی با فرد مبتلا از دیگر راه‌های مواجهه با خطر ابتلا است.

پیشگیری کنیم
برای جلوگیری از ابتلا، مهمترین راهکار اجتناب از رفتارهای پرخطر، کنترل دقیق استریل وسایل در مراکز درمانی و رعایت نظافت فردی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha