یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 315574

یکی از شایع ترین بیماری های دوران سالمندی، فشار خون بالاست. فشار خون در واقع همان فشاری است که از طرف خون در حال جریان به دیواره رگ ها وارد می شود. این فشار با استفاده از انواع فشارسنج ها قابل اندازه گیری است. میزان فشار خون در همه نقاط بدن یکسان نیست. به همین دلیل است که همیشه در هنگام اندازه گیری، دو عدد به شما گزارش می شود. عدد اول یا همان فشار سیستولیک، بیشترین میزان فشار خون و عدد دوم نیز فشار دیاستولیک است و کمترین میزان فشار خون را نشان می دهد.

فشار خون بالا در سالمندان

یکی از شایع ترین بیماری های دوران سالمندی، فشار خون بالاست. فشار خون در واقع همان فشاری است که از طرف خون در حال جریان به دیواره رگ ها وارد می شود. این فشار با استفاده از انواع فشارسنج ها قابل اندازه گیری است. میزان فشار خون در همه نقاط بدن یکسان نیست.

به همین دلیل است که همیشه در هنگام اندازه گیری، دو عدد به شما گزارش می شود. عدد اول یا همان فشار سیستولیک، بیشترین میزان فشار خون و عدد دوم نیز فشار دیاستولیک است و کمترین میزان فشار خون را نشان می دهد. معمولا فشار خون ۱۲ روی ۸ به عنوان فشار خون نرمال در سالمندان شناخته می شود. چنانچه فشارسنج، اعداد بزرگتری را نشان دهد، گفته می شود فشار خون فرد بالاست.

متأسفانه تعداد زیادی از سالمندان با فشار خون بالا و عوارض آن دست و پنجه نرم می کنند. چنین سالمندانی نیاز به مراقبت و توجه ویژه دارند و بهتر است از خدمات پرستاری در منزل برخوردار باشند.

چرا سالمندان به بیماری فشار خون بالا مبتلا می شوند؟

فشار خون بالا در سالمندان

علت بسیاری از بیماری های مزمن در سالمندان مشخص است، اما در مورد فشار خون بالا چنین نیست. در واقع غیر از موارد اندکی (حدود ۵درصد از بیماران)، دلیل واحد و مشخصی برای ابتلا به پرفشاری خون در دوران سالمندی وجود ندارد. به طور کلی، بیماری پرفشاری خون در سالمندان بر دو نوع است:

  1. فشار خون اولیه: این نوع از پرفشاری خون در سالمندان هیچ دلیل مشخصی نداشته و به مرور زمان و در طی فرآیند پیری به وجود می آید. حدود ۹۵ درصد مبتلایان به فشار خون بالا جزو این دسته محسوب می شوند.
  2. فشار خون ثانویه: در برخی از موارد، پرفشاری خون به صورت ناگهانی و تحت تأثیر یک عامل اولیه بروز پیدا می کند. چنین فشار خونی را فشار خون ثانویه می نامند. بیماری های کلیوی، بیماری قلب و عروق، مصرف برخی از داروها و.. از جمله عواملی هستند که می توانند فشار خون ثانویه را در پی داشته باشند.

عوامل تشدید کننده و زمینه ساز فشار خون بالا

فشار خون بالا در سالمندان

همانطور که گفتیم، فشار خون بالا، یک علت واحد ندارد اما عواملی وجود دارند که می توانند به مرور زمان زمینه بروز این بیماری را فراهم سازند و یا اینکه، علائم آن را تشدید کنند. برخی از این عوامل به شرح زیر می باشند:

  • چاقی و اضافه وزن: هر چه فرد چاق تر باشد، رگ های خونی ناچارند فعالیت بیشتری برای تأمین اکسیژن مورد نیاز بافت های بدن انجام دهند. این امر موجب آسیب رسیدن به رگ ها و ابتلا به پرفشاری خون می شود.
  • افزایش سن و ورود به دوران کهنسالی: حدود ۵۰ درصد سالمندان بالای ۶۰ سال به بیماری پرفشاری خون مبتلا هستند. این امر ممکن است در اثر فرآیند پیری و ضعف عروق خونی به وجود آید.
  • عدم تحرک کافی: نداشتن فعالیت بدنی موجب بروز مشکلات مختلف در قلب و عروق شده و تپش قلب و پرفشاری خون را در پی دارد. پرستار سالمند می تواند با توجه به شرایط جسمی و توانایی های حرکتی سالمند، حرکات ورزشی خاصی را با وی کار کند.
  • تغذیه ناسالم: سلامتی بدن ارتباط مستقیم با تغذیه وی دارد. گنجاندن غذاهای پرنمک، چرب و چیلی و فست فودی در رژیم غذایی از جمله عواملی هستند که می توانند در دراز مدت، منجر به بروز بیماری پرفشاری خون شوند.
  • مصرف دخانیات: هر آنچه که به عروق خونی آسیب برساند و مانع عملکرد صحیح آنها شود می تواند منجر به پرفشاری خون گردد. دود سیگار و دخانیات یکی از این عوامل است.
  • ژنیتیک: بروز بیماری پرفشاری خون در سالمندی می تواند عامل ژنتیکی داشته باشد. افرادی که والدین آنها به فشار خون بالا مبتلا بوده اند دو برابر بیش از افراد دیگر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

علائم فشار خون بالا در سالمندان

فشار خون یک بیماری خاموش است. در اغلب موارد تا زمانی که منجر به بروز عوارض جدی در فرد نشود کاملا بدون علامت باقی می ماند. اما در برخی موارد که پرفشاری خون به صورت کاملا ناگهانی رخ می دهد ممکن است علائمی از قبیل سرگیجه و سردرد، حالت تهوع، وزوز گوش، گر گرفتگی، درد قفسه سینه، ضعف و خستگی، تعریق شدید، تپش قلب و تنگی نفس در سالمند مشاهده شوند.

عوارض عدم کنترل فشار خون بالا

فشار خون بالا شاید در مراحل اولیه بدون علامت بوده و مشکلی ایجاد نکند. اما چنانچه نسبت به آن بی اعتنا باشید و در صدد کنترل این بیماری مزمن برنیایید می تواند عوارض خطرناکی در بدن ایجاد کند. همچنین پرفشاری خون می تواند منجر به بروز بیماری های جدی شود. همانطور که می دانید فشار خون بالا موجب انقباض، سخت شدن و از بین رفتن انعطاف دیواره شریان ها و کاهش جریان خون می شود. همچنین زمینه رسوب چربی در رگ ها فراهم شده و موجب انسداد عروق و در نهایت «حمله قلبی» می گردد. «نارسایی قلبی» از دیگر عوارضی است که در اثر پرفشاری خون پدید می آید.

فشار خون تنها به قلب و عروق قلبی وابسته نیست. بلکه به واسطه گردش خون، تمام اعضا و ارگان های بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. به همین دلیل پرفشاری خون می تواند منجر به بروز بیماری های جدی در سایر اعضای بدن نیز شود. «سکته مغزی»، «بیماری های کلیوی»، «دیابت»، «مشکلات بینایی» و «آترواسکلروز» از دیگر بیماری هایی هستند که در اثر پرفشاری خون پدید می آیند.

مراقبت از سالمندان مبتلا به فشار خون بالا

فشار خون بالا در سالمندان

اگر در خانه، پدر یا مادر سالمندی دارید که مبتلا به بیماری پرفشاری خون است حتما توجه ویژه به ایشان داشته باشید. اصلاح سبک زندگی یکی از مؤثرترین راه های کنترل فشار خون است.. برای این کار، محیط زندگی آرام و بدون استرس برای ایشان فراهم کنید. رژیم غذایی او را اصلاح کنید. چربی ها، کربوهیدرات و مواد غذایی غیر مفید را از رژیم ایشان حذف کرده و در عوض میوه ها و سبزیجات و مواد غذایی حاوی پتاسیم را در برنامه غذاییشان جای دهید. او را به انجام حرکات ورزشی مناسب تشویق کنید. همواره فشار خون او را اندازه گیری کنید و در صورت بالا بودن، با پزشک متخصص مشورت نمایید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha