یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 315575

متخصص طب سنتی گفت: خشک شدن دهان، زبان و گلو،گیجی و سردرد، نفس نفس زدن، نبض ضعیف و سریع، ضعف و بی حالی، گرفتگی و درد عضلات از علائم گرمازدگی است.

چطور بفهمیم «گرمازده» شدیم؟

سلامت نیوز:متخصص طب سنتی گفت: خشک شدن دهان، زبان و گلو،گیجی و سردرد، نفس نفس زدن، نبض ضعیف و سریع، ضعف و بی حالی، گرفتگی و درد عضلات از علائم گرمازدگی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، ودود خوش طینت، متخصص طب ایرانی  درباره «گرمازدگی و علائم ابتلا به آن»، گفت:گرمازدگی یا هایپرترمی به معنای افزایش کنترل نشده دمای بدن و ناتوانی در دفع حرارت است.


وی ادامه داد: وقتی حرارت بدن بالا می‌رود و بدن نمی‌تواند آن را کاهش دهد احساس گرما پیش می‌آید که دو دلیل عمده برای آن وجود دارد. علت اول پیدایش گرمازدگی مواجهه با محیط داغ است که منجر به افزایش دمای مرکزی بدن می‌شود و اغلب در افراد مسن و کسانی که بیماری‌های مزمن دارند؛ اتفاق می‌افتد.
وی افزود: فعالیت فیزیکی شدید در هوای گرم دومین عاملی است که می تواند منجر به گرمازدگی شود.


خوش طینت با اشاره به علائم گرمازدگی،گفت:خشک شدن دهان، زبان و گلو،گیجی و سردرد، نفس نفس زدن، نبض ضعیف و سریع، ضعف و بی حالی، گرفتگی و درد عضلات،‌تیرگی ادرار و برافروختگی صورت که به سمت رنگ پریدگی رفته و در نهایت بروز اختلالات روانی را از علائم گرمازدگی عنوان کرد.


این متخصص طب سنتی 6 اصل ضروری حفظ سلامت و تندرستی را ورزش، تغذیه، آب و هوا، احتباس و استفراغ، اعراض نفسانی و خواب عنوان کرد و گفت: مبحث گرمازدگی در گروه آب و هوا قرار گرفته است. برای جلوگیری از گرمازدگی تدابیر خاص فصل تابستان مورد نیاز است. تابستان مزاجی گرم و خشک دارد و معمولا افرادی که مزاج گرم و خشک دارند دچار گرمازدگی می‌شوند.


وی افزود: برای پیشگیری از گرمازدگی علاوه بر حذف محیط داغ و فعالیت فیزیکی شدید در هوای گرم باید از خوردنی‌ها و آشامیدنی‌هایی که حرارت بدن را بالا می‌برد خودداری کنیم.


خوش طینت اضافه کرد:وعده‌های غذایی به ویژه ناهار باید کم، سبک و زودهضم مثل آش آلو ، سوپ جو و آب دوغ خیار باشد.حمام و شنا کردن، پوشیدن لباس‌های نازک و نخی و ورزش سبک توصیه می‌شود. همچنین مصرف خوردنی‌ها و آشامیدنی‌های با مزاج سرد و تر از گرمازدگی جلوگیری می‌کند.


این متخصص طب سنتی تاکید کرد: خاکشیر، تخم شربتی، هندوانه و خیار، شربت‌های آب لیمو، نعناع، به لیمو، گلاب، آلبالو، سکنجبین(شکر، سرکه خانگی، نعناع تازه و آب) و دوغ ترش برای درمان گرمازدگی مفید است و با استفاده از اندازه‌های مشاوی تخم خیار، هنوانه،کدو و خربزه می‌توان دمنوش درست کرد.


وی افزود: از دمکرده عناب و زرشک به همراه شکر هم می‌توان استفاده کرد. افراد باید پاهای خود را در آب سرد قرار دهند و در سایه بنشینند.درمان گرمازدگی در کودکان و بزرگسالان یکسان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha