فوق تخصص ریه و متخصص داخلی گفت: استفاده از ماسک هیچ عارضه‌ای برای ریه نداشته و فقط باید به استفاده از آن عادت کرده و به موقع آن را تعویض کرد.

استفاده درازمدت ماسک آسیبی به ریه نمی‌زند

سلامت نیوز: فوق تخصص ریه و متخصص داخلی گفت: استفاده از ماسک هیچ عارضه‌ای برای ریه نداشته و فقط باید به استفاده از آن عادت کرده و به موقع آن را تعویض کرد. 


به گزار سلامت نیوز به نقل از ایرنا،حمید سهراب‌پور، افزود: ماسک‌های کاغذی یک‌بار مصرف بیش از یک روز نباید استفاده شود و پس از استفاده روزانه باید دور انداخته شده و از ماسک نو استفاده شود.


وی ادامه داد: این ماسک همچنین در صورت مرطوب شدن از داخل و خارج باید به سرعت تعویض شده و از ماسک مرطوب به هیچ عنوان استفاده نشود. 


سهراب پور تصریح کرد: ماسک های یک‌بار مصرف در محیط‌های پرجمعیت می‌تواند آلوده به ویروس و میکروب شود، این ذرات آلوده در الیاف این ماسک‌ها باقی می‌ماند و در صورت استفاده مجدد استنشاق می‌شود. 


این فوق تخصص ریه تاکید کرد: استنشاق این ذرات آلوده هم بی‌شک برای ریه خطرساز بوده و بنابراین این ماسک‌ها باید به صورت روزانه تعویض شود. 


وی همچنین در باره تفاوت درگیری ریه در کرونا دلتا با انواع پیشین این بیماری گفت: درگیری ریه در کرونا دلتا نیز به مانند همه انواع کرونا در مبتلایان متفاوت بوده و در برخی از بیماران خفیف و در تعدادی از مبتلایان شدید خواهد بود. 


سهراب‌پور خاطرنشان کرد: طبیعتا با بروز علائم بالینی بیماری باید تست پی سی آر گرفته شده و در صورت تایید ابتلا به بیماری، به ویژه تنگی نفس و کاهش سطح اکسیژن خون، سی تی اسکن انجام شده و معالجه و مراقبت آغاز شود.

 به باور کارشناسان استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی با توجه به روند کند تزریق واکسن، بهترین روش برای مقابله با ویروس کرونا است.


ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.


همچنین از ابتدای شیوع کرونا در ایران(اسفند ۹۸) تا کنون ۹۰ هزار و ۶۳۰ نفر جان خود را از دست داده اند.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا کنون  ۹ میلیون و ۵۵۲ هزار و ۵۲۶ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۶۸۷ هزار و ۳۱۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۲ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۸۳۷ دُز رسید.


کرونا تا کنون سه جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا و گاما داشته و دلتا جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.
سویه مرگبار کرونا موسوم به «دلتا» که به اذعان متخصصان ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به سویه‌های قبلی مسری‌تر است.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha