دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴
کد خبر: 315607

اگرچه بسیاری از افراد سردردهای صبحگاهی را تجربه می‌کنند اما شناسایی دلیل بروز این سردردها بسیار حیاتی است.

چگونه از سردرد صبحگاهی خلاص شویم؟

سلامت نیوز:اگرچه بسیاری از افراد سردردهای صبحگاهی را تجربه می‌کنند اما شناسایی دلیل بروز این سردردها بسیار حیاتی است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، نشریه "سان" در مقاله ای تازه در این باره آورده است: سردرد صبحگاهی معمولا از ساعت ۴ صبح تا ۹ صبح شروع می‌شود و اغلب، خواب فرد مبتلا را قطع می‌کند. این درد می‌تواند به دسته‌های مختلفی از جمله سردرد خوشه‌ای، سردرد تنشی یا حتی میگرن تقسیم شود.
دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود صبح با سردرد بیدار شوید. بی‌خوابی یکی از دلایل مهم میگرن صبحگاهی است.


سایر مشکلات خواب مانند نارکولپسی یا حمله خواب، راه‌رفتن در خواب، خوابیدن با بالش اشتباه و تغییر ناگهانی در برنامه خواب مانند خواب زیاد یا کاهش مدت خواب ممکن است در ایجاد سردرد نقش داشته باشند.


از آنجا که خواب ناکافی آستانه درد را کاهش می‌دهد، سردردها با گذشت زمان تشدید می‌شوند. تحقیقات نشان داده است که سردردهای صبحگاهی همچنین می‌توانند ناشی از اختلالات ریتم شبانه‌روزی بدن یا آپنه خواب باشند. آپنه انسدادی باعث می‌شود مجاری تنفسی در طول شب منقبض شده و به‌طور موقت تنفس متوقف شود. این امر باعث سردرد و خستگی روز بعد و همچنین خروپف در طول شب می‌شود. افسردگی و اضطراب نیز دلیل اصلی سردردهای مزمن صبح هستند.


علاوه ‌بر این، داروهایی از جمله آسپرین و داروهای ضددرد، الکل، گیاهان دارویی و کافئین، اغلب سردردهای مزمن و میگرن ایجاد می‌کنند.
گاهی اوقات سردردها ممکن است نشانه یک بیماری جدی‌تر مانند تومور مغزی، فشار خون بالا و سکته مغزی باشد. اما این احتمال، نادر است.


 چگونه می‌توان از سردرد صبحگاهی خلاص شد؟
به گزارش دویچه وله، علاوه بر قرص‌های بدون‌نسخه، مهم است که به خوبی هیدراته باشید یعنی در طول روز به میزان کافی آب و مایعات مصرف کنید.
علاوه‌ بر ‌این، قرار دادن بسته سرد روی پیشانی می‌تواند برای پیشگیری از درد میگرن صبحگاهی معجزه کند. کمپرس را به مدت ۱۵ دقیقه روی سر خود نگه دارید و بعد از ۱۵ دقیقه استراحت، مجدد آن را روی سر خود بگذارید.


برای سردردهای تنشی، یک پد گرم‌کننده روی گردن یا پشت سر خود قرار دهید. اگر سردرد سینوسی دارید، پارچه‌ای گرم را در ناحیه‌ای که درد می‌کند نگه دارید. یک دوش آب گرم نیز همین خاصیت را دارد. یادتان باشد که دم اسبی بستن موها و جویدن آدامس می‌تواند باعث سردرد شود.


چراغ‌های روشن یا چشمک‌زن نیز می‌توانند باعث ایجاد میگرن شوند. اگر مستعد ابتلا به میگرن هستید، در طول روز پنجره‌های خود را با پرده‌های تیره بپوشانید و سعی کنید از عینک آفتابی در فضای باز استفاده کنید.


همه افرادی که سردردهای صبحگاهی دارند، لزوما نیازی به مراجعه به پزشک ندارند با این حال برخی علائم نشان می‌دهد که فرد باید به پزشک مراجعه کند از جمله: اگر در هفته دو یا چند سردرد رخ دهد، سردردهای مکرر به‌ ویژه در افراد بالای ۵۰ سال، سردرد ناگهانی یا شدید همراه با سفتی گردن، سردرد همراه با تب، حالت تهوع یا استفراغ، سردرد همراه با گیجی، ضعف، ضعف دید یا از دست‌ دادن هوشیاری، سردرد همراه با از دست‌ دادن احساس در هر قسمت از بدن، سردرد همراه با تشنج یا تنگی نفس و سردردهای مکرر در کسی که سابقه ابتلا به ویروس HIV یا سرطان دارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha