«یک میلیون و ۶۴۵ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع ایران طی شانزده سال گذشته دچار آتش سوزی شده‌اند.» این آمار هولناک محیط زیستی توسط مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی ایران در فروردین امسال منتشر شد.

هواپیمای آبپاش ایرانی، «آتش» ترکیه را خاموش کرد

سلامت نیوز:«یک میلیون و ۶۴۵ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع ایران طی شانزده سال گذشته دچار آتش سوزی شده‌اند.» این آمار هولناک محیط زیستی توسط مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی ایران در فروردین امسال منتشر شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،آمار فاجعه‌ باری که فقط در سال 99، بیش از ۲۱ هزار هکتار از جنگل‌های ایران در آتش‌ سوختند و از ابتدای امسال، بیش از 43 آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور رخ داده است و تنها وسیله خاموش کردن این آتش‌ها، در نبود بالگرد و هواپیما، بیل و شاخ و برگ درختان بوده است.به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، اگر مردم بومی مناطقی که دچار حریق شده‌اند نبودند، جانشان را کف دستانشان نمی‌گرفتند و برای مهار آتش سوزی به کوه و دشت نمی‌رفتند، حالا باید آمار نابودی جنگل‌ها و مراتع را دو تا سه برابر بیشتر می‌دانستیم، کار خطرناکی که در سال گذشته موجب مرگ چندین نفر از نیروهای بومی و مردمی شد که با دستان خالی به نبرد آتش رفتند.

فاجعه سوختن جنگل‌ها و مراتع کشوری در شرایطی در سال‌های گذشته شتاب پیدا کرده، که اکثر شهرهای کشور حتی یک دستگاه بالگرد آبپاش ندارد و تا روز گذشته نیز کسی از هواپیمای آبپاشی که در سال 97 برای مهار آتش سوزی‌های گسترده رونمایی شد، اطلاعی نداشت تا اینکه اولین عملیات اطفای حریق را نه در جنگل‌ها و مراتع ایران، بلکه در جنگل‌های کشور ترکیه انجام داد و موجب واکنش میلیون‌ها کاربر در شبکه‌های اجتماعی شد. همچنین هفتم مهرماه‌ سال 96، حوزه معاونت علمی ریاست جمهوری یک فروند هواپیما را به یک هواپیمای آبپاش با امکان ذخیره 1200 لیتر آب برای اطفای حریق تبدیل کردند، اما هنوز کسی از سرنوشت آن هواپیما ‌اطلاع ندارد.

این روزها، بخش‌هایی از کشور ترکیه دچار آتش سوزی گسترده‌ شده و کشورهای همسایه درصدد کمک به آنکارا هستند. طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، همکاری ایران مورد توجه زیادی قرار گرفت و رئیس جمهور ترکیه می‌گوید: «به کمک ایران و چند کشور دیگر تعداد هواپیماهای آتش نشان به منظور اطفای حریق در مناطق جنگلی جنوب ترکیه را افزایش داده است.»

رجب طیب اردوغان که برای بازدید از مناطق آسیب دیده در اثر آتش سوزی به شهر ماناوگات در استان آنتالیا سفر کرده، تاکید کرد که «ترکیه توانسته با اعزام هواپیماهای آتش نشان از سوی ایران، جمهوری آذربایجان، روسیه و اوکراین تعداد هواپیماهای آب پاش برای اطفای حریق در مناطق جنگلی استان های جنوبی این کشور را از شش فروند به ١٣ هواپیما افزایش دهد.»

وزارت دفاع ملی ترکیه نیز در حساب کاربری خود در توئیتر تصویری از هواپیمای آتش نشان ایران که به ترکیه اعزام شده، منتشر کرده است. در این تصویر، هواپیمای ایلیوشین٧۶ متعلق به ایران در پایگاه آکساز در جنوب غربی ترکیه دیده می شود که بنابر اعلام وزارت دفاع ملی از ظرفیت حمل ٣٠ تن آب برخوردار است.

این موضوع را خلبان نوری آل‌آقا، رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق هوایی وزارت دفاع نیز تایید می‌کند و گفته است: عصر امروز (یکشنبه) تیم عملیات اطفای حریق و هواپیمای آتش‌نشان طراحی شده به دست متخصصان جوان ایرانی با ظرفیت ۴۰ تن آب در شهر مولا حضور یافت. وی به افزایش آتش با وزش بادهای منطقه‌ای و گسترش آتش به مناطق دیگر اشاره و عنوان کرد:«با هماهنگی‌های به عمل آمده امیدواریم با اضافه کردن ظرفیت دو بالگرد دیگر در روز آتی به منطقه، بتوانیم به اطفای مناطق بیشتر و جلوگیری از پیشرفت حریق کمک کنیم. خلبانان و تیم تخصصی اعزامی با علاقه و اعتقاد خالصانه به انجام عملیات مشغول هستند کیفیت حضور تیم ایرانی، کار را نسبت به دیگر تیم‌های اعزامی از کشورهای همسایه متمایز می‌کند و این افتخار ایرانی و ایران است.» محمد فرازمند، سفیر ایران در ترکیه نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «مشارکت هواپیمای ایلیوشین٧۶ اطفای حریق وزارت دفاع کشورمان در عملیات مهار آتش در جنوب ترکیه.»گزارش ها حاکی است که هلی‌کوپترهای اطفای حریق وزارت دفاع نیز قرار است در این عملیات امدادی شرکت کنند.

 التماس برای فرستادن یک بالگرد

 اما فارغ از این آتش ســوزی‌های گستــرده از قـدیم گفته‌اند که شمعی که به خانه رواست...، و هر زمان اخبار مربوط به آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور منتشر می‌شود و تعداد زیادی از مردم در خطر سوختگی قرار می‌گیرند، با انجام مصاحبه‌های فراوان مسئولان و استمداد کمک‌های پرشمار، نهایتا پس از چند روز یک بالگرد به مناطق اعزام می‌شود، اما در حالی که از ابتدای سال تا کنون 43 بار جنگل‌ها و مراتع کشور دچار آتش سوزی شده‌اند و اکثر آنها با بیل و شاخ و برگ درختان خاموش شده‌اند، جای سوال دارد که چرا پس از سه سال، هواپیمای آتش نشان ایران در کشور ترکیه آغاز به‌کار کند.

سال گذشته و همزمان با آتش سوزی بسیار گسترده در منطقه حفاظت شده خائیز، این که به نابودی حدود ۲۵۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع منطقه و مرگ میلیون‌ها جانور ختم شد و مسئولان منابع طبیعی و محیط زیست استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (منطقه گچساران)، خوزستان ‌(منطقه بهبهان) و بوشهر (منطقه دشتستان) که درگیر آتش‌سوزی بودند، ملتمسانه از سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی که بالگرد در اختیار داشتند، تقاضای کمک می‌کردند که پس از چند روز، دو بالگرد برای آنها ارسال شد،  محمد دهقان (از نیروهای محلی اطفا در آتش‌سوزی‌های اخیر) به ایسنا گفته بود: «اگر تجهیزات و تعداد افراد بیشتر بود آتش‌سوزی‌ها در روز اول یا دوم خاموش می‌شدند.

در برخی مناطق به دلیل صعب‌العبور بودن نیاز به بالگرد است و در برخی دیگر از مناطق نیاز به خودرو یا موتورسیکلت‌های مخصوص اما این امکانات فراهم نبود و مردم با هر چه در دسترس داشتند به میدان مقابله با آتش می‌آمدند». 

 کسی به داد جنگل‌های ایران نمی‌رسد 

 محمد درویش، کنشگر محیط زیست، در انتقاد به نبود امکانات در اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع کشور، می‌گوید:به‌کارگیری هواپیمای آبپاش (که به کانادایر معروف است) همه ما را شوکه کرد و معلوم نیست چرا این هواپیما تاکنون در ایران به‌کار گرفته نشده است. پاسخ این سوال را باید از مسئولان وزارت دفاع و محیط زیست پرسید، اما بی‌شک دلیل خسارت‌هایی که محیط‌زیست کشور با آن روبه‌رو می‌شود، این است که سازمان‌های متولی از آمادگی لازم برخوردار نیستند هربار که آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها رخ می‌دهد،  مسئولان محلی از نبود هلی کوپتر برای اطفای حریق گلایه می‌کنند، در حالیکه هلی‌کوپترها که برای مصارف جنگی طراحی شده‌اند، نمی‌توانند وسیله مناسبی برای خاموش کردن آتش باشند.

هلی‌کوپترها به‌واسطه بادی که پروانه‌هایشان تولید می‌کنند، وقتی به آتش نزدیک می‌شوند، شعله‌های آن را تشدید خواهند کرد و به همین دلیل مجبورند که در ارتفاع بالا پرواز کنند و وقتی آنها در ارتفاع بالا اقدام به خالی کردن آب می‌کنند، قطره‌های آب که نصف آن به‌واسطه گرمای زمین بخار خواهند شد، هیچ تاثیری در خاموش کردن آتش ندارد.

سال‌هاست که نیاز به یک «کانادایر» یا هواپیمای آبپاش در کشور احساس می‌شود، اما کسی به این امر توجهی ندارد. قیمت این هواپیماها از خودروهای پورشه و بنزی که در خیابان‌های تهران جولان ‌می‌دهند، کمتر است و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری که قادر است هزار میلیارد تومان پول برای مالچ پاشی تامین نماید، چطور نمی‌تواند دولت را قانع کند که یک فروند از این هواپیماها خریداری نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha