دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 315618

محققان آمریکایی و آلمانی در تحقیقات اخیر خود به تاثیر انجام بوتاکس در درمان افسردگی پرداختند.

آیا بوتاکس افسردگی را درمان می‌کند؟

سلامت نیوز:محققان آمریکایی و آلمانی در تحقیقات اخیر خود به تاثیر انجام بوتاکس در درمان افسردگی پرداختند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ساینس مگ، امروزه استفاده از بوتاکس برای درمان چین و چروک‌های صورت بسیار رایج است. در فرآیند بوتاکس از نوروتوکسین باکتری (سم) برای فلج کردن عضلات صورت و جوانی چهره استفاده می‌شود. یک ایده عجیب درباره بوتاکس این است که انجام آن با رفع چین و چروک چهره، باعث تاثیر بر مغز و درمان افسردگی می‌شود.


دانشمندان آمریکایی دانشگاه تگزاس اقدام به بررسی این موضوع کردند. این محققان با بررسی ۵ تحقیق متفاوت می‌گویند انجام بوتاکس می‌تواند بر التیام افسردگی موثر باشد. با این حال، بسیاری از تحقیقات علمی به صورت شکاک گرایانه به این موضوع می‌نگرند.
برای مثال، سال گذشته میلادی دانشمندان دانشگاه استنفورد آمریکا در تحقیقات خود ارتباط میان این دو موضوع را رد کردند. با این وجود، متخصصان می‌گویند احتمالاً به دلیل تغییرات مثبت در چهره، این موضوع می‌تواند در تسکین افسردگی موثر باشد.


این ایده که استفاده از بوتاکس منجر به درمان افسردگی می‌شود به این مسئله نیز باز می‌گردد که برخی معتقدند نوع چهره انسان (شاد یا غمگین بودن) در بروز افسردگی موثر است. بوتاکس با از بین بردن خط اخم، می‌تواند به گشاده رو بودن چهره منجر شود. این مسئله به باوری در قرن ۱۹ میلادی باز می‌گردد.
دانشمندان روانشناس در دهه ۷۰ میلادی در تحقیقات خود مشاهده کردند حتی لبخند زدن تصنعی و ساختگی نیز می‌تواند به بهتر شدن حال روانی انسان کمک کند. یک محقق آلمان در این زمینه می‌گوید: وقتی مغز به این مسئله پی ببرد که یک اتفاق احساسی در بدن رخ می‌دهد می‌تواند آن را تقویت کند. از بین رفتن خط اخم می‌تواند باعث پاره شدن زنجیره افسردگی شود.

دانشمندان دانشگاه هانوفر در مطالعات خود اقدام به بررسی ۵ تحقیق در این زمینه که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ انجام شده بود، کردند. این ۵ تحقیق به بررسی تزریق بوتاکس در افرادی که از افسردگی رنج می‌بردند و از بین رفتن خط اخم پرداخته بود. یافته‌های محققان در این زمینه شگفت انگیز بود.


محققان آلمانی می‌گویند یافته‌ها نشان می‌دهد قدرت بوتاکس در درمان افسردگی دو برابر بیشتر از استفاده از دارو‌های دهانی برای درمان این بیماری است. با این تفاوت که فردی که از افسردگی رنج می‌برد با انجام بوتاکس نیازی ندارد که روزانه اقدام به مصرف دز مشخصی از دارو کند.


گرچه شواهد متعددی درباره تاثیر بوتاکس در درمان افسردگی وجود دارد، اما دانشمندان می‌گویند برای اثبات این موضوع نیاز به انجام پژوهش‌های دقیق‌تر و جدید است.

ترجمه از باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha