نتایج مطالعه ای که به تازگی منتشر شد، نشان می دهد: افراد واکسینه شده در برابر ویروس کرونا برخلاف تصور، نقش کلیدی در بروز جهش خطرناک تر این ویروس دارند.

بروز گونه خطرناک تر ویروس کرونا با انتقال در میان افراد واکسینه شده

سلامت نیوز: نتایج مطالعه ای که به تازگی منتشر شد،  نشان می دهد: افراد واکسینه شده در برابر ویروس کرونا برخلاف تصور، نقش کلیدی در بروز جهش خطرناک تر این ویروس دارند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا اعلام کرد: ویروس کرونا به طور بالقوه «تنها چند جهش»   فاصله دارد تا به گونه ای تبدیل شود که بتواند از واکسن های کرونا فرار کند.


به گزارش پایگاه اینترنتی بیزینس اینسایدر،بر این اساس، بهترین راه برای جلوگیری از آلودگی به ویروس کرونا و مرگ و میر ناشی از آن توزیع سریع واکسن است.
با این حال محققان به این نتیجه رسیده‌اند که احتمال بروز گونه‌ای مقاوم در برابر ویروس در صورت وجود سه شرط امکان پذیر است. شرط اول واکسینه شدن تعداد زیادی از افراد و نه همه‌  آنهاست.


شرط دوم گردش زیاد ویروس در میان جمعیت است و شرط سوم نبود دستورالعملی برای جلوگیری از انتقال ویروس از افراد واکسینه شده به سایر افراد است.
قبل از شیوع گونه‌ دلتا که اکنون مسوول بیش از ۸۰ درصد موارد ابتلا به کووید-۱۹ است چنین نگرانی‌ هایی وجود نداشت زیرا تحقیقات نشان می‌ داد که افراد واکسینه شده گونه‌ های دیگر ویروس را منتقل نمی‌ کنند.


اما براساس تحقیقات منتشر شده‌ مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها(CDC)، افرادی که واکسن زده‌اند نیز می‌ توانند گونه‌ دلتای ویروس را مانند افرادی که واکسن نزده‌  اند منتقل کنند. این موضوع افزایش موارد ابتلا در آمریکا را نیز توضیح می‌دهد.
محققان به این نتیجه رسیدند که در محیطی که نوع دلتای ویروس در حال انتشار است باید افراد با سرعت بیشتری واکسینه شوند تا از ظهور گونه‌ مقاوم در برابر واکسن ویروس کرونا جلوگیری شود.


 ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفند ۹۸ همه گیری جهانی این ویروس را اعلام کرد.
کشورهای زیادی همچون آمریکا، ایران، هند، روسیه، چین، انگلیس و کوبا وارد عرصه تولید واکسن کرونا شده اند و موفقیت های چشمگیری در این زمینه کسب کرده اند.
اکنون واکسیناسیون علیه ویروس کووید ۱۹ در بسیاری از کشورها در حال انجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha