سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 315666

برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا «ماسک بزنید» جمله ای تکراری که بارها از سوی متخصصان پزشکی تاکید شده اما با وجود اهمیت این موضوع و تکرار آن تعدادی از افراد هنوز گوششان به این هشدارها بدهکار نیست.

«ماسک بزنید»؛ تکراری اما حیاتی

سلامت نیوز: برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا «ماسک بزنید» جمله ای تکراری که بارها از سوی متخصصان پزشکی تاکید شده اما با وجود اهمیت این موضوع و تکرار آن تعدادی از افراد هنوز گوششان به این هشدارها بدهکار نیست.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،استفاده نکردن از کاربردی ترین سلاح برای محافظت از خود و دیگران در برابر بیماری کشنده کرونا در دورهمی ها، خیابان ها، بازارها به ویژه بازارچه های هفتگی توسط دستفروشان و مراجعه کنندگان و در اجتماعات و مکان های عمومی گیلان کاملا مشهود است، موضوع مهمی که کارشناسان بهداشتی از این وضعیت و تداوم آن ابراز نگرانی کرده اند.


کارشناسان بهداشتی در گیلان آمار رو به افزایش مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ و بستری های آن را طی هفته های اخیر ناشی از سهل انگاری مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا به ویژه کوتاهی و غفلت آنان در استفاده از ماسک در اماکن عمومی و اجتماعات می دانند.
آنان همچنان ماسک زدن را اصلی ترین راه و به عنوان یک لایه حفاظتی در مقابل پیشگیری از ابتلا و انتشار کرونا می دانند و بر اهتمام جدی مردم در استفاده از آن تاکید دارند و می گویند: ماسک زدن و فاصله اجتماعی همچنان دو عامل اصلی در پیشگیری از انتشار ویروس کرونا هستند.


اگر چه استفاده از ماسک با خروج از منزل و تا برگشتن به آن تاکید شده اما بیشترین الزام استفاده از آن در مکان های شلوغ و سربسته است و حتی تاکید می شود تا در این مکان ها از دو ماسک استفاده شود، موضوع مهمی که این روزها شاهد کمرنگ شدن آن هستیم.


در سایه بی اعتنایی مردم گیلان در رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک مبتلایان بسیاری راهی بیمارستان ها و مراکز درمانی شده اند، به طوری که آمار بستری های کرونا طی یک ماه اخیر در گیلان بار دیگر موج گرفت و در این مدت پنج برابر شده است، بر اساس آخرین آمار رسمی در زمان حاضر نزدیک به یکهزار و ۴۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های این استان بستری بوده و ۲۰۰ نفر نیز بدحال هستند.


پرچم قرمز کرونا نیز از یک ماه اخیر تاکنون در ۱۶ شهرستان گیلان شامل رشت، خمام، لنگرود، ماسال، فومن، سیاهکل، لاهیجان، آستانه اشرفیه، صومعه سرا، شفت، رضوانشهر، تالش، رودسر، رودبار، بندانزلی و آستارا برافراشته شده و این شهرستان ها به لحاظ رنگ بندی، قرمز "خیلی پرخطر" کرونایی هستند.
هم اکنون تنها یک شهرستان گیلان "املش" در رنگ بندی نارنجی "پرخطر" کرونایی قرار دارد، اما کارشناسان بهداشتی در این استان می گویند: تعداد بیماران در این شهرستان نیز رو به افزایش بوده و تصور بر این است که همه شهرستان های گیلان قرمز باشد.


کارشناسان بهداشتی در گیلان هشدار می دهند که در صورت تداوم بی اعتنایی در رعایت پروتکل های بهداشتی آمارهای مبتلایان به کرونا طی روزها و یا هفته های آینده افزایش خواهد یافت و از مردم خواسته اند تا به توصیه های بهداشتی پایبند باشند.


بنابراین برای در امان ماندن از بیماری های ویروسی دو راه وجود دارد، یکی از راه ها واکسیناسیون و دیگری رعایت توصیه های بهداشتی است، تا واکسیناسیون عمومی مراعات پروتکل های بهداشتی برای پیشگیری از ویروس کرونا اهمیت بسزایی دارد.
تماس با قطرات تنفسی فرد آلوده به کرونا یکی از راه های ابتلا به ویروس کرونا است، این قطرات تنفسی از طریق سرفه، عطسه و صحبت کردن انتشار می یابد بنابراین در این بین رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک که بارها به آن توصیه شده، بسیار مهم است.
«ماسک بزنید»؛ تکراری اما حیاتی


دلیل بی توجهی استفاده از ماسک در گیلان
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان درباره دلایل بی توجهی استفاده از ماسک در این استان و کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی گفت: بررسی ها نشان می دهد که چند علت در این باره وجود دارد، اولین علت اینکه مردم اظهار می کنند یک بار به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده ایم و دیگر به این بیماری دچار نمی شویم، یعنی تصورشان این است که مقابل این بیماری مقاوم هستند.


دکتر آبتین حیدرزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: گروه دیگر می گویند که در طول یک سال و نیم گذشته به کرونا مبتلا نشده ایم پس باز هم بیمار نخواهیم شد، این دو گروه متاسفانه با این عقیده ماسک نمی زنند اما در بین آنها افرادی هستند که مبتلا شده و راهی بیمارستان ها و مراکز درمانی سرپایی می شوند.
وی بیان داشت: گروه دیگر که بسیار اندک بودند گفتند که دسترسی به ماسک ندارند یا قیمت آن گران است، در این ارتباط از سازمان هایی خواسته ایم تا ماسک های ارزاق قیمت و رایگان در اختیار این گروه های خاص بگذارند که امیدواریم به این مهم توجه شود.


ماسک؛ موثر در پیشگیری از ابتلا به کرونا
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه ماسک در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر است اظهار امیدواری کرد تا همگان با توجه به اینکه ماسک بیشترین اثر را در پیشگیری از کرونا حتی نوع دلتا دارد، نسبت به آن در تمام ساعات در خارج از منزل اقدام کنند.


وی تاکید کرد: در مکان های شلوغ، پرازدحام و خرید در مکان های بسته ترجیجا از دو ماسک استفاده شود، ماسک های سه لایه و یک بار مصرف را بیش از یک روز استفاده نکنند و ماسک های خیس نیز دوبار استفاده نشود.
وی با بیان اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا همچنان حرف اول را برای مقابله با این بیماری می زند اظهار امیدواری کرد تا با مراعات این توصیه ها آمار مبتلایان به کرونا در استان گیلان کاهش یابد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با گلایه از اینکه همچنان در برخی از شهرستان های این استان مراسم عروسی و دورهمی ها برگزار می شود، اضافه کرد: موارد بسیار زیادی از بستری و فوت در این استان داریم که به دلیل شرکت در ۱۰ روز یا دو هفته قبل در مراسم عروسی یا دورهمی به کرونا مبتلا شده یا فوت کرده اند لذا رعایت توصیه های بهداشتی باید بسیار جدی گرفته شود.


شاهد کاهش پروتکل ها در گیلان هستیم
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز به خبرنگار ما، گفت: طی چند هفته اخیر شاهد بی توجهی مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه عدم استفاده از ماسک و حضور در مکان های پرتجمع هستیم که متاسفانه این عوامل آمار مبتلایان به کرونا را طی یک ماه اخیر بیش از پنج برابر کرده است.
دکتر انوش دهنادی مقدم اظهار داشت: از همه مردم تقاضا داریم که مجدانه، با قاطعیت و توجه بیشتر و به دور از سهل انگاری پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا به ویژه ماسک زدن را جدی بگیرند تا در دام این بیماری نیفتند.


وی در ادامه با گلایه از ورود مسافر به گیلان افزود: مسافرت ها به این استان نیز موجب شده آمار مبتلایان افزایش یابد، بنابراین از مردم درخواست می شود که از مسافرت های غیرضرور به این استان جدی خودداری کنند.


کارشناسان بهداشتی در گیلان از مردم می خواهند که تنها برای امور بسیار مهم از منزل خارج شوند، برای خرید ترجیحا از منزل خارج نشوند و  اینترنتی خرید کنند زیرا هر گونه خروج از منزل احتمال تماس با ویروس دلتا که در سطح این استان گسترده شده زیاد خواهد بود.
کرونا تا کنون سه جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا و گاما داشته و دلتا جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.
سویه مرگبار کرونا موسوم به «دلتا» که به اذعان متخصصان ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به سویه‌های قبلی مسری‌تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha