سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 315667

گستردگی کرونا شرایط ترسناکی را برای کشور ما و 94 درصد جمعیت هدف واکسیناسیون که تا کنون سهمی از واکسن‌های وارداتی و داخلی نداشته‌اند رقم زده و همزمان با کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، «دانشگاه واشنگتن پیش بینی کرده که تا یک ماه‌ونیم آینده آمار مرگ‌ومیر روزانه در ایران بر اثر کرونا ممکن است به ۶۰۰ تا 800 نفر برسد.»

قتل‌عام «کووید» در راه است

سلامت نیوز:گستردگی کرونا شرایط ترسناکی را برای کشور ما و 94 درصد جمعیت هدف واکسیناسیون که تا کنون سهمی از واکسن‌های وارداتی و داخلی نداشته‌اند رقم زده و همزمان با کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، «دانشگاه واشنگتن پیش بینی کرده که تا یک ماه‌ونیم آینده آمار مرگ‌ومیر روزانه در ایران بر اثر کرونا ممکن است به ۶۰۰ تا 800 نفر برسد.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،این موضوع را ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت نیز تایید می‌کند و می‌گوید: « در مدت اخیر، معمولا جزو ۱۰ تا ۱۲ کشور نخست از نظر میزان بستری و فوت بوده‌ایم.»این موارد نشان از روزهای سخت و قتل عام کووید 19 به عنوان ویروسی غیر قابل مهار دارد، روزهای سیاهی که از زنگ خطر آن از روز گذشته با فوت 411 نفر و رکورد جدید ابتلای 37 هزار و ۱۸۹ (که در 18 ماه گذشته بی‌سابقه بود) همچنین بستری چهار هزار و ۳۱۷ نفر از آنها، به صدا درآمد.

تا پیش از این، بیشترین موارد شناسایی شده روزانه کرونا مربوط به پنجم مردادماه با ۳۴۹۵۱ ابتلا و بیشترین میزان بستری هم مربوط به ۳۰ فروردین با ۳۹۰۱ بستری بوده است، این درحالی است که بسیاری از داروخانه‌ها و مراکز درمانی با کمبود دارو، تخت برای بستری و سُرم مواجه شده‌اند. کمبود شدید سرم تزریقی و آب مقطر، همزمان با بروز موج پنجم شیوع کرونا موجب مشکلات بسیار برای مردم شده است.

بر اساس اعتراض مردم در شبکه‌های اجتماعی،  خانواده‌ها برای تهیه برخی داروهای اصلی مانند رمدسیویر و همچنین سرم در داروخانه‌ها سرگردانند و عملا این داروها کمیابند. با این حال، حیدر محمدی، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، دو عامل گرمای هوا و نیاز برخی افراد که دچار کم‌آبی بدن شده‌اند، به سرم و همچنین مصرف مربوط به بیماران مبتلا به کرونا را از دلایل کمبود سرم در کشور دانست.

او اضافه کرد که در این شرایط، خط تولید یکی از شرکت‌های تولید سرم در ایران، به دلیل آنچه «بازسازی خطوط تولید» اعلام شده، متوقف شده است. ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، نیز «مشکل کمبود سرم» را تایید کرد و قول داد به‌زودی حل شود. 

قطعی برق عامل کاهش تولید سرم

در این میان برخی داروخانه‌ها علت کــمبود سرم را قطع برق کارخانه‌ها و افزایش ســرعت همه‌گــیری ویــروس کـــرونا می‌داننـد. یک داروخانه‌دار در تهران گفته است: «مگر جنگ است که سرم نیست؟ سرم مدت‌هاست که کمیاب شده و این روزها مریض‌های کرونایی نیاز شدیدی به سرم دارند، اما در تولید درجا می‌زنیم. تولید سرم پیچیده‌ نیست. سرم آب نمک است اما در تولید این دارو هم مشکل داریم.»

هادی ابوی، رئیس انجمن‌ صنفی کارکنان داروخانه‌های سراسر کشور، نیز با تایید کمبود سرم در داروخانه‌ها گفت: «با شیوع موج پنجم کرونا تقاضا برای سرم زیاد شد و توزیع سرم برای داروخانه‌ها سهمیه‌بندی شد. سرم نه تنها در تهران کمیاب شده است بلکه در سایر شهرها از جمله مشهد هم این مشکل وجود دارد.» او با تاکید بر اینکه سرم مثل قرص‌های مسکن نیست که مردم مصرف «خودسرانه» داشته باشند، علت اصلی کمبود آن را بی‌تدبیری مسئولان دانست. همچنین مدیر کل داروی سازمان غذاودارو در نامه‌ای دستور داد تا سرم تزریقی فقط در داروخانه‌های بیمارستانی توزیع شود.

در این میان نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران، گفته است: «در هفته‌های اخیر بیماران بدحالی بوده‌اند که برای بستری‌شدن بلاتکلیفند؛ چون ظرفیت بستری تقریبا در اکثر مراکز درمانی تهران تکمیل است.» مهرزاد لطفی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز اعلام کرد که ظرفیت ۹۶ درصد بخش‌های بستری بیماران کووید۱۹ در بیمارستان‌های استان فارس تکمیل شده است. طبق آمار وزارت بهداشت، ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و رکورد بستری کرونا در اصفهان شکسته شد و ۵۴۴ بیمار جدید با علائم کرونا در اصفهان بستری شدند.  

دستور بررسی رهبری به رئیس جمهور

 اما پس از یک روز از نامه وزیــر بهداشت به رهبر انقلاب که در آن قید شده بود: «شاید دو هفته تعطیلی جدی و ایستادگی و بکارگیری نیروهای نظامی و انتظامی و برخورد با شکستن پروتکل‌ها بتواند تا حد قابل توجهی از چرخش ویروس و بار بیمارستان‌ها و فشار نفسگیر بر همکاران ما بکاهد».

آیت ا... خامنه‌ای از رئیس‌جمهور خواستند این موضوع در ستاد ملی کرونا بررسی شود و هر اقدامی که لازم است انجام گیرد. در مرقومه رهبر انقلاب اسلامی خطاب به آقای روحانی آمده است: «پیرو هشدار وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پیشنهاد تعطیلی بخاطر بیماری همه گیر، مقتضی است این موضوع در ستاد ملّی کرونا مطرح و بررسی شود و هر اقدامی که لازم است انجام گیرد.» 

گورهای دسته‌جمعی در کرمان

کار به احداث گورهای دسته جمعی برای متوفیان کرونا رسیده است.روزگذشته یک توئیت که با توجه بسیاری در شبکه‌های مجازی مواجه شد، مدعی ایجاد گورهای دسته جمعی برای بیماران کرونایی در کرمان شد. یک کاربر از این استان در توئیتر خود نوشته بود: «مصیبت در کرمان یعنی گورهای دسته جمعی فوتی‌های کرونا. هشدار توئیت حاوی تصاویر ناراحت کننده است.» او سپس به انتشار عکس‌هایی  ادعای خود را ثابت نمود، اما کمی بعد یک خبرنگار کرمانی ماجرا را تکذیب کرد، امین شول سیرجانی نوشت:

«این توئیت واقعیت ندارد. گورهای دسته جمعی برای جانباختگان کرونا کذب است. به دلیل اختلاف یک نهاد نظامی و شهرداری کرمان بر سر استفاده از آرامستان جدید، مردم مجبور شدند اموات را در دامنه کوه صاحب الزمان دفن کنند. مسئولان کرمان دیروز اعلام کردند که این مشکل را ظرف روزهای آینده حل می‌کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha