بررسی‌های جدیدی که محققان استرالیایی در خصوص مصرف خودسرانه انواع ویتامین و مکمل‌های معدنی انجام داده‌اند، نشان می‌دهد که چنین اقدامی می‌تواند حداقل شش آسیب را در حوزه‌های مختلف به افراد وارد می کند.

۶ آسیب احتمالی مصرف خودسرانه مکمل‌ های ویتامینی

سلامت نیوز: بررسی‌های جدیدی که محققان استرالیایی در خصوص مصرف خودسرانه انواع ویتامین و مکمل‌های معدنی انجام داده‌اند، نشان می‌دهد که چنین اقدامی می‌تواند حداقل شش آسیب را در حوزه‌های مختلف به افراد وارد می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، امروزه افراد زیادی در سرتاسر دنیا، به جای رفع مشکلات سلامت خود از طریق مراجعه به پزشک و پیگیری روندهای درمانی صحیح، به صورت خودسرانه از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی استفاده می‌کنند. اما تحقیقات اخیر دانشمندان استرالیایی نشان داده است که در این کار، آسیب‌های احتمالی زیادی وجود دارد که مصرف کنندگان عموماً از آن‌ها بی اطلاع هستند.

طبق آمار ارائه شده توسط این محققان، فروش مکمل‌های غذایی در 10 سال گذشته، دوبرابر شده و تنها در سال 2019، به 5.6 میلیارد دلار رسیده است.

تردیدی وجود ندارد که مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی می‌توانند برای درمان برخی بیماری‌ها یا کمبودهای تغذیه‌ای مهم بوده و مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال، ویتامین B3 می‌تواند برای کلسترول بالا و اسید فولیک در دوران بارداری برای جلوگیری از نقایص مادرزادی استفاده می‌شوند. با این حال، این امکان وجود دارد که خطرات این مواد برای سلامتی عمومی از مزایای آن‌ها بیشتر باشد.

به گفته محققان دانشگاه کوئینزلند استرالیا که رهبری این پژوهش را به عهده داشته‌اند، «به طور کلی، یکی از دلایل محبوبیت ویتامین‌ها و مواد معدنی آن است که این مواد در بین عموم مردم به عنوان موادی بی ضرر شناخته می‌شوند. اما باید گفت مانند همه داروها، مکمل‌ها هم می‌توانند دارای مضراتی باشند.

این محققان می‌افزایند: «با وجود چنین خطرات احتمالی، تولیدکنندگان ویتامین‌ها و مواد معدنی معمولاً بر خلاف داروهای معمولی ملزم به هشدار در مورد عوارض جانبی بالقوه، تداخل دارویی یا خطرات ناشی از مصرف بیش از حد آن‌ها نیستند».

در مقاله علمی پژوهشی این متخصصان که در نشریه Prescriber منتشر شده، به شش آسیب احتمالی استفاده از مکمل‌های معدنی و ویتامین به شرح زیر اشاره شده است:

1. آن‌ها می‌توانند عوارض جانبی جبران ناپذیری به ویژه در دوزهای بالا داشته باشند.
2. آن‌ها می‌توانند با داروهای دیگر تداخل کرده و مشکلاتی را به وجود آورند.
3. هزینه مصرف شده برای چنین موادی اغلب بی مورد است و می‌تواند برای امور دیگری که در زندگی مهم هستند صرف گردد.
4. زمان صرف شده برای درمان از طریق مکمل‌های فوق می‌تواند فرد را برای درمان‌های مؤثر و صحیح دچار تأخیر کند و از این طریق بهبودی را سخت‌تر گرداند.
5. این مواد ممکن است امید و یا حتی ناامیدی کاذب را در خصوص بهبود مشکلات جسمی و روحی برای مصرف کنندگان به همراه داشته باشند.
6. با مصرف مکمل‌های معدنی و انواع ویتامین، افراد به تعداد داروهای مصرفی خود می‌افزایند و از این طریق، شانس بروز خطای دارویی، تداخلات مربوطه و عوارض جانبی را افزایش می‌دهند.

بنا بر اشاره محققان فوق، «نکته دیگری که باید در این خصوص به آن توجه کرد، آن است که یک ویتامین یا ماده معدنی خاص ممکن است همزمان در چند محصول مختلفی که فرد استفاده می‌کند، وجود داشته باشد و از این طریق، دوز مصرفی چنین فردی، به طور تصادفی بالا رفته و او را با مشکلات متنوعی روبرو گرداند».

همه این موارد، حاکی از آن هستند که در مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌های مواد معدنی بایستی رفتار خودسرانه را کنار گذاشت و صرفاً با دستور پزشک آن هم پس از انجام آزمایش‌های مربوطه به مصرف این مواد اقدام نمود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha