سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
کد خبر: 315707

همه ما در طول زندگی خود با مشکل خون دماغ شدن مواجه شده ایم و این روزها همزمان با افزایش دمای هوا، امکان بروز این مشکل، بیشتر و بیشتر هم می شود. در این گزارش به بررسی دلایل این موضوع می پردازیم.

چرا خون دماغ می شویم؟

سلامت نیوز: همه ما در طول زندگی خود با مشکل خون دماغ شدن مواجه شده ایم و این روزها همزمان با افزایش دمای هوا، امکان بروز این مشکل، بیشتر و بیشتر هم می شود. در این گزارش به بررسی دلایل این موضوع می پردازیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از howitworksdaily، خون دماغ شدن در بیشتر موارد واکنش دفاعی بدن نسبت به یک عامل خارجی بوده و بدن سعی می کند از این طریق فشار داخلی رگ های مغز را تخلیه کرده و از بروز مشکلات بعدی پیشگیری کند. بیشتر افراد با احساس ناخوشایند خون دماغ آشنا هستیم.

این اتفاق بسیار معمول است زیرا رگ های خونی زیادی در بینی شما وجود دارد و برای خونریزی، نیاز به فشار زیادی ندارند. خونریزی بینی می تواند از طریق یکی از دو مجرای مختلف موجود در بینی یعنی از داخل سوراخ های بینی (قدامی) یا از بخش پشت بینی (خلفی) شروع شود.

خونریزی ناشی از بخش جلویی بینی می تواند به دلیل آسیب دیدن جزئی بافت بینی، ارتفاع زیاد یا آلرژی ایجاد شود. با این وجود، خونریزی بخش خلفی بینی از پارگی عروق خون رسان به فضای بین سقف دهان و مغز شما شروع می شود. البته این نوع خونریزی های جدی کمتر شایع بوده و در اثر آسیب های سر یا شکستگی بینی ایجاد می شود.


در حالت عادی از خون دماغ نترسید

خون دماغ می تواند ترسناک باشد اما معمولاً در بیشتر موارد نشانه هیچ مشکل جدی نیست و اغلب در خانه قابل درمان است. اصطلاح پزشکی خونریزی بینی اپیستاکسی است.به گزارش سیناپرس، در هنگام خونریزی بینی، خون از یک سوراخ بینی یا هر دو سوراخ بینی جریان می یابد. خونریزی بینی می تواند سنگین یا سبک باشد و از چند ثانیه تا ۱۵ دقیقه یا بیشتر طول بکشد.


چگونه از خون دماغ جلوگیری کنیم

راهکارهای موثری برای پیشگیری از خونریزی وجود دارد که با استفاده از این راهکارها می توان از بروز این پدیده پیشگیری کرد:
•    داخل بینی خود را مرطوب نگه دارید. خشکی می تواند باعث خون دماغ شود.
•    از یک محلول شستشوی بینی استفاده کنید. استفاده از آن در سوراخ های بینی به مرطوب نگه داشتن قسمت داخلی بینی کمک می کند.
•    از دستگاه های مرطوب  کننده هوا استفاده کنید.
•    سیگار نکشید.
•    بینی خود را با دستمال پاک کرده و از فروکردن اشیا خارجی یا انگشت در آن خودداری کنید.
•    از داروهای سرماخوردگی و آلرژی به میزان زیاد استفاده نکنید.
چه زمانی باید نگران خونریزی بینی باشید؟

خونریزی بینی به طور معمول پدیده خطرناکی نیست ولی اگر بدون دلیل و به کرات دچار خونریزی شدید، حتما با پزشک مشورت کرده و به طور خاص اگر خونریزی بینی شما شدید بوده و یا احساس سرگیجه یا ضعف می کنید، خونریزی را جدی بگیرید.به گزارش سیناپرس، اگر پس از تصادف، زمین خوردن یا آسیب دیدگی دچار خونریزی بینی شده اید حتما باید به بیمارستان مراجعه کرده و در نهایت اگر خونریزی بینی شما پس از دو تلاش ده دقیقه ای بند نیامد نیز از کمک های پزشکی بهره مند شوید.

 ترجمه از سیناپرس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha