معاون فنی مرکز اهدای خون استان قم گفت: افرادی که واکسن کرونا دریافت کردند معمولاً ۳ تا ۴ هفته (البته در خصوص انواع واکسن‌ها این مدت زمان متفاوت است) از انتقال خون معاف هستند، لذا بعد از اتمام این دوره و در صورتی که علائم دریافت واکسن در آن‌ها بروز پیدا نکند می‌توانند بدون هیچ مشکلی به امر مشغول شوند.

چه مدت بعد از دریافت واکسن کرونا می‌توانیم اهدای خون داشته باشیم؟

سلامت نیوز:معاون فنی مرکز اهدای خون استان قم گفت: افرادی که واکسن کرونا دریافت کردند معمولاً ۳ تا ۴ هفته (البته در خصوص انواع واکسن‌ها این مدت زمان متفاوت است) از انتقال خون معاف هستند، لذا بعد از اتمام این دوره و در صورتی که علائم دریافت واکسن در آن‌ها بروز پیدا نکند می‌توانند بدون هیچ مشکلی به امر مشغول شوند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،روند واکسیناسیون هنوز در بسیاری کشورها به‌طور کامل محقق نشده و کرونا همچنان گریبان‌گیر است، اما این روند مانع از انتقال خون در جوامع نبوده و مشکلی برای اهداکنندگان پیش نخواهد آورد.


در هر کجای این کره خاکی، انسانیت و نوع‌دوستی فراتر از کینه‌توزی و دشمنی در اولویت است، موهبتی الهی که از سرشت آدمی سرچشمه می‌گیرد و در انسانی کمال‌گرا به وفور یافت می‌شود.


اهدای خون، اهدای زندگی دوباره برای آدمی است، فرصتی باارزش و نعمتی گران‌مایه که خداوند توسط بندگان خود بر مخلوق روا می‌دارد، چه‌بسا که مغتنم شمرده‌شود و کسب فضائل و دوری از رذایل دنیوی را پی‌ریزی کند.
با همه‌گیری جهانی کرونا، این ویروس دهشتناک و بی‌مایه، روند اهدای خون نیز رو به کاهش گرائید و گویی همه‌چیز دست در دست هم برای بی‌میلی مردم به حفظ سلامت جامعه در تلاش و تکاپو هستند.


این در حالی است که این ویروس خانمان‌سوز نه‌تنها از طریق اهدای خون منتقل نمی‌شود، بلکه افراد اهداکننده را نیز دچار مشکلی نخواهد کرد، چرا که افراد سالم و فاقد کرونا به مراکز اهدای خون مراجعه و جان‌آفرینی می‌کنند.


کرونایی که با ما سر جنگ برداشته راه در رویی از طریق انتقال خون ندارد و فقط به مشکلات تنفسی و انتقال از طریق تجمع‌های مردمی بسنده کرده‌ که به زودی با تزریق واکسن و انتقال پلاسمای افراد مبتلا و بهبودیافته از کرونا تسلیم و به وادی نابودی می‌پیوندد.


پلاسمای افراد بهبود یافته از کرونا در درمان مبتلایان موثر است؟
علیرضا کبیری، معاون فنی مرکز اهدای خون استان قم در این‌باره بیان کرد: این طرح، یک طرح آزمایشی بالینی است که افرادی سابقه ابتلا به بیماری کرونا دارند با انتقال پلاسمای خون خود به افراد مبتلا می‌توان تسریع در روند بهبودی این افراد را شاهد شد که البته این امر هنوز به اثبات وزارت بهداشت نرسیده و در حال بررسی و کار آزمائی است.


وی افزود: افرادی که واکسن کرونا دریافت کردند معمولاً ۳ تا ۴ هفته (البته در خصوص انواع واکسن‌ها این مدت زمان متفاوت است) از انتقال خون معاف هستند، لذا بعد از اتمام این دوره و در صورتی که علائم دریافت واکسن در آن‌ها بروز پیدا نکند می‌توانند بدون هیچ مشکلی به امر مشغول شوند.


کبیری تصریح کرد: افرادی که تحت واکسیناسیون کووید ۱۹ از نوع آسترازنکا و یا اسپوتنیک قرار گرفته‌اند، می‌توانند ۲۸ روز پس از دریافت واکسن جهت اهدای خون مراجعه کنند و این در حالی است که تزریق سایر انواع واکسن کووید ۱۹ از جمله بهارات، سینوواک، سینوفارم، فایزر، مدرنا و برکت منعی برای اهدای خون ندارد و داوطلبین اهدای خون می‌توانند بعد از بهبودی واکنش‌های اولیه به واکسن از جمله تب، درد عضلانی و ضعف و بی‌حالی، جهت اهدای خون به مراکز اهدای خون سازمان انتقال خون مراجعه کنند.


برخی بیماری‌ها و یا داروهای خاصی که افراد مصرف می‌کنند، می‌تواند موجب معافیت همیشگی برای انتقال خون باشد اما نمی‌توان این موارد را به کرونا و واکسینه‌شدن نیز تسری داد، چراکه منعی برای این امر وجود ندارد و تنها برخی معافیت‌های موقتی را شامل خواهد شد.


واکسیناسیون در سرتاسر جهان موجب شده که افراد کم‌کم به زندگی عادی و انجام فعالیت‌های روزمره خود بدون دغدغه ابتلا به این ویروس نزدیک شوند، اما با این حال نباید منکر این شد که هنوز در بسیاری از کشورها از جمله ایران، از تحقق کامل این امر بازمانده‌اند که امیدواریم این روند تسریع یابد و کشورها رنگ آرامش و زندگی بدون دغدغه و خالی از هیجانات ناپسند و مغموم کرونا را تجربه کنند.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha