چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 315727

دلتا نسبت به سویه‌های قبلی کرونا مسری‌تر است و به راحتی جان می‌گیرد، از ضعف انسان‌ها تغذیه می‌کند و روز به روز قوی‌تر از گذشته به میدان نبرد می‌آید در حالیکه مردم با نادیده گرفتن دستورالعمل‌های بهداشتی، دلتا را جدی نگرفته‌اند.

کرونا با عادی انگاری قوی می‌شود

سلامت نیوز: دلتا نسبت به سویه‌های قبلی کرونا مسری‌تر است و به راحتی جان می‌گیرد، از ضعف انسان‌ها تغذیه می‌کند و روز به روز قوی‌تر از گذشته به میدان نبرد می‌آید در حالیکه مردم با نادیده گرفتن دستورالعمل‌های بهداشتی، دلتا را جدی نگرفته‌اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سویه مرگبار کرونا موسوم به «دلتا» به اذعان متخصصان ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به سویه‌های قبلی مسری‌تر است، با ۱۵ نشانه اصلی بروز می‌کند و افراد با مشاهده آنها باید به سرعت روند درمان را آغاز کنند.


کرونا تا کنون سه جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا و گاما داشته و دلتا جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است. پزشکان چندین نشانه را که مربوط به ابتلا به ویروس دلتا کرونا است اعلام کرده اند، از جمله، تب رو به افزایش که با استامینوفن و سایر تب برها و بدن شویه کمی پایین می آید و دوباره می رود بالای ۳۸.۵، تعریق شدید همراه با ضعف و بیحالی شدید، تعداد تنفسی که هر بار از دفعه قبل و در حالت استراحت در یک دقیقه بیشتر شود.


تعداد تنفس نرمال در بزرگسالان ۱۲ تا ۱۸ و بالای ۳۰ چه در  اطفال چه در بزرگسالان اخطار کامل، بالا رفتن ضربان قلب در یک دقیقه ( نرمال ضربان قلب در یک دقیقه ۷ تا ۹۰ است)، در کودکان زیر ۹ سال تا ۱۱۰ هم نرمال است، تیره شدن لب ها و زیر ناخن ها همراه با تنگی نفس با تعداد تنفس بالا، ضعف فزاینده و خواب آلودگی، هذیان و بیان کلمات بی ربط و عدم تشخیص زمان و مکان، بی اختیاری ادرار یا مدفوع، اسهال و استفراغ شدید همراه با ضعف و خواب آلودگی، سرفه های شدید، قطاری همراه با خلط زرد یا تیره، درد تشدید شونده روی قفسه سینه بخصوص هنگام حرکت و بالا رفتن از پله، کاهش تعداد ضربان قلب به زیر ۵۰، بالا رفتن قند خون بصورت فزاینده، کاهش اکسیژن خون ناگهانی زیر ۹۰ یا کاهش ساعت به ساعت آن! مثلا اول ۹۷ ، یک تا دو ساعت بعد ۹۵ بعد ۹۴ و همین طور کاهش یابد، قطع یا کاهش فزاینده میزان ادرار در ۲۴ ساعت که نرمال این عدد حدود یک لیتر در ۲۴ ساعت است به شرطی که مایع مناسب میل شود.  


اکنون ۲۸۵ شهر کشور از لحاظ وضعیت کرونا قرمز هستند و بستری‌ها در مراکز درمانی رو به افزایش است، باید همه با هم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کم هزینه و آسان، بتوانیم زنجیره انتقال سویه‌های کرونا را قطع کنیم. ایران مانند سایر کشورهای دنیا که واکسیناسیون کرونا را انجام داده اند، درگیر سویه های جدید این بیماری از جمله «دلتا» و «لامبدا» است و همچنان این ویروس چموش می تازد و تنها راه نجات از آن رعایت پروتکل های بهداشتی شامل ماسک زدن، پرهیز از تجمعات و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.


دبیرکل سازمان جهانی بهداشت اخیرا اعلام کرد، در اکثر مناطق جهان موارد جدید ابتلا به کرونا بیش از ۸۰ درصد افزایش داشته و با انتشار سریع سویه بسیار مسری دلتا، جهان در خطر از دست دادن دستاوردهای خود در مقابل کرونا قرار گرفته است.


علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه می گوید: با توجه به بالا بودن درصد ابتلاء در کشورهایی که میزان واکسیناسیون کرونا بالا است، واکسن زدن به تنهایی کافی نیست و باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزایش یابد.


وی تصریح می کند: همه شهرها تولید بیماری می‌کنند و تنها راه نجات، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است تا این زنجیره قطع شود، در بیشتر استان‌ها میزان بستری و ورودی بیمارستان‌ها به شدت در حال افزایش و تخت‌های بیمارستانی در حال پر شدن است، این یک هشدار جدی است.


سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه سفرها، بی توجهی‌ها و عادی انگاری‌ها، باعث افزایش ورودی بیمارستان‌ها شد، می افزاید: این فشار روی کادر درمان را دو چندان کرده، اما باز روزنه امید برای مقابله با کرونا وجود دارد و آن هم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.


رئیسی اظهار می دارد: رستوران ها یکی از مکان های بسیار خطرناک و با قابلیت سرایت بالا بیماری کرونا است و باید همه مردم به هشدارهای بهداشتی گوش داده و آنها را جدی بگیرند و از مکانهایی که خطرزا هستند، پرهیز کنند تا آنها چرخه بیماری را تشدید نکنند.


روند افزایشی کرونا تا ۱۰ روز آینده
ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه هشدار می دهد: در ۱۰ روز آینده روند افزایشی ابتلا به کرونا  را خواهیم داشت، ۲۶.۵ درصد تعداد مراجعان سرپایی، ۳۲ درصد تعداد بیماران بستری شده و ۳۸ درصد تعداد بیماران فوت شده افزایش پیدا کرده است.


۶۱ درصد پروتکل های بهداشتی رعایت نمی شود
وی اظهار می دارد: اکنون رعایت شیوه نامه های بهداشتی در کشور به ۳۹ درصد کاهش پیدا کرده که این درصد کمترین مقدار در طی یک سال اخیر بوده است و باعث می شود تعداد مبتلا به کرونا افزایش یابد، در استان های هرمزگان، کرمان، البرز و گیلان رعایت شیوه نامه‌ها کمتر از ۳۰ درصد است به عبارت دیگر در کشور ۶۱ درصد دستورالعمل‌ها را رعایت نمی‌کنند.
حریرچی با بیان اینکه استفاده از ماسک در هرمزگان فقط ۲۹ درصد است، می گوید: در گیلان ۳۰ درصد از ماسک استفاده می‌کنند و لذا این استان‌ها درگیری بیشتری دارند.


وی تصریح می کند: اعمال نظارت‌ها به وضوح در سطوح اجرایی علی‌رغم اینکه در سطوح بالا توصیه می‌شود کاهش پیدا کرده و از طرفی تاب‌آوری مردم کم شده چرا که ۱۸ ماه است که درگیر کرونا هستیم و تضعیف سرمایه اجتماعی در حوزه کرونا صورت گرفته و تقلیل اعتماد عمومی به وجود آمده است، انگار که مردم با خودشان  یا با گروه دیگری لجبازی می‌کنند، مردم خطر را می‌دانند، ولی اقتضائات لازم را رعایت نمی‌کنند لذا راهکار بازگشت اعتماد عمومی و اجماع در راه حل‌ها است.


اکنون می توان تعبیر کرد که در حال سقوط آزاد برای کنترل کرونا هستیم و تنها راه نجات از این سقوط، رعایت پروتکل های بهداشتی است تا  این پدیده شوم را کنترل کنیم.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از ابتدای شیوع کرونا در کشور(اسفند ۹۸) تا کنون ۹۱ هزار و ۷۸۵ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند.


این در حالیست که تاکنون ۱۰ میلیون و ۷۴۱ هزار و ۹۵۶ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۸۴۴ هزار و ۲۵۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۳ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۲۰۶ دُز رسید.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha